Cywilizacja europejska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2105-M-D1ECEU |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Cywilizacja europejska |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
Europeistyka -DZIENNE II STOPNIA 1 semestr, 1 rok |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Głównym celem zajęć jest zaprezentowanie studentom wybranych zagadnień z historii cywilizacji europejskiej; ze szczególnym uwzględnieniem tych, które w sposób istotny wpłynęły na kształt współczesnej Europy. |
Pełny opis: |
Głównym celem zajęć jest zaprezentowanie studentom wybranych zagadnień z historii cywilizacji europejskiej; ze szczególnym uwzględnieniem tych, które w sposób istotny wpłynęły na kształt współczesnej Europy, w tym również jej miejsce w świecie. Takie ujęcie sprzyja zrozumieniu, w jaki sposób przeszłość wpływa na politykę, życie społeczne i kulturę Europy. Pozwala także lepiej zrozumieć założenia ideowe stojące u podstaw projektu integracyjnego, które w sferze społeczno-kulturowej ogniskują się wokół pojęcia tożsamości europejskiej. Wykład jest przeznaczony dla słuchaczy studiów magisterskich i odwołuje się do wcześniej uzyskanej wiedzy, przede wszystkim z zakresu historii kultury i historii społecznej Europy. |
Literatura: |
Literatura: - Z. Bauman, Europa: niedokończona przygoda, Kraków 2005. - U. Beck, E. Grande, Europa kosmopolityczna. Społeczeństwo i polityka w drugiej nowoczesności, Warszawa 2009. - N. Bobbio, Liberalizm i demokracja, Kraków 1998. - F. Braudel, Gramatyka cywilizacji, Warszawa 2006. - N. Davies, Europa: rozprawa historyka z historią, Kraków 1999. - Dziesięć wieków Europy: studia z dziejów kontynentu, red. J. Żarnowski, Warszawa 1983. - J. Goody, Kradzież historii, Warszawa 2009. - J. Habermas, Obywatelstwo a tożsamość narodowa. Rozważania nad przyszłością Europy, Warszawa 1993. - A. Horolets, Obrazy Europy w polskim dyskursie publicznym, Kraków 2006. - T. Judt, Powojnie. Historia Europy od roku 1945, Poznań 2008. - J. Kieniewicz, Wprowadzenie do historii cywilizacji Wschodu i Zachodu, Warszawa 2003. - J. Kochanowicz, Cud europejski i zacofanie gospodarcze Europy Wschodniej, w: Cywilizacja europejska: różnorodność i podziały, red. M. Koźmiński, Kraków 2014, s. 457-475. - J. Kołakowski, Jezus Chrystus – prorok i reformator, w: tegoż, Nasza wesoła apokalipsa: wybór najważniejszych esejów, Kraków 2010, s. 107-125. - W. Lipoński, Dzieje kultury europejskiej [t.1-2], Warszawa 2020. - Ph. Nemo, Co to jest Zachód?, Warszawa 2006. - K. Pomian, Europa jako pluralistyczna wspólnota wartości, w: tegoż, Europa i jej narody, wyd. poszerzenie, Gdańsk 2004, s. 217-227. - K. Pomian, Niższe? Wyższe? Równe? Cywilizacja europejska wobec innych, „Przegląd Historyczny”, nr 5/2005, s. 391-401. - J. Rifkin, Europejskie marzenie: jak europejska wizja przyszłości zaćmiewa American dream, Warszawa 2005. - E. Said, Orientalizm, Poznań 2005. - J. Sowa, Fantomowe ciało króla: peryferyjne zmagania z nowoczesną formą, Kraków 2011. - I. Wallerstein, Analiza systemów-światów: wprowadzenie, Warszawa 2007. - I. Wallerstein, Europejski uniwersalizm. Retoryka władzy, Warszawa 2007. - E.R. Wolf, Europa i ludy bez historii, Kraków 2009. - L. Wolff, Wynalezienie Europy Wschodniej. Mapa cywilizacji w dobie Oświecenia, Kraków 2020. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kształcenia w zakresie przewidzianym przez zajęcia student będzie: 1. znał i rozumiał - w pogłębiony sposób wybrane metody i narzędzia opisu struktur i procesów społecznych - w pogłębiony sposób społeczne i kulturowe problemy współczesnej Europy - zmiany społeczne, ekonomiczne, kulturowe zachodzące w Europie 2. potrafił - przygotować wystąpienie ustne spełniające standardy akademickie oraz podejmujące analizę krytyczną wybranych problemów studiów europejskich, - wziąć udział w dyskusji i ją prowadzić, wykorzystując poglądy innych osób oraz swoje własne, 3. będzie gotów do - świadomego i krytycznego uczestnictwa w kulturze europejskiej |
Metody i kryteria oceniania: |
O ile cała grupa liczy mniej niż 40 osób, zaliczenie na podstawie egzaminu ustnego, który sprawdza znajomość materiału omawianego na wykładzie oraz jednej ze wskazanych lektur (do wyboru). Jeśli cała grupa liczy więcej niż 40 osób, wykład zaliczany na podstawie oceny z egzaminu pisemnego: 10 pytań zamkniętych oraz 2 pytania otwarte (czyli 2/3 oceny) z wykładu oraz jednej ze wskazanych lektur (1/3 oceny). Jeśli sesja egzaminacyjna odbywa się w trybie zdalnym, studenci zaliczają wykład przy pomocy eseju opartego na wybranych lekturach (temat do uzgodnienia z wykładowcą, długość eseju: 11.000-15.000 znaków). Warunkiem podejścia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Chmielewska | |
Prowadzący grup: | Marko Babić, Agnieszka Chmielewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Chmielewska | |
Prowadzący grup: | Marko Babić, Agnieszka Chmielewska, Wojciech Lewandowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.