Małe i średnie przedsiębiorstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2105-PP-L-D4MSPR |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Małe i średnie przedsiębiorstwa |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
Europeistyka - DZIENNE I STOPNIA 4 semestr 2 rok - przedmioty obowiązkowe(profil praktyczny) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | 1. Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia i funkcjonowania MSP w UE i w Polsce, w kontekście procesów integracyjnych i swobód Jednolitego Rynku Wewnętrznego UE. 2. Przedstawienie roli MSP w rozwoju społeczno-gospodarczym UE i Polski na poziomie regionalnym i lokalnym, międzynarodowym. 3. Analiza form i zasad udzielania oraz pozyskiwania pomocy (finansowej, formalno-prawnej, edukacyjnej, etc) dla sektora MSP w UE i w Polsce. 4. Analiza głównych dokumentów programowo-strategicznych UE w kontekście wsparcia rozwoju sektora MSP; propagowanie postaw przedsiębiorczych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów z podstawowymi instytucjami prawa UE odnoszącymi się do przedsiębiorców. Celem przedmiotów jest także przedstawienie studentom założeń gospodarczych i celów UE w zakresie przedsiębiorczości. Ponadto przedmiot przybliży studentom zasady wykonywania działalności w UE, w szczególności wolności związane ze swobodami (przepływ towarów, usług, kapitału). Kolejnym elementem przedmiotu jest problematyka ochrony konkurencji na wspólnym rynku zarówno przez niedozwolonymi zachowaniami przedsiębiorców, jak i państw członkowskich. |
Pełny opis: |
Temat 1. Charakterystyka małych i średnich przedsiębiorstw (MSP). 1.1. Definiowanie małych i średnich przedsiębiorstw i rezultaty działalności dla polityki gospodarczej i polityki konkurencji - przegląd różnych rozwiązań narodowych i unijnych. 1.2. Konsekwencje przyjęcia określonego typu MSP dla rozwoju przedsiębiorstw, gospodarki w całości i rynku wewnętrznego UE. 1.3. Specyfika małych i średnich przedsiębiorstw w odróżnieniu od dużych przedsiębiorstw. Walory i mankamenty MSP 1.4. Problemy gospodarcze, w rozwiązaniu których może być pomocne wykorzystanie walorów sektora MSP. Temat 2. Elementy demografii MSP. 2.1. Podstawowe definicje demografii MSP: przedsiębiorstwa zarejestrowane, przedsiębiorstwa czynne; stopa narodzin, stopa zgonów, stopa przetrwania; 2.2. Czynniki kształtujące stopę narodzin przedsiębiorstw; 2.3. Czynniki kształtujące stopę zgonów przedsiębiorstw; 2.4. Kierunki oddziaływania na wielkość populacji MSP - pierwsze podejście. Temat 3. Cykl życia przedsiębiorstwa i możliwości wpływania na niego. 3.1. Koncepcje cyklu życia przedsiębiorstwa w nauce zarzadzania a wnioski z demografii MSP; 3.2. Fazy cyklu życia małego przedsiębiorstwa i charakterystyczne potrzeby rozwojowe dla poszczególnych faz; 3.3. Cykl życia przedsiębiorstwa innowacyjnego i dylematy związane z finansowaniem rozwoju; 3.4. Ocena możliwości i celowości wpływania na cykl życia MSP przez władze publiczne . Temat 4. Polityka wspierania rozwoju MSP. 4.1. Podstawy polityczne i ekonomiczne stosowania polityki wspierania MSP - neutralny charakter polityki wspierania MSP we współczesnym świecie; 4.2. Stosowane rozwiązania instytucjonalne i prawne w zakresie wspierania przedsiębiorczości w różnych krajach; 4.3. Polityka wspierania MSP w Polsce - rządowe programy wspierania rozwoju MSP 1998-2002, 2003-2006 oraz odniesienie do wspierania MSP w perspektywie finansowej Unii Europejskiej; 4.4. Udział partnerów społecznych w kształtowaniu polityki wobec MSP. Temat 5. Finansowe wspieranie rozwoju MSP - przegląd rozwiązań. 5.1. Źródła finansowania działalności i główne problemy związane z finansowaniem MSP: luka płynnościowa i luka kapitałowa; 5.2. Stosowane w praktyce zagranicznej i krajowej publiczne instrumenty finansowego wspierania rozwoju MSP; 5.3. Budowa warunków dla współpracy komercyjnych instytucji finansowych z MSP; 5.4. Ocena skuteczności stosowania finansowych instrumentów wspierania MSP. Temat 6. Rola MSP na rynku pracy. Wspieranie zatrudnieniowej roli MSP. 6.1. Co mówią statystyki zatrudnienia? 6.2. Walory i mankamenty rozwoju MSP jako podstawy programów polityki zatrudnienia. W jakim zakresie rozwój MSP może być wykorzystywany w programach aktywizacji rynku pracy; 6.3. Wykorzystanie sektora MSP do aktywizacji rynku pracy - przegląd rozwiązań i programów; 6.4. Ocena skuteczności stosowania różnych instrumentów promocji zatrudnienia w sektorze MSP. Temat 7. Wykorzystanie MSP w rozwoju regionalnym. 7.1. Teoretyczne koncepcje rozwoju gospodarczego państwa, regionów, zacofanych przy wykorzystaniu MSP. 7.2. Rola MSP w kreowaniu rozwoju gospodarczego regionów. 7.3. Przykłady rozwoju regionów osiągnięte dzięki rozwojowi MSP. Temat 8. Wpływ regulacji prawnych na przedsiębiorczość. 8.1. Zagadnienia podstawowe: kultura prawna polskich przedsiębiorców, ekonomia konstytucyjna i teoria kosztów transakcyjnych. 8.2. Główne czynniki decydujące o kulturze prawnej przedsiębiorców. 8.3. Jakość prawa gospodarczego a kultura prowadzenia biznesu. 8.4. Jakość regulacji prawnych a korupcja. Rzetelne i nierzetelne praktyki legislacji gospodarczej. Temat 9. Wykorzystanie koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu i etyki biznesu do kształtowania kultury korporacyjnej. 9.1. Istota koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) i etyki biznesu. 9.2. Rozwiązania aplikacyjne CSR i etyki biznesu w przedsiębiorstwach, programy promocji etyki biznesu i CSR. 9.3. Wpływ CSR na zarzadzanie przedsiębiorstwami i ich relacje z otoczeniem. 9.4. Pomiar wpływu CSR na efektywność gospodarowania. Kontrowersje wokół CSR. Temat 10. Efektywność podatkowa MSP i oddziaływanie bodźców podatkowych. 10.1. Przegląd koncepcji na temat bazy podatkowej. 10.2. Skonsolidowana definicja bazy podatkowej. 10.3. Segmentacja bazy podatkowej. 10.4. Koncepcja optymalizacji bazy podatkowej przy wykorzystaniu MSP. 10.5. Oddziaływanie bodźców podatkowych na podmioty gospodarcze. 10.6. Opcje wyboru korzystnej polityki podatkowej dla rozwoju przedsiębiorczości. |
Literatura: |
1. Albaum G., Strandskov J., Duerr E., International Marketing and Export 2. Management, Addison-Wesley Longan Publishing, Harlow 2002. 3. Bausch A., Krist M., The Effect of Context-Related Moderators on the Internationalization-Performance Relationship: Evidence from Meta-Analysis, „Management International Review” 2007, no. 3. 4. Bielawska A., Ekspansja małych i średnich przedsiębiorstw na rynki zagraniczne [w:] T. Famulska (red.), Szkice o finansach, Księga jubileuszowa prof. zw. dr hab. Krystyny Znanieckiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice 2012. 133. 5. Blanke-Ławniczak K., Koncepcja zarządzania internacjonalizacją małych i średnich przedsiębiorstw, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług” 2015, nr 116. 6. Bojar E., Bezpośrednie inwestycje zagraniczne (BIZ) w regionach słabo rozwiniętych – studium porównawcze Polski i Irlandii. Efekty i zagrożenia, TNOiK, Toruń 2008. 7. Breza M., Międzynarodowe transakcje gospodarcze, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Cła i Logistyki, Warszawa 2009. 8. Cieślik J., Internacjonalizacja polskich przedsiębiorstw. Aktualne tendencje – implikacje dla polityki gospodarczej, Akademia Leona Koźmińskiego. Centrum przedsiębiorczości, Warszawa 2010. 9. Daszkiewicz N., Internacjonalizacja małych i średnich przedsiębiorstw we współczesnej gospodarce, Wydawnictwo Scientific Publishing Group, Gdańsk 2004. 10. Glinkowska B., Kaczmarek B., Zarządzanie międzynarodowe i internacjonalizacja przedsiębiorstw. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016. 11. INTERNACJONALIZACJA POLSKICH PRZEDSIĘBIORSTW Z SEKTORA MŚP POPRZEZ EKSPORT. 12. Gorynia M., Strategie firm polskich wobec ekspansji inwestorów zagranicznych, PWE, Warszawa 2005. Akty prawne: Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535.). Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. nr 173, poz. 1807). Strony internetowe: http://stat.gov.pl/ (online: 03.04.2017). Czubek H., Działania marketingowe przedsiębiorstwa na rynkach zagranicznych, www.ae.krakow.pl/~czubekh/MTG/wykladymtg/dzialmarket-hcz-1a.doc (online: 03.04.2017). |
Efekty uczenia się: |
Zajęcia posłużą realizacji następujących efektów uczenia się określonych programów studiów: K_W07 student zna i rozumie główne definicje istnienia rynku europejskiego i obecności na nim państw i gospodarek państw członkowskich UE; K_W09 student zna i rozumie w praktyce zasady zakładania i rozwoju działalności gospodarczej na rynku krajowym i rynku EU; rozumie funkcjonowanie sektora publicznego i prywatnego oraz ich wzajemne relacje, również główne zasady współpracy na rzecz realizacji celów społecznie-ekonomicznych UE i państw członkowskich; K_U01 student potrafi wykorzystać w celach praktycznych wiedzę z zakresu zjawisk ekonomiczno-społecznych w Europie i wewnątrz państw europejskich odbywających się w gospodarce przy udziale MSP; K_U04 student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w celu prognozowania procesów i zjawisk ekonomiczno-gospodarczych i ich skutki praktyczne przy wykorzystaniu standardowych metod i narzędzi; K_U06 student potrafi zarządzać stanowiskiem pracy przy wykorzystaniu umiejętności zdobytych w trakcie kształcenia przy realizacji praktyk zawodowych; K_U07 student potrafi używać odpowiednio dobranych ekonomicznych metod, technik i narzędzi dla formulowania i rozwiązywania problemów badawczych przy wykorzystaniu wiedzy zdobytej podczas opanowania danego przedmiotu; K_U09 student potrafi przygotować pracę pisemną indywidualną i zespołową w języku polskim dotyczącą zagadnień ekonomicznych funkcjonowania MSP na rynku krajowym i rynku wewnętrznych UE z wykorzystaniem podstawowych pojęć i ujęć teoretycznych dla analizy i rozwiązywania problemów; K_U10 student potrafi wykorzystać wiedzę w celu przygotowania wystąpień indywidualnych lub zespołowych w języku polskim dotyczące zagadnień funkcionowania MSP na rynku krajowym i rynku wewnętrznym UE; K_K01 student potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i wzbogacać doświadczenie zawodowe przez całe życie; K_K02 student ma świadomość współdziałania w grupie o zróżnicowanej strukturze i zadaniach wymagając od siebie i innych zasad etyki; K_K03 student potrafi inicjować i określać priorytety sługujące realizacji zadania na rzecz interesu publicznego; S_W02 student zna i rozumie status prawnych pracownika administracyjnego w UE i państwach członkowskich oraz zadanie związane z ich stanowiskiem pracy; S_U01 student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną o mechanizmach funkcjonowania MSP w UE w celu rozwiązywania problemów w miejscu pracy; S_K01 student jest gotowy do wdrażania zasad etycznych pracy pracownika w swoim środowisku pracy. Po ukończeniu przedmiotu studencji: - znają i rozumieją podstawowe kryteria i pojęcia założenia MSP; - znają podstawowe procedury metodologii badań ekonomicznych; - znają najważniejsze metody i techniki, które można wykorzystać przy analizie istnienia MSP; - prawidłowo planują proces badawczy; - umiejętnie dobierają metody i techniki badawcze; - prawidłowo budują narzędzia badawcze. |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność na zajęciach i przygotowanie do zajęć; - uczestnictwo w dyskusjach i ćwiczeniach warsztatowych na zajęciach; - przygotowanie zadań i prezentacji indywidualnej i w zespole; - zaliczenie na ocenę. Ponad 2 nieobecności wymagają zaliczenia na dyżurze prowadzącego w terminie do dwóch tygodni od nieobecności. W przypadku nieobecności na ponad 5 zajęciach student/ka jest nieklasyfikowany/na z przedmiotu. Brak zaliczenia nieobecności trzeciej lub czwartej również skutkuje nieklasyfikowaniem. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iryna Pavlenko | |
Prowadzący grup: | Iryna Pavlenko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów z podstawowymi instytucjami prawa UE odnoszącymi się do przedsiębiorców. Celem przedmiotów jest także przedstawienie studentom założeń gospodarczych i celów UE w zakresie przedsiębiorczości. Ponadto przedmiot przybliży studentom zasady wykonywania działalności w UE, w szczególności wolności związane ze swobodami (przepływ towarów, usług, kapitału). Kolejnym elementem przedmiotu jest problematyka ochrony konkurencji na wspólnym rynku zarówno przez niedozwolonymi zachowaniami przedsiębiorców, jak i państw członkowskich. |
|
Pełny opis: |
Temat 1. Charakterystyka małych i średnich przedsiębiorstw (MSP). 1.1. Definiowanie małych i średnich przedsiębiorstw i rezultaty działalności dla polityki gospodarczej i polityki konkurencji - przegląd różnych rozwiązań narodowych i unijnych. 1.2. Konsekwencje przyjęcia określonego typu MSP dla rozwoju przedsiębiorstw, gospodarki w całości i rynku wewnętrznego UE. 1.3. Specyfika małych i średnich przedsiębiorstw w odróżnieniu od dużych przedsiębiorstw. Walory i mankamenty MSP 1.4. Problemy gospodarcze, w rozwiązaniu których może być pomocne wykorzystanie walorów sektora MSP. Temat 2. Elementy demografii MSP. 2.1. Podstawowe definicje demografii MSP: przedsiębiorstwa zarejestrowane, przedsiębiorstwa czynne; stopa narodzin, stopa zgonów, stopa przetrwania; 2.2. Czynniki kształtujące stopę narodzin przedsiębiorstw; 2.3. Czynniki kształtujące stopę zgonów przedsiębiorstw; 2.4. Kierunki oddziaływania na wielkość populacji MSP - pierwsze podejście. Temat 3. Cykl życia przedsiębiorstwa i możliwości wpływania na niego. 3.1. Koncepcje cyklu życia przedsiębiorstwa w nauce zarzadzania a wnioski z demografii MSP; 3.2. Fazy cyklu życia małego przedsiębiorstwa i charakterystyczne potrzeby rozwojowe dla poszczególnych faz; 3.3. Cykl życia przedsiębiorstwa innowacyjnego i dylematy związane z finansowaniem rozwoju; 3.4. Ocena możliwości i celowości wpływania na cykl życia MSP przez władze publiczne . Temat 4. Polityka wspierania rozwoju MSP. 4.1. Podstawy polityczne i ekonomiczne stosowania polityki wspierania MSP - neutralny charakter polityki wspierania MSP we współczesnym świecie; 4.2. Stosowane rozwiązania instytucjonalne i prawne w zakresie wspierania przedsiębiorczości w różnych krajach; 4.3. Polityka wspierania MSP w Polsce - rządowe programy wspierania rozwoju MSP 1998-2002, 2003-2006 oraz odniesienie do wspierania MSP w perspektywie finansowej Unii Europejskiej; 4.4. Udział partnerów społecznych w kształtowaniu polityki wobec MSP. Temat 5. Finansowe wspieranie rozwoju MSP - przegląd rozwiązań. 5.1. Źródła finansowania działalności i główne problemy związane z finansowaniem MSP: luka płynnościowa i luka kapitałowa; 5.2. Stosowane w praktyce zagranicznej i krajowej publiczne instrumenty finansowego wspierania rozwoju MSP; 5.3. Budowa warunków dla współpracy komercyjnych instytucji finansowych z MSP; 5.4. Ocena skuteczności stosowania finansowych instrumentów wspierania MSP. Temat 6. Rola MSP na rynku pracy. Wspieranie zatrudnieniowej roli MSP. 6.1. Co mówią statystyki zatrudnienia? 6.2. Walory i mankamenty rozwoju MSP jako podstawy programów polityki zatrudnienia. W jakim zakresie rozwój MSP może być wykorzystywany w programach aktywizacji rynku pracy; 6.3. Wykorzystanie sektora MSP do aktywizacji rynku pracy - przegląd rozwiązań i programów; 6.4. Ocena skuteczności stosowania różnych instrumentów promocji zatrudnienia w sektorze MSP. Temat 7. Wykorzystanie MSP w rozwoju regionalnym. 7.1. Teoretyczne koncepcje rozwoju gospodarczego państwa, regionów, zacofanych przy wykorzystaniu MSP. 7.2. Rola MSP w kreowaniu rozwoju gospodarczego regionów. 7.3. Przykłady rozwoju regionów osiągnięte dzięki rozwojowi MSP. Temat 8. Wpływ regulacji prawnych na przedsiębiorczość. 8.1. Zagadnienia podstawowe: kultura prawna polskich przedsiębiorców, ekonomia konstytucyjna i teoria kosztów transakcyjnych. 8.2. Główne czynniki decydujące o kulturze prawnej przedsiębiorców. 8.3. Jakość prawa gospodarczego a kultura prowadzenia biznesu. 8.4. Jakość regulacji prawnych a korupcja. Rzetelne i nierzetelne praktyki legislacji gospodarczej. Temat 9. Wykorzystanie koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu i etyki biznesu do kształtowania kultury korporacyjnej. 9.1. Istota koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) i etyki biznesu. 9.2. Rozwiązania aplikacyjne CSR i etyki biznesu w przedsiębiorstwach, programy promocji etyki biznesu i CSR. 9.3. Wpływ CSR na zarzadzanie przedsiębiorstwami i ich relacje z otoczeniem. 9.4. Pomiar wpływu CSR na efektywność gospodarowania. Kontrowersje wokół CSR. Temat 10. Efektywność podatkowa MSP i oddziaływanie bodźców podatkowych. 10.1. Przegląd koncepcji na temat bazy podatkowej. 10.2. Skonsolidowana definicja bazy podatkowej. 10.3. Segmentacja bazy podatkowej. 10.4. Koncepcja optymalizacji bazy podatkowej przy wykorzystaniu MSP. 10.5. Oddziaływanie bodźców podatkowych na podmioty gospodarcze. 10.6. Opcje wyboru korzystnej polityki podatkowej dla rozwoju przedsiębiorczości. |
|
Literatura: |
1. Albaum G., Strandskov J., Duerr E., International Marketing and Export 2. Management, Addison-Wesley Longan Publishing, Harlow 2002. 3. Bausch A., Krist M., The Effect of Context-Related Moderators on the Internationalization-Performance Relationship: Evidence from Meta-Analysis, „Management International Review” 2007, no. 3. 4. Bielawska A., Ekspansja małych i średnich przedsiębiorstw na rynki zagraniczne [w:] T. Famulska (red.), Szkice o finansach, Księga jubileuszowa prof. zw. dr hab. Krystyny Znanieckiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice 2012. 133. 5. Blanke-Ławniczak K., Koncepcja zarządzania internacjonalizacją małych i średnich przedsiębiorstw, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług” 2015, nr 116. 6. Bojar E., Bezpośrednie inwestycje zagraniczne (BIZ) w regionach słabo rozwiniętych – studium porównawcze Polski i Irlandii. Efekty i zagrożenia, TNOiK, Toruń 2008. 7. Breza M., Międzynarodowe transakcje gospodarcze, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Cła i Logistyki, Warszawa 2009. 8. Cieślik J., Internacjonalizacja polskich przedsiębiorstw. Aktualne tendencje – implikacje dla polityki gospodarczej, Akademia Leona Koźmińskiego. Centrum przedsiębiorczości, Warszawa 2010. 9. Daszkiewicz N., Internacjonalizacja małych i średnich przedsiębiorstw we współczesnej gospodarce, Wydawnictwo Scientific Publishing Group, Gdańsk 2004. 10. Glinkowska B., Kaczmarek B., Zarządzanie międzynarodowe i internacjonalizacja przedsiębiorstw. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016. 11. INTERNACJONALIZACJA POLSKICH PRZEDSIĘBIORSTW Z SEKTORA MŚP POPRZEZ EKSPORT. 12. Gorynia M., Strategie firm polskich wobec ekspansji inwestorów zagranicznych, PWE, Warszawa 2005. Akty prawne: Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535.). Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. nr 173, poz. 1807). Strony internetowe: http://stat.gov.pl/ (online: 03.04.2017). Czubek H., Działania marketingowe przedsiębiorstwa na rynkach zagranicznych, www.ae.krakow.pl/~czubekh/MTG/wykladymtg/dzialmarket-hcz-1a.doc (online: 03.04.2017). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.