MKJO - Learning through common sense
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-KJO-40/LCS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MKJO - Learning through common sense |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
The subject of the course is an analysis of the meaning of the concept of cultural memory for education and regional education. During the course, the student will learn the concept of cultural memory and its relationship with education. In addition, they will learn about the dimensions of local identity and regional education. |
Pełny opis: |
The main subject of the course will be an analysis of local ways of functioning of memory in its various dimensions, with particular emphasis on regional contexts. The student will learn how cultural memory is constructed (but also communicative, vernacular) and learn how to reproduce it (formal and informal education). In addition, you will become familiar with the different concepts and traditions of memory research. The relationship between memory and local identities will be set against the background of the social history of the approach to local identity in Poland and broadly understood cultural identities (ethnic and national identity, discourse on minorities). An important element of the course will be the analysis of specific examples of the functioning of local memories. Particular attention will be paid to various forms of memory expression and their dissemination. The topics to be discussed include: 1.Concepts of memory (cultural, social, memory frames, vernacular) 2. Reproducing memory (formal, non-formal and informal education) 3. Material carriers of memory 4. Media and memory (memory cinema) 5. Social history of cultural identities 6. Cultural memory as an “anti-colonial” reaction (Silesian identity) 7. Cultural memory and commodification of heritage (highlanderness) 8. Regional identity and post-globalization (ethnic rap, punk) 9. Regional education and memory 10. Active forgetting |
Literatura: |
Helen Gonçalves da Silva et al. (eds.), Conflict, Memory Transfers and the Reshaping of Europe (Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2010 Cultural Memory and Western Civilization: Functions, Media, Archives (Cambridge: Cambridge University Press, 2012) Cultural Memory and Early Civilization: Writing, Remembrance, and Political Imagination (Mũnchen 1992; Cambridge University 2011) Astrid Erll, “The Hidden Power of Implicit Collective Memory.” Memory, Mind & Media 1, e14 (2022) 1–17. Astrid Erll, Memory in Culture. Basingstoke: Palgrave Macmillan 2011. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - student knows what the cultural memory is - student can distinguishe between cultural ememory and memory Umiejętności - student is able to distinguish knowledge created through common sense - student is able to proplerly analyze phenomena related to the informal production of knowledge Umiejętności społeczne - student provides expertise while informal social knowledge creation |
Metody i kryteria oceniania: |
- class participation and preparation - being active - PP presentation on given aspect of common sense knowledge creation |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Rauszer | |
Prowadzący grup: | Michał Rauszer | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Rauszer | |
Prowadzący grup: | Michał Rauszer | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Rauszer | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Rauszer | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.