MBSH-Czytanie i pisanie tekstu naukowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NJ-MBSH-Wr |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MBSH-Czytanie i pisanie tekstu naukowego |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Warsztat poświęcony jest kształceniu umiejętności krytycznego czytania tekstów naukowych i pisania prostych tekstów naukowych w tym przygotowania do pisania pracy dyplomowej. |
Pełny opis: |
Rodzaje i typowa struktura tekstów naukowych. Analiza przykładowego raportu badawczego (odpowiednio ilościowego lub jakościowego) i artykułu przedstawiającego wyniki metaanalizy. Znaczenie przeglądu literatury w pracy naukowej i ogólne zasady jego realizacji. Wykorzystanie baz tekstów BUW do wykonania przeglądu literatury. Selekcja i ocena wiarygodności tekstu naukowego. Wykorzystanie programów wspomagających tworzenie przepisów i bibliografii. Wykorzystanie funkcji edytora tekstu i specjalistycznych programów (np. Zotero). Narracja w opisie badań: od problemu badawczego, przez metodę jego rozwiązania, wyniki, do dyskusji wyników. Specyfika narracji w badaniach jakościowych. Planowanie struktury tekstu: rozdziały, podrozdziały, paragrafy. Cytaty i przepisy. Prezentacja wyników w badaniu ilościowym: tabele, wykresy, schematy, niezbędne statystyki, precyzja podawania wyników. Prezentacja wyników w badaniach jakościowych: korzystanie z transkrypcji, grafy, mapy pojęciowe, elementy ilościowe w badaniach jakościowych. Pisanie streszczenia (abstrakt), dobór słów kluczowych. Przygotowywanie plakatu naukowego (poster). Problemy etyczne związane z pisaniem tekstu naukowego: plagiat, autoplagiat, komisja etyki badań naukowych. |
Literatura: |
Babbie E. (2008). Podstawy badań społecznych. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. Harasimczuk J., Cieciuch J. (2012). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie APA. Wydawnictwo Liberi Libri. Literatura uzupełniająca: - dobierana do omawianych zagadnień - |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: M.W2. Rolę teorii w badaniach społecznych (dialog z poprzednikami, znaczenie przeglądu literatury), logikę procesu badawczego i kluczowe jego elementy: konceptualizacja, definiowanie i sformułowanie problemu badawczy, metoda jego rozwiązania, zbieranie i analiza danych, analiza danych i uzyskanie wyniki, ich interpretacja i dyskusja. Strategia dedukcyjna i indukcyjna w badaniach naukowych. M. W5. Zasady opracowywania raportu z badań naukowych; warsztat pisarski, język i sposób narracji; wybrane standardy edycji tekstu naukowego (popularyzowanie APA 6). Zasady przygotowania na podstawie raportu badawczego posteru konferencyjnego. M. W6. Konieczność wykorzystania wyników badań naukowych w praktyce pedagogicznej. Sposoby praktycznego wykorzystania badań naukowych: analiza problemów pedagogicznych, diagnoza potrzeb, planowanie i ewaluacja działań interwencyjnych. Krytyczno-emancypacyjny i transformacyjny potencjał badań naukowych. M. W9. Rolę pracy magisterskiej jako inicjacyjnego doświadczenia badawczego w studiowaniu i przygotowaniu do zawodu nauczyciela wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego. W zakresie umiejętności student potrafi: M.U2. Do wybranego pomysłu badawczego (preferowane badanie diagnostyczne lub ewaluacyjne w obszarze edukacji przedszkolnej lub wczesnoszkolnej) zrobić przegląd literatury z wykorzystaniem elektronicznych baz tekstów naukowych dostępnych w zasobach BUW (min. 4-5 artykułów z renomowanych czasopism naukowych, w tym min. 2 angielskojęzyczne). Zkonceptualizować wybrany pomysł badawczy, czyli przejść od pojęć przedteoretycznych do teoretycznych. Wybrać strategię i paradygmat, dogodną teorię, sformułować problem badawczy. M. U5. Na podstawie wyników zrealizowanego w ramach seminarium empirycznego mini projektu badawczego przygotować raport badawczy. Raport musi być zrobiony zgodnie ze standardem APA 6 lub innym standardem edycyjnym ustalonym z prowadzącym. M. U6. Przenalizować etyczne aspekty zaprojektowanego badania naukowego. W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: M. K02. Przyjęcia postawy refleksyjnego pedagoga nastawionego na krytyczne badanie efektów swoich działań zawodowych. M. K03. Uznania, że działania i instytucje pedagogiczne muszą być ewaluowane. M. K04. Planowania swojego rozwoju zawodowego uwzględniającego śledzenie wyników badań naukowych ważnych dla działalności pedagogicznej. M. K05. Przyjęcia etycznej odpowiedzialności za realizowane działania badawcze. |
Metody i kryteria oceniania: |
W ramach zblokowanych zajęć Seminarium empiryczne i Czytanie i pisanie tekstu naukowego 2-osobowe zespoły będą przygotowywać projekt badawczy. Zespół będzie musiał: Zespół będzie musiał: - zrobić mini przegląd literatury (min. 4-5 artykułów, w tym min. 2 w języku angielskim, konieczne wykorzystanie bazy BUW), - sformułować problem badawczy, - opisać metodę jego rozwiązania, - zgromadzić dane lub wykorzystać dane zastane, - przeanalizować dane z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi, - napisać raport w formacie zgodnym z standardami APA (w wersji 6 wg polskiej adaptacji Harasimczuk, Cieciuch) i przygotować poster. Ocena z projektu jest oceną z części praktycznej modułu.. Sposób zaliczenia – na ocenę (łączna ocena z Seminarium empirycznego i Warsztatu czytania i pisania tekstu naukowego) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WAR
WAR
|
Typ zajęć: |
Warsztaty, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Wiłkomirska | |
Prowadzący grup: | Jerzy Bartkowski, Rafał Pląsek, Hanna Tomaszewska-Pękała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-16 - 2026-06-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Wiłkomirska | |
Prowadzący grup: | Monika Jakubowska-Mirek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.