Applied Microeconomics
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-DS1AMI |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Applied Microeconomics |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: |
Anglojęzyczna oferta zajęć WNE UW Przedmioty kierunkowe do wyboru - studia II stopnia IE - grupa 1 (6*30h) Przedmioty obowiązkowe dla I roku Data Science and Business Analytics |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem tego kursu jest przedstawienie nowego podejścia do analizy mikroekonomicznej, opartego na metodach eksperymentalnych i obliczeniowych. |
Pełny opis: |
Celem tego kursu jest przedstawienie nowego podejścia do analizy mikroekonomicznej, opartego na metodach eksperymentalnych i obliczeniowych. Łącząc te metody, można testować teorię ekonomiczną i skuteczniej analizować rzeczywiste problemy gospodarcze. Jest to pierwszy krok do pełnego wprowadzenia problemu złożoności do analizy mikroekonomicznej. W trakcie zajęć przedstawione zostaną wybrane zagadnienia mikroekonomiczne. Każde zajęcia są podzielone na dwie części: podczas pierwszej części studenci uczestniczą w eksperymentach lub przeprowadzają symulację; w drugiej części teoria ekonomii zostanie zakwestionowana / zbadana na podstawie wcześniej uzyskanych wyników. Prowadzący przedstawi praktyczne implikacje, a także teoretyczne i praktyczne narzędzia informatyczne, które pozwolą na powtarzanie eksperymentów, symulacji i analiz. W edukacji ciekawość naukowa powinna być ważnym czynnikiem motywującym do zdobywania wiedzy i samorozwoju. Jednak ten rodzaj ciekawości eroduje z wiekiem i coraz trudniej jest go obudzić wśród studentów. Chalk and talk approach może całkowicie zniechęcić uczniów do dalszej eksploracji modeli teoretycznych, co szczególnie dotyczy mikroekonomii. Z drugiej strony, mikroekonomia ma niesamowity potencjał do tworzenia ciekawostki naukowej, ponieważ jej modele bezpośrednio odnoszą się do obserwowanych zachowań ekonomicznych ludzi. Potrzebujemy jednak bodźca, który wywoła ciekawość. Tą zachętą może być naturalne pragnienie poznania siebie. Na wykładzie wykorzystane zostaną badania ad hoc w celu stworzenia ciekawostki naukowej na podstawie własnej ciekawości. Przed wykładami studenci uczestniczą w badaniach online, będąc pasywnymi podmiotami badań. Przed tą ankietą / eksperymentem mogą nie mieć żadnej wiedzy na temat bdania. Krótko po sondażu informuje się, że wyniki badania zostaną wykorzystane do analizy modeli mikroekonomicznych i zachęca się ich do odpowiedzi na pytania, czy ich decyzje lub odpowiedzi były zgodne z teorią ekonomiczną, optymalną lub skuteczną, oraz jak te decyzje mogą wpływać na dobrobyt pozostałych. W ten sposób nauczyciel tworzy lukę informacyjną wśród studentów, poczucie braku - niezaspokojoną potrzebę wiedzy na temat podjętych decyzji. Pojawia się "ciekawostka naukowa, którą można poruszyć podczas wykładów i / lub zgłębić przez samych uczniów. Temat 1 Przegląd kursu; • Wprowadzenie do mikroekonomii eksperymentalnej i obliczeniowej • Wprowadzenie do R-CRAN, MAXIMA, NetLogo Temat 2 Marshall vs Chamberlain i Robinson • Wolny rynek a doskonała konkurencja • Siła monopolu monopolistyczna • Oligopolistyczna konkurencja Temat 3 Racjonalność • Standardowe społeczne modele naukowe (SSSM) • Krytyk behawiorystyczny • Ekologiczna racjonalność autorstwa Vernona Smitha Temat 4 Wybór konsumenta • Wybór międzyokresowy i prokrastynacja • Niepewność i ryzyko; postrzeganie ryzyka i awersja do ryzyka Temat 3 Interakcja społeczna • Standardowy model socjoekonomiczny (SSSM) a ogólny model równowagi ogólnej • Dobrobyt społeczny a indywidualny; Społeczna funkcja użyteczności |
Literatura: |
Studenci powinni opierać swoje rozumienie teorii mikroekonomii na podstawowych podręcznikach w tym: Varian, H. R. (2014). Intermediate Microeconomics: A Modern Approach: Ninth International Student Edition. WW Norton & Company. Hal, R. V. (2016). Microeconomic analysis. WW Norton & Company Uzupełniające materiały: Kreps D., (1990) A Course in Microeconomic Theory, Princeton University Press, Princeton, New Jersey Chiang A. C. (1984), Fundamental Methods of Mathematical Economics, McGraw-Hill Artykuły sugerowane przez prowadzącego |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA • Zna powiązania między mikroekonomią, uwarunkowaniami instytucjonalnymi i kulturowo-społecznym. S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, • Zna eksperymentalne podejście do badania zjawisk społeczno – ekonomicznych wykorzystujących eksperymenty laboratoryjne lub obliczeniowe. • Posiada wiedzą o oprogramowaniu niezbędnym do stworzenia eksperymentów laboratoryjnych lub obliczeniowych CRAN, MAXIMA, NetLogo UMIEJĘTNOŚCI • Potrafi samodzielnie i krytycznie analizować podstawowe teksty ekonomiczne. • Może wykorzystywać różne zestawy danych do prowadzenia własnych badań. KOMPETENCJE SPOŁECZNE • Jest krytyczny w stosunku do prezentowych problemów ekonomicznych oraz dąży do racjonalnego wyjaśnienia otaczających go zjawisk ekonomicznych i społecznych, uczy się myśleć, wypowiadać oraz pisać w sposób logiczny i spójny K_W01, K_U03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie składa się z pracy zaliczeniowej, egzaminu oraz oceny aktywności podczas zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kopczewski, Ewa Weychert | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kopczewski, Ewa Weychert | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.