Wyzwania współczesnej gospodarki światowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-EM2WWG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wyzwania współczesnej gospodarki światowej |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla II r. studiów licencjackich - Ekonomia Międzynarodowa |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentów z najważniejszymi bieżącymi wyzwaniami gospodarki światowej i ich aspektami ekonomicznymi: globalne ocieplenie i jego wpływ na zachowania podmiotów gospodarczych, zwiększająca się skala migracji międzynarodowych wywołana czynnikami ekonomicznymi i pozaekonomicznymi, cyfrowa transformacja i różny poziom przygotowania do niej uczestników gospodarki światowej, a także tzw. sekularna stagnacja, tzn. stagnacja wzrostu produktywności i ograniczenia w innowacyjności oraz przyszłość pracy i zagadnienia związane z automatyzacją. Zajęcia te będą prowadzone w oparciu o wyniki i wnioski najnowszych badań ekonomicznych. Treści przekazywane przez wykładowców będą wzbogacane własną analizą danych. |
Pełny opis: |
Tematy realizowane podczas zajęć: Blok 1: Zmiany klimatyczne i zielony wzrost ● Ekonomia zmian klimatycznych: globalne ocieplenie Literatura: IPCC 6th Assessment Report (podsumowanie po polsku https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg2/downloads/outreach/Raport_IPCC_cz2_29_11_22_OST.pdf ) ● Czy ekonomia behawioralna może pomóc zwalczać globalne ocieplenie. Literatura: Kahneman, D., Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym. Media Rodzina. ● Czy zielony wzrost jest możliwy ○ Literatura: Raworth, K. Ekonomia obwarzanka. Siedem sposobów o myśleniu ekonomii XXI wieku. Blok 2: Cyfrowa transformacja ● Transformacja cyfrowa: Kształtowanie przyszłości gospodarki Literatura: K. Śledziewska, R. Włoch (2020), Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają świat, WUW, rozdział 1-3; “The economic potential of generative AI: The next productivity frontier” McKinsey Report 2023 ● Przyszłość pracy i kompetencje przyszłości: Jak się przygotować na zmiany w świecie pracy K. Śledziewska, R. Włoch (2020), Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają świat, WUW. rozdział 5; “The Future of Jobs Report” WEF 2023 ● Funkcjonowanie firm w erze gospodarki cyfrowej: Wyzwania i możliwości. K. Śledziewska, R. Włoch (2020), Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają świat, WUW, rozdziały 3, 4 i 8; R. Baldwin “Globotics and macroeconomics: Globalisation and automation of the service sector” CEPR 2022 Blok 3: Migracje międzynarodowe ● Czy i w jaki sposób jesteśmy w stanie wyjaśnić procesy mobilności? ○ Literatura: de Haas, H., Castles, S., Miller, M.J. The Age of Migration. International Population Movements in the Modern World, Springer Natura Ltd London, 2020.; Massey, D. et al. Worlds in Motion: Understanding International Migraton at the End of the Millenium, Oxford University Press 2005 (fragmenty); de Haas, H. How Migration Really Works. A Factful Guide to the Most Divisive Issue in Politics, Penguin London, 2023. ● Czy powinniśmy obawiać się imigracji? Między dyskursem ekonomicznym i politycznym ○ Literatura: de Haas, H. How Migration Really Works. A Factful Guide to the Most Divisive Issue in Politics, Penguin London, 2023; Bodvarsson, O.B., Van der Berg, H. The Economics of Immigration. Theory and Policy, Springer 2013. Blok 4: Wzrost gospodarczy w długim okresie, globalizacja ● Wzrost gospodarczy w długiej perspektywie, bariery innowacyjności, sekularna stagnacja ○ Literatura: Growiec, Jakub, Accelerating Economic Growth, Springer, 2022, Bloom, Nicholas, Charles I. Jones, John Van Reenen, and Michael Webb. 2020. "Are Ideas Getting Harder to Find?" American Economic Review, 110 (4): 1104-44. Charles I. Jones, 2023. "The Outlook for Long-Term Economic Growth," NBER Working Papers 31648, National Bureau of Economic Research, Inc. ● Globalizacja i deglobalizacja, łańcuchy produkcji, wzrost protekcjonizmu, dostęp do surowców rzadkich, handel a środowisko. Literatura: Baldwin, Richard, The Great Convergence, Harvard University Press, 2016, |
Literatura: |
○ Raworth, K. Ekonomia obwarzanka. Siedem sposobów o myśleniu ekonomii XXI wieku ○ K. Śledziewska, R. Włoch (2020), Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają świat, WUW, rozdział 1-3; “The economic potential of generative AI: The next productivity frontier” McKinsey Report 2023 ○ de Haas, H., Castles, S., Miller, M.J. The Age of Migration. International Population Movements in the Modern World, Springer Natura Ltd London, 2020.; Massey, D. et al. Worlds in Motion: Understanding International Migraton at the End of the Millenium, Oxford University Press 2005 (fragmenty); de Haas, H. How Migration Really Works. A Factful Guide to the Most Divisive Issue in Politics, Penguin London, 2023. ○ de Haas, H. How Migration Really Works. A Factful Guide to the Most Divisive Issue in Politics, Penguin London, 2023; Bodvarsson, O.B., Van der Berg, H. The Economics of Immigration. Theory and Policy, Springer 2013 ○ Growiec, Jakub, Accelerating Economic Growth, Springer, 2022, Bloom, Nicholas, Charles I. Jones, John Van Reenen, and Michael Webb. 2020. "Are Ideas Getting Harder to Find?" American Economic Review, 110 (4): 1104-44. Charles I. Jones, 2023. "The Outlook for Long-Term Economic Growth," NBER Working Papers 31648, National Bureau of Economic Research ○ Baldwin, Richard, The Great Convergence, Harvard University Press, 2016. |
Efekty uczenia się: |
Student ma podstawową wiedzę o regułach działania gospodarki światowej i najważniejszych wyzwaniach przed nią stojących. międzynarodowych instytucji gospodarczych i ustanowionych przez nie zasadach wymiany międzynarodowej i handlowych aspektów praw własności intelektualnej. Umie tworzyć raporty i komunikatywnie prezentować wyniki samodzielnych analiz, także w języku obcym na poziomie min. B2, w szczególności dla potrzeb instytucji i rynków międzynarodowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Po każdym z bloków tematycznych co najmniej 6 uczestników zajęć będzie uczestniczyło w debacie oksfordzkiej, w trakcie której wszyscy uczestnicy zajęć będą dyskutować nad postawioną przez prowadzącego tezą. Teza ta będzie znana wcześniej, tak aby uczestnicy mogli wcześniej przygotować argumenty za lub przeciw, najlepiej w oparciu o literaturę i własną analizę danych. Każdy z uczestników zajęć będzie miał aktywną rolę w jednej debacie. Aktywność w ramach debaty będzie stanowiła 50% oceny z przedmiotu. Pozostałe 50% oceny stanowić będzie ocena z krótkiego eseju dotyczącego tematów jednej z pozostałych debat (innych niż ta, w której autor czynnie uczestniczył). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Hagemejer, Paweł Kaczmarczyk, Karolina Safarzyńska, Katarzyna Śledziewska | |
Prowadzący grup: | Jan Hagemejer, Paweł Kaczmarczyk, Karolina Safarzyńska, Katarzyna Śledziewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.