Analiza biznesowa w sektorze publicznym i prywatnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-EM3ABwSPiP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Analiza biznesowa w sektorze publicznym i prywatnym |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla III r. studiów licencjackich - Ekonomia Międzynarodowa |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest przedstawienie narzędzi analizy biznesowej przedsiębiorstwa i ich wykorzystanie przez Studentów na zajęciach. W działalności gospodarczej trzeba przewidywać ruchy wszystkich uczestników procesu gospodarowania, w tym przede wszystkim konkurentów, dostawców, odbiorców, klientów, rządu, regulatorów, instytucji finansowych i planować własne działania w krótkim, średnim i długim okresie. Aby robić to skutecznie niezbędne jest stałe monitorowanie i analizowanie makrootoczenia, konkurencji w branży i sytuacji w samym przedsiębiorstwie. Służą do tego m.in. narzędzia analizy konkurencji, analizy ekonomiczno-finansowej przedsiębiorstwa, analizy strategicznej, w tym pozycji strategicznej firmy, . Studenci będą mogli poznać na zajęciach podstawowe narzędzia analizy biznesowej, a przede wszystkim zastosować je do analizy wybranych (przez siebie) przedsiębiorstw z listy firm giełdowych (GPW w Warszawie) Konwersatorium będzie miało charakter analityczny. |
Pełny opis: |
I część Cele działania przedsiębiorstwa. Teorie menedżerskie, teoria zasobowa Penrose’a, teoria konsumpcyjna Demsetza, teorie behawioralne, teoria opcji realnych Trigeorgis’a i in. Cele działania przedsiębiorstwa a strategia przedsiębiorstwa i definiowanie jego procesów biznesowych. Strategia lokalna a strategia globalna. Narzędzia do analizy biznesowej przedsiębiorstw: analiza makrootoczenia przedsiębiorstwa. Metoda ekstrapolacji trendów, analiza luki strategicznej, metoda delficka, metody scenariuszowe, analiza wpływu regulacji na działalność firmy; analiza ekonomiczno-finansowa przedsiębiorstwa. M.in. sprawozdania finansowe i zawarte w nich informacje o przedsiębiorstwie. Analiza wskaźnikowa: wskaźniki płynności, sprawności, zadłużenia, rentowności, wskaźniki rynkowe. Ekonomiczna wartość dodana (EVA) i rynkowa wartość dodana (MVA). Jedno- i wielowymiarowe modele wczesnego ostrzegania (jednowymiarowe: system P.J.Fitz Patricka, system C.L.Merwina, system W.H.Beavera, wielowymiarowe: system E.I.Altmana, system J.Gajdki, E.Mączyńskiej, D.Stody). Analiza strategii finansowania majątku przedsiębiorstwa. Teorie struktury kapitału (M&M, teoria kosztów bankructwa Baxtera, teoria agencji M.Jansena i W.Mecklinga, teoria sygnałów, teoria kolejności wyboru S.Myersa i N.Majlufa. Polityka dywidend. analiza konkurencji. Analiza pięciu sił M.E.Portera, cykl życia sektora, mapa grup strategicznych, ocena potencjału globalizacyjnego sektora. analiza strategiczna przedsiębiorstwa. Cykl życia produktu, analiza kluczowych czynników sukcesu, analiza profili konkurencyjnych. pozycja strategiczna przedsiębiorstwa. Macierz BCG, macierz McKinsey’a, Macierz Hofera, Macierz ADL. Analiza SWOT. Analiza SPACE. II cześć Studenci na początku zajęć wybierają spółki (niefinansowe), których akcje są notowane na GPW w Warszawie (rynek podstawowy). Będą one przedmiotem analiz w II. części konwersatorium. Praca będzie odbywać się w zespołach. Podstawą analiz będą odrębne dla każdej spółki zestawy zagadnień i pytań przygotowane przez prowadzącą, zawierające najistotniejsze i najbardziej interesujące biznesowo elementy działania wybranych przedsiębiorstw i rynków na których one funkcjonują. Każdy zespół otrzymuje 2 tygodnie przed prezentacją zestaw 10. zagadnień i pytań. Pozostali Studenci otrzymują 3. pytania dotyczące analizowanej na danych zajęciach spółki. Mają one pomóc w zapoznaniu się z prezentowaną spółką. Odpowiedzi na pytania przekazywane są w formie pisemnej przed każdymi zajęciami. Każdy zespół ma możliwość konsultacji z prowadzącą przygotowywanej analizy przed jej prezentacją. |
Literatura: |
Literatura: 1. Ansoff H.J. (1988), New Corporate Strategy, Wiley, New York 2. Baden F.Ch., Nicolaides C.P., Stopford J. (1987), National or Global ? The study of Company Strategies and the European Market for Major Appliances, London Business School Centre for Business Strategy Working Papers Series 28 3. Blikle A.J. (2014), Doktryna jakości, Onepress 4. Brilman J. (2002), Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE 5. De Wit B., Meyer R (2007), Synteza strategii, PWE 6. Gieraszewska G., Romanowska M.(2002), Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE 7. Gruszecki T. (2002), Współczesne teorie przedsiębiorstwa, PWN 8. Hamel G., Prahalad C.K. (1994), Competing for Future, Harvard Business School Press, Boston 9. Johnson G, Scholes K. (2002), Exploring Corporate Strategy, Pearson Education 10. Lisiński M. (2004), Metody planowania strategicznego, PWE 11. Najlepszy E. (2007), Finanse międzynarodowe przedsiębiorstw, PWE 12. Obłój K. (2001), Strategia organizacji, PWE 13. Obłój K. (2017), Praktyka strategii firmy, Poltext 14. Peng M.W. (2001), The Resource-Based View and International Business, Journal of Management, 27 15. Pierścionek Z. (1996), Strategie rozwoju firmy, PWN 16. Porter M.E. (1980), Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors, The Free Press, New York 17. Prusak B. (2005), Nowoczesne metody prognozowania zagrożenia finansowego przedsiebiorstw, Diffin 18. Rokita J. (2005), Zarządzanie strategiczne, PWE 19. Root F.R. (1994), Entry Strategies for International Markets, Jossey-Bass, San Francisco 20. Samuelson W.F, Marks S.G (2009), Ekonomia menedżerska, PWE 21. Sierpińska M., Jachna T. (2005), Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych, PWN 22. Slywotzky A.J., Marrison D.J., Andelman B.A. (2000), Strefa zysku, PWE 23. Yip G.S. (2004), Strategia globalna, PWE |
Efekty uczenia się: |
Student nabywa kompetencji w zakresie: a) wiedza wiedza na temat różnych metod analizy kluczowych procesów zachodzących w przedsiębiorstwie, znajomość i rozumienie różnic między różnymi narzędziami analizy biznesowej przedsiębiorstwa, wiedza na temat ich przydatności w analizie biznesowej, interpretacja i rozumienie wyników otrzymanych w wyniku stosowania narzędzi analizy biznesowej, wiedza o procesach zachodzących wewnątrz przedsiębiorstwa i rozumienie tych procesów. b) umiejętności umiejętność zaplanowania i przeprowadzenia analizy biznesowej przedsiębiorstwa, umiejętność dokonywania wyboru narzędzi do oceny działalności przedsiębiorstwa, umiejętność samodzielnego tworzenia, na podstawie posiadanej wiedzy, narzędzi do takiej analizy, umiejętność wykorzystania tych narzędzi do analizy konkretnych przypadków, umiejętność interpretacji otrzymanych w efekcie analizy biznesowej wyników. c) kompetencje społeczne umiejętność uzupełniania i doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności dzięki rozwiązywaniu w ramach pracy zespołowej konkretnych przypadków dotyczących działalności przedsiębiorstw, umiejętność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy, postawienia się w roli właściciela i osoby zarządzającej konkretnym przedsiębiorstwem, umiejętność oceny trudności każdej z tych „ról społecznych” – przedsiębiorcy, zarządzającego, pracownika, regulatora. SW01, SW02, SW03, SW04, SU01, SU02, SU03, SU04, SU05, SU06, SU07, SK01, SK02, SK03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci oceniani są na podstawie przeprowadzonych samodzielnie (w konsultacji z prowadzącą) analiz biznesowych wybranych przez siebie spółek i prezentacji wyników tych analiz na zajęciach. A także na podstawie krótkich i prostych analiz pozostałych spółek. Kryterium oceny jest także aktywność w trakcie prezentacji spółek. Kryteria oceniania – patrz poniżej (sposób zaliczenia). Na zaliczenie składać się będą następujące elementy: przygotowanie i przedstawienie na zajęciach analizy wybranej spółki: oceniają wszyscy (Studenci i prowadząca) w skali 1-6 pkt. w dwóch kategoriach – (a) zawartość merytoryczna i (b) prezentacja. Ze wszystkich punktów liczona jest średnia. 40% ostatecznej oceny. przygotowanie przez zespoły nie zajmujące się prezentowana spółką odpowiedzi na 3. pytania (w formie pisemnej). Ocenia prowadząca. 40% ostatecznej oceny. raport podsumowujący analizę wybranej spółki (w tym możliwość uzupełnienia, po dyskusji na zajęciach zaprezentowanych w czasie zajęć analiz). 20% ostatecznej oceny (ocenia prowadząca). aktywność w czasie dyskusji nad kolejnymi spółkami – dodanie 0,5 oceny do ostatecznej oceny. Wspólne ze Studentami wskazanie max. 3 osób otrzymujących dodatkowe 0,5 ceny za aktywność. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Modzelewski | |
Prowadzący grup: | Piotr Modzelewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.