Analiza empiryczna problemów ekonomii międzynarodowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-EM3AE |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Analiza empiryczna problemów ekonomii międzynarodowej |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla III r. studiów licencjackich - Ekonomia Międzynarodowa |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | W opanowaniu materiału pomocne są zajęcia z: teorii wymiany międzynarodowej, analizy empirycznej problemów ekonomii międzynarodowej, instytucji międzynarodowych w praktyce, integracji walutowej |
Skrócony opis: |
Na zajęciach studenci nauczą się: znajdować wiarygodne dane potrzebne do analizy problemów ekonomii międzynarodowej, wizualizować i na tej podstawie tworzyć tzw. historie (data storytelling). Zajęcia mają na celu przygotowanie studentów do prowadzenia badań empirycznych w zakresie ekonomii międzynarodowej. Studenci nauczą się przeprowadzać samodzielne badania empiryczne w zakresie handlu i makroekonomii. Obecność jak i przygotowanie na każde zajęcia są obowiązkowe. |
Pełny opis: |
Zajęcia wstępne: przygotowanie do przygotowania prezentacji. Podstawy analizy i wizualizacji danych oraz data storytelling Prezentacja 1 Prezentacja zebranych i przefiltrowanych informacji o wybranym kraju. Wybieramy te informacje, które pozwolą nam zrozumieć specyfikę rozwoju społecznego i gospodarczego wybranego państwa, jego relacji w Europie i na świecie. Są to bardzo różne zagadnienia od historii (powiązania gospodarcze sprzed lat np. bycie byłą republiką ZSRR etc., kolonializm) po politykę (może mamy trudną sytuację w naszym państwie… napięcia społeczne albo jesteśmy uzależnieni od Rosji… ciągle), rolę w UE (np. czy jest w strefie euro czy może planuje wyjść z UE), zaangażowanie w organizacje międzynarodowe czy wojny. Kluczowe jest również podanie najważniejszych faktów związanych z historią, które pozwolą nam zrozumieć kontekst prezentacji. Prezentacja 2 Zaczynamy więc od pobrania danych pierwotnych (na przykład z WDI http://datacatalog.worldbank.org/ czy Eurostat http://ec.europa.eu/eurostat/data/database). Dane pobieramy do Excela i je analizujemy. Oznacza to, że nie wykorzystujemy gotowych wizualizacji czy tabelek (nie o to chodzi). Pobieramy dane dot. społeczeństwa takie jak: • populacja, przyrost naturalny, gęstość zaludnienia, regiony; • struktura zawodowa (pracujący, bezrobotni, emeryci itd.); • struktura demograficzna (podział wg płci, wieku, miejsca zamieszkania, regionów); • wykształcenie; • zdrowie; • inne czynniki jak infrastruktura, dostęp do internetu itd., które świadczą o sytuacji społecznej mieszkańców. Po pobraniu danych do excela, analizujmy je. I wyciągamy tzw. "smaczki" budując opowieść o najważniejszych kwestiach społecznych w analizowanym kraju. Prezentacja 3 Analiza danych dot. społeczeństwa informacyjnego – badamy w jakim zakresie społeczeństwo i gospodarka danego kraju jest ucyfrowiona. Przykładowo, czy kraj jest liderem czy też wykorzystywanie innowacji cyfrowych przez przedsiębiorstwa jak i kompetencje cyfrowe społeczeństwa są na niskim poziomie. Linki do wykorzystania: https://ec.europa.eu/eurostat/web/digital-economy-and-society https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/desi https://ec.europa.eu/eurostat/web/digital-economy-and-society/data/comprehensive-database Prezentacja 4 Analiza podstawowych wskaźników makroekonomicznych, porównanie w podobnej konwencji jak wcześniejsza prezentacja (wybrany kraj do grupy państw z regionu, UE, starej UE etc.). W tej części badania oceniamy równowagę wewnętrzną analizowanego kraju i jego potencjał gospodarczy na tle wybranych państw, biorąc pod uwagę: • GDP (wartość, zmiany, udział w świecie, udział w UE), wzrost gospodarczy; też na tle UE; • GDP per capita; • Analizę struktury GDP (od strony wydatkowej czyli podział na C, I, G i X, ale też z podziałem na udział przemysłu, usług i rolnictwa w tworzeniu GBP); • oraz inne wskaźniki jak: bezrobocie, inflacja, deficyt budżetowy, dług publiczny, otwartość gospodarki. Ważne są porównania do innych państw, grup państw według wybranych mierników (czyli trzeba wybrać to co można porównywać: udział w handlu UE czy DFI UE; udział w PKB; per capita etc. i zmiany w czasie (wtedy liczymy stopy wzrostu lub co lubię najbardziej zmiany w udziałach i podajemy w punktach proc.); jak rankingi to zmiany miejsca w rankingu i inne… to propozycje. Uruchomcie kreatywność. Prezentacja 5 Analizujemy intensywność procesów globalizacyjnych w wybranych krajach. Po pierwsze patrzymy jakie jest miejsce danego państwa w gospodarce światowej, jaka jest jego otwartość, ale też oceniamy równowagę zewnętrzną kraju. Poniżej podstawowe źródła danych. Tradycyjnie analizujemy zmiany w czasie; porównujemy nasz kraj z wybranymi grupami krajów. (1) Inwestycje bezpośrednie UNCTAD http://unctadstat.unctad.org/ReportFold…/reportFolders.aspx… UWAGA: (1) analizujemy inward i outward FDI, (2) poszczególne kraje wyświetlą się po naciśnięciu w lewej kolumnie ‘Individual economies’ http://ec.europa.eu/eurostat/data/database Economy and finance -> Balance of payments – international transactions (t_bob) -> European Union direct investments UWAGA: na podstawie Eurostatu przeprowadzamy badanie struktury geograficznej FDI OECD- OECD FDI Regulatory Restrictiveness Index http://stats.oecd.org/index.aspx (zakładka Globalisation) (2) Handel usługami i towarami http://ec.europa.eu/eurostat/data/database Economy and finance -> Balance of payments -> International trade in services, geographical breakdown UWAGA: Porównać z handlem dobrami i w stosunku do GDP (3) Migracje http://ec.europa.eu/eurostat/data/database w: ‘Population’ http://stats.oecd.org/index.aspx w: ‘Demography and Population’ Analiza struktury bilansu płatniczego i kursów walutowych Przede wszystkich patrzymy z perspektywy tradycyjnego podziału na bilans obrotów bieżących i bilans obrotów kapitałowych, starając ocenić się, jakiego typu krajem jest analizowane przez nas państwo i jak odnajduje swoją równowagę zewnętrzną. Prezentacja 6 Analiza struktury geograficznej handlu Analizujemy strukturę handlu: • z podziałem na regiony (np. kontynenty); • grupy państw partnerskich (rozwinięte, rozwijające się, transformacji ale też główne ugrupowania jak UE, NAFTA itd.); • głównych partnerów (kraje, najwięksi eksporterzy i importerzy). Przedstawiamy w mld USD wartości i w % udziały. Analizujemy zmiany w wartości (liczymy zmiany ale też stopy wzrostu) jak i udziałach (zmiany w punktach procentowych). Ważnym aspektem jest też analiza handlu z krajami UE – znaczenie handlu zewnętrznego i wewnętrznego, jego relatywnej zmiany itd. Dokładnie badamy znaczenie największych eksporterów i importerów wybranego kraju i zmiany zachodzące w badanym okresie. Nie tylko zmiany w rankingu "naj.." ale też zmiany koncentracji handlu (5 największych eksporterów jaki ma udział, ile krajów ma 50%, jak to się zmieniło), z jakimi grupami państw jak zmienia się handel (tutaj można korzystać z podziałów na państwa rozwinięte, rozwijające się, transformacji). Prezentacja 7 Analiza struktury rzeczowej Analizujemy strukturę handlu z podziałem na sekcje, ale również szukamy najważniejszych produktów. Korzystamy z bazy WITS (http://wits.worldbank.org) – tam dodatkowo analiza zmian udziału grup podzielonych, w ramach klasyfikacji BEC, na: towary konsumpcyjne, dobra inwestycyjne, półprodukty, produkty przemysłowe, produkty rolne, surowce. Analizujemy zmiany w wartości jak i udziałach (w zasadzie podobnie jak przy analizie struktury geograficznej) porównując lata 2015/2010. Dodatkowo wprowadzamy analizę dla różnych kierunków handlu np. analizujemy handel z krajami UE i poza. Podstawowe pytania na jakie powinniście móc odpowiedzieć: • co eksportuje/importuje badany przez nas kraj? Jakie produkty sprzedaje i jakie kupuje? Czy w analizowanym czasie coś się zmieniło? • Jakie grupy produktów decydują o strukturze handlu? Czy widać zmiany w strukturze rzeczowej w trakcie i po kryzysie? • Jaki jest ten nasz kraj? Dodatkowo liczymy RCA czyli badamy przewagi komparatywne w handlu danego państwa UE. Odnosimy się do przewag danego państwa w handlu wewnętrznym i zewnętrznym UE na tle innych państw. Końcowa prezentacja: jest to zbiór wszystkich prezentacji. Przygotowany na 20 minut. Co ważne do przygotowania finalnej prezentacji: • dodajemy wstęp – cel i pytania badawcze/hipotezy; i zakończenie czyli odpowiedź na pytania badawcze/hipotezy; • pilnujemy by wszystko tworzyło spójną całość – odnosi się to do formatowania jak i samej opowieści; • główny cel to pokazanie, jakim krajem jest analizowany przez was kraj i jakie są największe wyzwania; • pamiętamy o właściwych opisach slajdów (tytułem jest wniosek) oraz o źródłach. Ważne: • budowanie opowieści czyli jaki jest wasz kraj, jakie są największe jego wyzwania/problemy w procesach globalizacji lub sukcesy/przewagi • pracujecie z danymi pierwotnymi. Ale już nie wystarcza zwykłe copy paste. Albo proponujecie b. ciekawą wizualizację (i wtedy copy paste ok) albo przekształcacie dane. Na co zwracam uwagę: • dobra oprawa graficzna, infografiki, spójne formatowanie; • pokazywanie gdzie mocne i słabe strony na podstawie przeprowadzonych samodzielnie badań; • pilnowanie czasu; • właściwe opracowanie slajdów: mało tekstu i bardzo dobrze wybrane dane (nie za mało nie za dużo); tytuły slajdów wnioskiem do danych; • przeprowadzone badania (policzone wszystko co potrzebne i wymagane na każdą prezentację, praca wykonana przy selekcji danych ale też przy ich obróbce: tutaj bardzo ważne policzenie udziałów, zmian w czasie w p.p.); • dobrze opisane dane i źródła; • dobry tytuł, pytania badawcze, wnioski, które wynikają z badania; • przygotowanie do prezentacji; • obecność na zajęciach i udział w konsultacjach. |
Literatura: |
Podstawowe podręczniki do ekonomii miedzynarodowej Raporty World Bank, WTO, IMF, Eurostat http://ec.europa.eu/eurostat/data/database http://stats.oecd.org/index.aspx https://wits.worldbank.org „Storytelling danych. Poradnik wizualizacji danych dla profesjonalistów” Knaflic Nussbaumer Cole |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się (max 4000 znaków) S1A_U01 - Student potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne oraz potrafi analizować samodzielnie problemy gospodarki światowej S1A_U02 – Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane w celu przeprowadzenia samodzielnych badań empirycznych dot. gospodarki wybranego kraju S1A_U08 – Student posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk na podstawie samodzielnie przeprowadzonego badania w oparciu o dane pierwotne S1A_U03 – Student potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg zjawisk makroekonomicznych S1A_U10 – Student posiada umiejętność przygotowania wystąpień na podstawie przeprowadzonych badań empirycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci przygotowują krótką prezentację z wyników przeprowadzonych badań na każde zajęcia. Prezentacje będą oceniane w trakcie zajęć, przy czym studenci będą mieli możliwość poprawy prezentacji. Ostateczna ocena wystawiana jest na podstawie końcowej prezentacji przygotowanej przez studenta. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Śledziewska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Śledziewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.