Microeconomics III
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-FIM2MI3 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Microeconomics III |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla II r. studiów licencjackich-Finanse i Inwestycje Międzynarodowe |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zastosowaniem mikroekonomii w naukach społecznych. Najważniejsze omawiane tematy to: równowaga rynkowa, zawodności rynku, rola rządu, efekty zewnętrzne, dobra publiczne, asymetryczna informacja, ekonomia dobrobytu. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami mikroekonomii (rozdziały zgodnie z Varian 2016): • równowagą cząstkową na rynku dóbr finalnych (r. 16); • problematyką interwencji rządowej (w tym: różnych form podatków, ceł, subsydiów, ograniczeń na ceny i ograniczeń ilościowych) oraz jej wpływu na ceny, poziom sprzedaży, nadwyżki konsumenta i producenta, efektywność ekonomiczną (r. 16); • podstawowymi pojęciami i narzędziami ekonomii dobrobytu – modelem czystej wymiany, pojęciem równowagi ogólnej, diagramem Edgewortha, Prawem Walrasa, prawami ekonomii dobrobytu (r. 31); • produkcją a pierwszym twierdzeniem ekonomii dobrobytu, produkcją a drugim twierdzeniem ekonomii dobrobytu, przewagą komparatywną, efektywnością Pareta (r. 32); • agregacją preferencji, funkcją dobrobytu społecznego, maksymalizacją dobrobytu (r. 33); • efektami zewnętrznymi, metodami internalizacji efektów zewnętrznych (w tym podatek Pigou) (r. 34); • pojęciami dóbr publicznych i klubowych, jazdą na gapę, głosowaniem, mechanizmem Vickreya-Clarke’a-Grovesa, przykładem mechanizmów VCG, problemami z mechanizmem VCG (r. 36); • podstawowymi zagadnieniami z zakresu asymetrii informacji (ex ante i ex post) - w tym pojęciem poprawności motywacyjnej, selekcji negatywnej i pokusy nadużycia, modelem pryncypał-agent, modelem rynku edukacyjnego, sygnalizowaniem (r. 37). |
Literatura: |
Obowiązkowa: • Varian H.R. (2016), Mikroekonomia: kurs średni - ujęcie nowoczesne, PWN, Warszawa (także w formacie ebook) • Bergstrom T.C., H.R. Varian (2009), Test bank for Intermediate Microeconomics A Modern Approach, W.W.Norton Dodatkowa: • Bergstrom T.C., H.R. Varian (2003), Mikroekonomia: ćwiczenia, PWN, Warszawa • Borland J. (2008), Microeconomics: case studies and applications, Cengage Learning Australia • Mansfield E., G.W. Yohe (2003), Microeconomics: theory and applications, W.W. Norton • Mansfield E., J. Peoples (2003), Microeconomic Problems: case studies and exercises for review, W.W. Norton • Pindyck, R.S., D.L. Rubinfeld (2004), Microeconomics, Prentice Hall |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: - rozumie pojęcie równowagi cząstkowej na rynku dóbr finalnych i na rynku czynników produkcji; - zna najważniejsze narzędzia interwencji rządowych w rynek, rozumie ich wpływ na ceny, wielkość sprzedaży, nadwyżki konsumentów i producentów oraz dochody budżetowe; - zna i rozumie Prawo Walrasa i Prawa Ekonomii Dobrobytu oraz ważniejsze wnioski z tych praw; - ma wiedzę w zakresie funkcjonowania podatków motywacyjnych korygujących niedoskonałości rynku; - zna pojęcia negatywnej selekcji, sygnalizowania i prześwietlania, pokusy nadużycia, warunku udziału i warunku poprawności motywacyjnej; - potrafi interpretować zjawiska gospodarcze w kategoriach zmian w funkcjach popytu i podaży, cenach i ilościach dóbr stanowiących przedmiot transakcji rynkowych; - umie rozwiązywać typowe zadania dotyczące cen i ilości równowagowych, nadwyżek i efektywności oraz dochodów budżetu dla różnych założeń dotyczących struktury rynku; - umie rozwijać i prezentować argumenty ekonomiczne w mowie i piśmie; - potrafi dokonywać wyboru odpowiednich instrumentów ekonomicznych do realizacji określonego celu, potrafi przewidzieć wpływ zastosowania tych instrumentów na dobrobyt społeczny i jego redystrybucję; - potrafi określić różnicę między efektywnym a sprawiedliwym podziałem zasobów; - umie identyfikować niedoskonałości rynku takie jak efekty zewnętrzne i dobra publiczne, określać wynikające z nich straty efektywności i proponować sposoby ich ograniczenia; - potrafi rozwiązywać podstawowe modele z asymetryczną informacją, w tym modele pryncypała-agenta; - potrafi wskazać różnice oraz słabe i mocne strony różnych metod wyboru społecznego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena z przedmiotu zależy od liczby zdobytych punktów, będącej średnią ważoną liczby punktów za poszczególne składowe (wagi podano w nawiasach): a) aktywny udział w zajęciach (30%) – do prowadzącego grupy należy decyzja, w jaki sposób naliczać punkty (np. wejściówki, omówienie pracy domowej, rozwiązywanie zadań w trakcie lekcji, itd.) b) udział w debacie lub/oraz przygotowanie referatu lub/oraz prezentacja lub/oraz przygotowanie i omówienie plakatu (20%) - do prowadzącego grupy należy decyzja, które z tych elementów wprowadzić i na jakich zasadach, ale co najmniej jeden z tych elementów musi zostać wprowadzony c) wspólny dla wszystkich grup kursu egzamin końcowy w formie testu jednokrotnego wyboru i/lub pytań otwartych (50%) – zakres materiału obejmuje teorie i zadania według tematów podanych w „Pełnym opisie przedmiotu” (materiał z powyższego pkt (b) nie wchodzi bezpośrednio do tego zakresu) Do zaliczenia przedmiotu niezbędne jest uzyskanie min 50% maksymalnej liczby punktów za końcowy egzamin ORAZ min 50% maksymalnej łącznej liczby punktów uzyskanych za składowe a), b) i c). Poprawiać w drugim terminie można wyłącznie egzamin oraz referat/prezentację/plakat. Nowy wynik unieważnia poprzedni. O zasadach poprawiania referatu/prezentacji/plakatu decyduje prowadzący grupy, ale poprawiony referat/prezentacja/plakat musi zostać oddany/przedstawiony przed egzaminem w sesji poprawkowej. Weryfikowanie obecności – zasady będą ogłoszone przez każdego prowadzącego na pierwszych zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kukla-Gryz | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Metelska-Szaniawska, Ewa Zawojska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Kurs repetytoryjny, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Aksman | |
Prowadzący grup: | Ewa Aksman | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Kurs repetytoryjny - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kukla-Gryz | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Metelska-Szaniawska, Samidh Pal | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.