Bankowość centralna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-FiR3BC |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Bankowość centralna |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla III r. studiów licencjackich - Finanse, Inwestycje i Rachunkowość |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Osiągnięcie efektów uczenia się wspomoże pewna wprawa w posługiwaniu się metodami matematycznymi, w zakresie objętym programem nauczania matematyki na I i II roku studiów. W wykładzie mogą uczestniczyć słuchacze także innych kierunków i specjalności pod warunkiem znajomości makroekonomii na poziomie podstawowym. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest dostarczenie studentom wiedzy nt teoretycznych i praktycznych aspektów funkcjonowania banków centralnych we współczesnych gospodarkach rynkowych ze szczególnym uwzględnieniem prowadzonej przez nie polityki pieniężnej. Zadanie to będzie zrealizowane poprzez omówienie głównych elementów teorii bankowości centralnej, szeroko ilustrowanych wynikami badań empirycznych, opiniami bankowców centralnych, mediów etc. |
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie: • dostarczyć studentowi wiedzę teoretyczną nt głównych obszarów problemowych bankowości centralnej • przedstawić obecnie funkcjonujące główne modele bankowości centralnej w tym m.in. ESBC ze szczególnym uwzględnieniem roli EBC oraz przykłady narodowych banków centralnych krajów spoza unii monetarnych • wyrobić umiejętność, poprzez dostarczenie stosownych narzędzi analizy, oceny i interpretacji podstawowych informacji dostarczanych przez współczesne banki centralne, w tym raportów o inflacji, prognoz inflacji, wzrostu i stóp procentowych etc. W ramach wykładu omówione zostaną m.in. następujące problemy: • cele, podstawy prawne i organizacyjne banków centralnych • koncepcje pieniądza, jego podaży i popytu – ze szczególnym uwzględnieniem możliwości oddziaływania (problem egzo/endogeniczności) i instrumentów banków centralnych • ciała decyzyjne banków centralnych i ich funkcjonowanie, rada polityki pieniężnej • teoretyczne i praktyczne problemy pomiaru inflacji, koncepcję inflacji bazowej • podstawy mechanizmów transmisji polityki pieniężnej • koncepcję bezpośredniego celu inflacyjnego • modele polityki pieniężnej ze szczególnym uwzględnieniem aspektów sterowania optymalnego • uznaniowość a reguły w polityce pieniężnej, model Barro-Gordona, • koncepcje reguł pieniężnych; zastosowania • problem efektywności banków centralnych, w tym polityki pieniężnej, znaczenie transparentności, wiarygodności i niezależności banków centralnych; zagadnienia pomiaru • zasady komunikacji banków centralnych • problemy bankowości centralnej w warunkach globalizacji, integracji etc. |
Literatura: |
Książki: Bofinger, P., Monetary Policy. Goals, Institutions, Strategies, and Instruments Oxford University Press, 2001 Cukierman, A., Central Bank Strategy, Credibility and Independence. Theory and Evidence. The MIT Press. 1992 Chapters: 2-7, 13, 18-20 Walsh, C.E., Monetary Theory and Policy, The MIT Press, 2003 Chapters: 1,2,7, 9-11 Polecane artykuły: Arnone, M., Bandirea, L., Monetary Policy, Monetary Areas, and Financial Development with Electronic Money, IMF Working Papers 122/2004 Berger, H., Ehramann, M., Fratzscher, M., Monetary Policy in the Media, ECB Working Paper Series 679/2006 Blinder, A., Goodhart, Ch., …How Do Central Banks Talk?, Geneva Report on the World Economy, July 2001 Blinder, A.S., Monetary Policy Today: Sixteen Questions and about Twelve Answers, Princeton University 2006 Blinder, A.S., Wyplosz, Ch., Central Bank Talk: Committee Structure and Communication Policy, Bordo, M.D., Jeanne, O., Monetary Policy and Asset Prices: Does ‘Benign Neglect’ Make Sense? International Finance 2002 Bank of England Inflation Reports Cateau, G., Monetary Policy under Model and Data-Parameter Uncertainty, Working Paper 2005-6, Bank of Canada Christl, J., Regional Currency Arrangements: Insights from Europe. Working Paper 125, Oesterreichische Nationalbank, 2006 Ehrmann, M., Fratzscher, M., Central Bank Communication: Different Strategies, Same Effectiveness?, ECB November 2004 Fracasso, A., Genberg, H., Wyplosz, Ch., How Do Central Banks Write? CEPR 2003 Hamilton, J.D., Oil and Macroeconomy, University of California, August 2005 Mankiw, N.G., Reis, R., What Measure of Inflation Should a Central Bank Target? 2003 Kilian, L., Manganelli, S., Quantifying the Risk of Deflation, ECB 2005, Lebow, D.E., Rudd, J.B., Measurement Error in the Consumer Price Index: Where Do We Stand? FED December 2001 Rogoff, K., Impact of Globalization on Monetary Policy, Harvard University, August 2006 Svensson, L.E.O., Inflation Forecast Targeting: Implementing and Monitoring Inflation Targets, NBER 1996 |
Efekty uczenia się: |
A. Wiedza: Student zna i rozumie podstawowe zadania banków centralnych w gospodarkach rynkowych, w trym prawne podstawy ich funkcjonowania w Polsce – Konstytucję RP oraz ustawę o Narodowym Banku Polskim. Student zna i rozumie podstawowy model konceptualny banku centralnego – Tinbergena-Theila, w tym koncepcję funkcji celu banku centralnego. Student rozumie znaczenie modeli dynamicznych i prognoz dla konstrukcji właściwych zachowań banku centralnego. Student wie, jaką rolę w tworzeniu polityki pieniężnej odgrywają różne rodzaje modeli ekonomicznych. Student zna główne procesy decyzyjne w banku centralnym i rozumie funkcjonowanie jego ciał decyzyjnych, takich jak zarząd i rada polityki pieniężnej Student rozumie naturę zjawisk inflacyjnych i ich główne skutki ekonomiczne oraz społeczne. Student rozumie konsekwencje ekstremalnych zjawisk inflacyjnych, jak hiperinflacja oraz deflacja. Student zna i rozumie pojęcie inflacji bazowej. Student zna bilans banku centralnego. Student ma wiedzę na temat agregatów pieniężnych, mechanizmów kreowania pieniądza, podstawowych rodzajów funkcji popytu na pieniądz, związków agregatów pieniężnych ze zmiennymi nominalnymi oraz realnymi w różnych horyzontach czasu. Student zna model St. Louis. Student rozumie pojęcie neutralności pieniądza. Student rozumie istotę oczekiwań inflacyjnych i ich znaczenie w polityce pieniężnej. Student zna model oczekiwań adaptacyjnych i jego zastosowanie w modelowaniu hiperinflacji w ramach tzw. modelu Cagana. Student ma wiedzę nt trójkątnego modelu inflacji. Student zna pojęcie mechanizmu transmisji polityki pieniężnej i rozumie podstawowe kanały transmisji, w tym kanał stóp procentowych. Student ma wiedzę na temat celów banku centralnego i możliwych instrumentów ich osiągania. Student rozumie koncepcję bezpośredniego celu inflacyjnego oraz umie określić korzyści i słabości takiej strategii. Student rozumie znaczenie krytyki Lucasa w ocenie działań banku centralnego. Student zna oraz rozumie problem uznaniowości i reguł w polityce pieniężnej. Student ma wiedzę nt sposobów komunikowania się banku centralnego z otoczeniem. Student zna i rozumie pojęcia wiarygodności, transparentności i niezależności banku centralnego B. Umiejętności: Student potrafi ocenić natężenie procesów inflacyjnych w gospodarce Student potrafi zidentyfikować czynniki makroekonomiczne, mające wpływ na intensywność procesów inflacyjnych Student potrafi dokonać podstawowej analizy stopnia realizacji celu inflacyjnego. Student umie wyjaśnić rozbieżności pomiędzy inflacją bazową, a stopą inflacji. Student potrafi kierunkowo ocenić perspektywy kształtowania się inflacji w najbliższej przyszłości (kilku kwartałów) na podstawie działań podejmowanych przez władze monetarne. Student potrafi dokonać ogólnej analizy podstawowych komunikatów banku centralnego, takich jak: założenia polityki pieniężnej, opis dyskusji na posiedzeniach polityki pieniężnej, raporty o inflacji C. Kompetencje społeczne: Student ma świadomość szkodliwości ekonomicznej i społecznej zbyt wysokiej inflacji. Student rozumie jej niepożądane skutki redystrybucyjne, efekty drugiej rundy, dystorsje cenowe. Student ma świadomość, że zagrożenie inflacją jest zjawiskiem stałym, wymagającym trwałej troski władz monetarnych. Student zna przykłady historyczne, także z najnowszych dziejów, pokazujące, że wysoka inflacja jest zjawiskiem przewlekłym, trudnym do zwalczenia, a koszty społeczne polityki antyinflacyjnej w takich warunkach są wysokie. Student rozumie istotę i mechanizmy podatku inflacyjnego i ma świadomość, że inflacja wymaga społecznej uwagi i kontroli. Student rozumie potrzebę społecznej wrażliwości i reakcji na działania władz gospodarczych, mogące prowadzić do zbyt wysokiej inflacji. Student rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy nt zjawisk inflacyjnych; zwłaszcza w coraz bardziej zglobalizowanym i zintegrowanym finansowo świecie. Student rozumie konstytucyjne znaczenie niezależności banku centralnego, w tym jego rolę gwaranta wartości pieniądza Student może podjąć pracę w instytucjach i podmiotach, dla których istotne jest rozumienie podstawowych zasad polityki pieniężnej i umiejętność interpretacji działań banku centralnego KU05, KU06, KK01, KK03, KU04, KU03. KU02, KU01, KW03, KW02, KW01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceny pracy studenta Liczba punktów/udział w ocenie końcowej ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) śródsemestralne pisemne testy kontrolne śródsemestralne ustne kolokwia końcowe zaliczenie pisemne końcowe zaliczenie ustne egzamin pisemny 50/96% egzamin ustny kontrola obecności 2/4% praca semestralna/roczna projekt portfolio inne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Boguszewski | |
Prowadzący grup: | Piotr Boguszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.