Teoria gier i organizacja rynku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-M2EPTGiOR |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Teoria gier i organizacja rynku |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wymagania wstępne Kurs przeznaczony jest dla osób, które zaliczyły podstawowy oraz zaawansowany kurs z mikroekonomii. Wymagania formalne Analiza Matematyczna na podstawowym poziomie (funkcje wielu zmiennych, rachunek różniczkowy, optymalizacja funkcji jednej i wielu zmiennych, maksymalizacja przy ograniczeniu), mikroekonomiczna teoria producenta Założenia wstępne Mikroekonomia I-III, mikroekonomia zaawansowana, analiza matematyczna |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami teorii gier oraz organizacji rynku na poziomie zaawansowanym. Kurs składa się z dwóch części. Ocena końcowa będzie wystawiona na podstawie sumy punktów uzyskanych z obu części. |
Pełny opis: |
Teoria gier: • Indywidualne podejmowanie decyzji: decyzje w warunkach pewności, niepewności, ryzyka; dominacja, ścisła dominacja; decyzja najbezpieczniejsza, poziom bezpieczeństwa gracza; loteria, oczekiwana użyteczność von Neumanna-Morgensterna. • Gry jednoczesne: postać normalna gry; bezpieczeństwo, dominacja, racjonalizowalność, najlepsza odpowiedź, równowaga Nasha; twierdzenia o istnieniu równowag; alternatywne koncepcje rozwiązań; gry wieloosobowe; aplikacje rynkowe. • Gry sekwencyjne: gry z pełną i doskonałą informacją; gry z niedoskonałą informacją; postać ekstensywna; zbiory strategii; postać normalna vs postać ekstensywna; indukcja wstecz; doskonała równowaga Nasha; aplikacje rynkowe. • Gry bayesowskie: gry z niepełną informacją, gry z posunięciami losowymi. • Gry przetargu: definicja przetargu; punkt odniesienia, wartość przetargu, zbiór przetargowy; kontrakt, efektywność kontraktu; wagi przetargowe; modele przetargowe; równowaga negocjacyjna. • Gry rozgrywane wielokrotnie: gry jednorazowe, powtarzane skończoną liczbę razy oraz powtarzane niekończoną liczbę razy. • Weryfikacja równowag modeli teoriogrowych metodami eksperymentalnymi. Organizacja rynku: • Zapoznanie z organizacją rynku: pojęcie organizacji rynku, przypomnienie najważniejszych pojęć mikroekonomicznych; • Siła rynkowa: ograniczeniach siły rynkowej, koncentracja na rynku, indeks Lernera, wskaźnik HHI, kartele, monopol naturalny. • Firma dominująca i konkurencyjny skraj: firma dominująca, konkurencyjny skraj, monopol na rynku dóbr trwałych, twierdzenie Coase’a. • Różnicowanie cenowe: różnicowanie 1, 2 i 3- stopnia, peak-load, różnicowanie cen w czasie, taryfy dwuczęściowe, bundling, aukcje. • Różnicowanie pozacenowe: dyskryminacja jakościowa, rodzaje dóbr ze względu na jakość, strategie sygnalizowania jakości, efekty sieci. |
Literatura: |
Literatura wymagana przed rozpoczęciem kursu: • Varian H. R. (2002), Mikroekonomia: Kurs średni - ujęcie nowoczesne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Literatura podstawowa: • Artykuły dobierane do poszczególnych zajęć • Red. Krawczyk K. (2012), Ekonomia Eksperymentalna, Wolters Kluwer, Warszawa (oznaczenie: KR) • Kusztelak P. (2012), Strategie produktowe Różnicować czy upodabniać - podejście teoriogrowe oraz weryfikacja eksperymentalna, CeDeWu, Warszawa (oznaczenie: KU) • Malawski M., Wieczorek A., Sosnowska H. (2004), Konkurencja i kooperacja. Teoria gier w ekonomii i w naukach społecznych (oznaczenie: M) • Rasmusen E., (2007), Games and Information: An Introduction to Game Theory, 4th edition, Blackwell Publishing, Oxford (oznaczenie: R) • Watson, Joel (2005), Strategia: Wprowadzenie do teorii gier, Norton, New York (oznaczenie: W) • Church J., Ware R., Industrial Organization. A Strategic Approach • Shy O., Industrial Organization. Theory and Applications • Shy O., The Economics of Network Industries. Literatura dodatkowa: • Aumann R., Hart S. (1992, 1994, 2002), Handbook of Game Theory with Economic Applications vol. 1-3, Elsevier Science B.V. • Camerer C. F. (2003), Behavioral Game theory, Princeton University Press • Dixit A. K., Nalebuff B. J. (2009), Sztuka strategii, MT Biznes, Warszawa • Holt C. (2007), Markets, Games, & Strategic Behavior, Pearson education Inc. • Łyszkiewicz W. (2000), Industrial Organization - Organizacja rynku i konkurencja, WSHiFM • Tirole J., The Theory of Industrial Organization Carlton D., Perloff J., Modern Industrial Organization |
Efekty uczenia się: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z elementami teorii gier oraz organizacji rynku na poziomie zaawansowanym. Pomyślne zakończenie kursu daje podstawy do teoretycznej i praktycznej analizy zjawisk rynkowych w oparciu o solidną wiedzę ekonomiczną. KW01, KW02, KW03, KW04, KW05, KU01, KU02, KU03, KU04, KU05, KU06, KU07, KK01, KK02, KK03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się punkty, które studenci mogą osiągnąć poprzez aktywny udział w zajęciach (tj. wygłaszanie prezentacji) oraz wynik na egzaminie. W sumie studenci mogą uzyskać do 100 punktów. Ocenianie: 0-50] ndst (50-60] dst (60-70] dst + (70-80] db (80-90] db + (90-100]bdb 100 bdb + |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Szczygielski, Katarzyna Zagórska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Zagórska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.