Teoria gier
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-M2IiETG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Teoria gier |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe (obowiązkowe) do wyboru - studia II stopnia IE - grupa 1 (3*30h) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują wybrane zagadnienia teorii gier i jej zastosowania, w szczególności gry o niedoskonałej informacji, aukcje i modele negocjacji. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z elementami teorii gier i teorii aukcji. Przedmiot ten ma też charakter wprowadzania do metod ekonomii eksperymentalnej. Studenci będą uczestniczyć w krótkich eksperymentach behawioralnych pozwalających weryfikować poznawane teorie. Wprowadzenie do metod ekonomii eksperymentalnej. Wybrane zagadnienia teorii gier: gry w postaci normalnej, gry dynamiczne, równowaga Nasha, pojęcie stabilności względem podgier, doskonała równowaga Bayesowska, kryterium intuicyjne. Zastosowania teorii gier. Modele negocjacji, w szczególności wariacje na temat Modelu Rubinsteina. Teoria aukcji: aukcje o prywatnych i wspólnych wartościach, aukcje pierwszej i drugiej ceny, aukcje statyczne i dynamiczne, efektywność i maksymalizacja dochodu, twierdzenie o równoważności dochodu. Aukcje Google AdWords. Przetargi wielokryterialne. |
Literatura: |
Literatura: Literatura wymagana przed rozpoczęciem kursu: Varian H. R. (2002), Mikroekonomia: Kurs średni - ujęcie nowoczesne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Literatura podstawowa: Artykuły dobierane do poszczególnych zajęć Krawczyk M. (red.) (2012), Ekonomia Eksperymentalna, Wolters Kluwer, Warszawa Malawski M., Wieczorek A., Sosnowska H. (2004), Konkurencja i kooperacja. Teoria gier w ekonomii i w naukach społecznych Rasmusen E., (2007), Games and Information: An Introduction to Game Theory, 4th edition, Blackwell Publishing, Oxford Gibbons, R. (1992) Game Theory for Applied Economists, Princeton University Press Watson, Joel (2005), Strategia: Wprowadzenie do teorii gier, Norton, New York Holt C. (2007), Markets, Games, & Strategic Behavior, Pearson education Inc. Nechyba, T. J. (2017) Microeconomics: an intuitive approach, Cengage, Boston Literatura dodatkowa: Aumann R., Hart S. (1992, 1994, 2002), Handbook of Game Theory with Economic Applications vol. 1-3, Elsevier Science B.V. Camerer C. F. (2003), Behavioral Game theory, Princeton University Press Dixit A. K., Nalebuff B. J. (2009), Sztuka strategii, MT Biznes, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia (max 4000 znaków) A) Wiedza Zna i rozumie pojęcie racjonalności zarówno w odniesieniu do wyborów konsumenta jak i szerszym kontekście kulturowym. S2A_W01; S2A_W09 Zna i rozumie proces modelowania wyborów konsumenta. Zna i rozumie pojęcie równowagi w zastosowaniu do wyboru konsumenta oraz wyprowadzenie funkcji popytu. Zna właściwości matematyczne funkcji użyteczności. X2A_W02 Zna i rozumie pojęcie równowagi rynkowej. Zna model doskonałej konkurencji i zrozumie ograniczenie stosowania tego modelu do analizy zjawisk ekonomicznych. Rozumie pojęcie wolnego rynku oraz zna ograniczenia działania mechanizmów rynkowych. S1A_W01; S2A_W09 Zna metody eksperymentalne stosowane do analizy życia gospodarczego. S2A_W06 Zna podstawowe modele opisujące struktury rynkowe monopol, oligopolu, kartel. Potrafi znaleźć równowagę w tych modelach. Zna S2A_W02; S2A_W01 Zna podstawowe pojęcia z zakresu teorii gier i rozumie ich przełożenie na modele struktur rynkowych. S2A_W06 Zna podstawowe wyniki teorii aukcji. S2A_W06 Zna wybrane modele negocjacji z doskonałą i niedoskonałą informacją. S2A_W06 Zna i rozumie czynniki wpływające na nieefektywność rynkową: złe określenie praw własności (dobra publiczne, zasoby wspólne, dobra klubowe) efekt gapowicza przy dostarczaniu dób publicznych, efekty zewnętrzne, asymetryczną informacje. S2A_W08; S2A_W07 Zna modele przedstawiające niedoskonałości rynkowe oraz narzędzia, które mogą wpływać na zmniejszenie nieefektywności rynkowej spowodowanej ich istnieniem. S2A_W02 B) Umiejętności Umie zdefiniować grę na podstawie opisu słownego: zidentyfikować graczy, zbiory informacyjne, dostępne akcje i strategie, wypłaty. Potrafi znaleźć rozwiązania (równowaga Nasha i jej wyznaczyć strategie Student umie: określić podstawowe elementy gry dla danego problemu decyzyjnego, wyznaczyć optymalne rozwiązania gry zarówno w strategiach czystych jak i mieszanych, wyznaczyć zbiory stabilne, rdzeń gry oraz wartość Shapleya dla gry N-osobowej. Student potrafi rozwiązać grę w zależności od metody opisu gry tzn. gry w postaci normalnej, ekstensywnej, koalicyjnej. Odniesienie do efektów kształcenia dla obszaru nauk społecznych: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08; dla obszaru nauk ścisłych: X2A_U01, X2A_U02, X2A_U03, X2A_U04. Student potrafi wykorzystać przedstawią teorię oraz modele do analizy rzeczywistych problemów ekonomicznych. Potrafi zanalizować właściwości funkcji użyteczności, znaleźć warunki równowagi konsumenta i wyprowadzić funkcję popytu. S2A_U04 Potrafi być krytyczny w stosunku do przedstawionej teorii wyboru konsumenta. Potrafi wskazać na słabe i mocne strony tej teorii w porównaniu z innymi podejściami nauk społecznych. Potrafi wskazać na problemy natury etycznej i związane z modelem homo oeconomicus. S2A_U06; S2A_U05 Potrafi znaleźć warunki równowagi oraz przeprowadzić analizę efektywności wprowadzenia narzędzie polityki gospodarczej. Potrafi zastosować model równowagi cząstkowej do większości zjawisk ekonomicznych, które go otaczają. S2A_U04 Potrafi rozróżnić procesy realne od modelowego ujęcia rynku doskonale konkurencyjnego. Umie rozdzielić pojęcia sprawiedliwości i efektywności. S2A_U01; S2A_U02; S2A_U05 Potrafi zastosować metody eksperymentalne do badania zachowań w warunkach ryzyka oraz wyborów rynkowych. S2A_U07 Potrafi określić jakie paradoksy modelu wyboru w warunkach ryzyka tłumaczą realne zachowania ludzi. S2A_U03 Potrafi znaleźć warunki równowagi dla rożnych modeli rynku. S2A_U04 C) KOMPETENCJE SPOŁECZNE Głównym czynnikiem wpływającym na kompetencje społeczne jest praca w grupach podczas zajęć, w szczególności konsultowanie wspólnie wybieranych strategii w eksperymentach behawioralnych. Umie pracować w zespole, potrafi zaplanować pracę. S2A_K02 S2A_K03; S2A_K07 Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze przedmiotu. S2A_K06 Potrafi powiązać wiedze teoretyczną z dalszą pracą zawodowa oraz z innymi dziedzinami nauk społecznych i matematyki. S2A_K06 Dzieli się wiedzą i pomaga innym w zrozumieniu omawianych zagadnień. S2A_K02 Potrafi komunikować się z otoczeniem, przekazywać i bronić swoich poglądów, umie wypowiadać się w ważnych sprawach społecznych i światopoglądowych, posiada umiejętności retoryczne i erystyczne. S2A_K01; S2A_K04; S2A_K06 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena z przedmiotu zależeć będzie od: a) Aktywności na zajęciach i rozwiązywanych prac domowych (40%) b) Wyniku egzaminu końcowego (60%) Dodatkowe zasady: - Egzamin odbędzie się w formie pisemnej, będzie składał się z ok. trzech dużych zadań. - Egzamin poprawkowy odbędzie się w sesji poprawkowej, w tej samej formie, innych terminów zaliczenia nie przewiduje się. - Obowiązuje zasada ‘0 tolerancji dla ściągania’ System oceniania: Obowiązująca skala ocen z wykładu i ćwiczeń . punkty (%) ocena <0,50) 2 <50,60) 3 <60,70) 3,5 <70,80) 4 <80,90) 4,5 <90,100> 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Szczygielski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Szczygielski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Szczygielski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Szczygielski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.