Ekonomia w rodzinie i społeczeństwie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-PL3SL308A |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Ekonomia w rodzinie i społeczeństwie |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: |
Seminaria licencjackie dla III r. studiów licencjackich |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria licencjackie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przygotowanie studentów do napisania pracy licencjackiej. Tematyka zajęć obejmuje szeroki zakres tematów na styku ekonomii i innych nauk społecznych. Studenci zapoznają się ze znaczeniem perspektywy rodziny i gospodarstwa domowego w analizie zachowań ekonomicznych: na rynku pracy, w sferze konsumpcji, oszczędności, inwestycji itd. Seminarium będzie miało otwartą formułę. W pierwszym semestrze, planowane są regularne spotkania w cyklu tygodniowym bądź dwutygodniowym, a w drugim spotkania indywidualne. Na seminarium zapraszamy przede wszystkim studentów zainteresowanych analizą mikroekonomiczną, pracą z danymi bądź po prostu ciekawych mechanizmów funkcjonowania polskich rodzin i gospodarstw domowych, a także procesami społecznymi. Nie jest to wymogiem formalnym, ale na seminarium zapraszamy zwłaszcza osoby, które zaliczyły kurs demografii oraz osoby studiujące równolegle inne nauki społeczne. Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie napisanej pracy licencjackiej. |
Pełny opis: |
Tematyka seminarium ma w założeniu koncentrować się wokół rodziny i gospodarstwa domowego w odniesieniu do zachowań ekonomicznych. Poniżej przedstawione są przykładowe tematy prac z tego obszaru. Przy czym, tematy nie związane bezpośrednio z rodziną i gospodarstwem domowym, dotyczące innych zagadnień na styku życia społecznego i ekonomicznego (np. mobilność międzynarodowa, postawy społeczne itd.) mogą być również realizowane w ramach tego seminarium. Przykładowe tematy. - Posiadanie i liczba dzieci z perspektywy decyzji ekonomicznych - Podział obowiązków w gospodarstwie domowym a aktywność kobiet/mężczyzn na rynku pracy - Aktywność Polek na rynku pracy: postawy społeczne i rzeczywistość - Urlop macierzyński czy tacierzyński? Analiza z perspektywy rachunku ekonomicznego i teorii racjonalnych zachowań - Związki nieformalne: znak naszych czasów czy wynik decyzji ekonomicznych - Determinanty zdrowia psychicznego i fizycznego - Aktywność społeczna osób starszych - Związki pomiędzy sytuacją ekonomiczną migrantów a ich skłonnością do zamieszkania w Polsce |
Literatura: |
Literatura jest dobierana indywidualnie do tematu pracy licencjackiej. Przykładowe pozycje: Becker, Garry S. (1990). Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe PWN. Chiappiori P-A. (1992). Collective Labor Supply and Welfare. Journal of Political Economy 100(3), str. 437-467. Rosenzweig, Mark R. and Stark, Oded (1997). Handbook of Population and Family Economics. Amsterdam: Elsevier. . |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - zapoznanie się z najważniejszymi modelami teoretycznymi i badaniami empirycznymi dotyczącymi decyzji rynkowych i pozarynkowych - zapoznanie się z bazami danych mikroekonomicznych BAEL, BBGD, GGP, SHARE - zapoznanie się z etapami pracy badawczej i zasadami pisania tekstu S1P_W06, S1P_W09, S1P_W10 Umiejętności: - organizacji pracy wedle etapów pracy badawczej - wyszukania i oceny przydatności literatury oraz źródeł danych - sformułowania problemu badawczego, jego konceptualizacji i operacjonalizacji - postawienia celu pracy, pytania badawczego i hipotezy badawczej - sporządzenia bibliografii i opatrzenia tekstu odpowiednimi odwołaniami do źródeł - przygotowania danych do przedstawienia w tabeli i na wykresie - sporządzenia tabeli i wykresu opatrując je odpowiednim opisem - analizy tekstu, wyboru najważniejszych jego elementów i ich oceny - syntezy tekstu teoretycznego - zaplanowania i oceny struktury tekstu akademickiego - syntezy najważniejszych informacji podanych w źródłach - sformułowania wniosków z badania - napisania tekstu akademickiego przedstawiającego problem badawczy i jego rozwiązanie - poszerzania i pogłębiania wiedzy w samodzielnie wybranym zakresie S1P_U01, S1P_U02, S1P_U03, S1P_U05, S1P_U06, S1P_U07, S1P_U08, S1P_U09, S1P_U10 Postawy: - kultura wypowiedzi pisemnej oraz ustnej - systematyczność pracy - zaplanowanie działań w długim okresie prowadzących do realizacji odległego celu S1P_K03, S1P_K06 |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą oceny końcowej będzie przygotowanie pracy licencjackiej. W trakcie zajęć sprawdzane będą także: konspekt pracy, konspekty rozdziałów i poszczególne rozdziały pracy. Dla zaliczenia seminarium konieczne będą regularne kontakty z prowadzącymi w postaci uczestnictwa w organizowanych spotkaniach (w części online) lub indywidualnych konsultacji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SEM-LIC
|
Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Górny, Małgorzata Kalbarczyk | |
Prowadzący grup: | Agata Górny, Małgorzata Kalbarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium licencjackie - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.