Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Jak zbudować Dolinę Krzemową? Rozwój gospodarczy i sukces cywilizacyjny z perspektywy mikro- i makroanalitycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2400-PP3SL138
Kod Erasmus / ISCED: 14.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Jak zbudować Dolinę Krzemową? Rozwój gospodarczy i sukces cywilizacyjny z perspektywy mikro- i makroanalitycznej
Jednostka: Wydział Nauk Ekonomicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria licencjackie

Założenia (opisowo):

Wymagania formalne

Słuchacze powinni mieć opanowaną podstawową wiedzy z zakresu teorii ekonomii, wskazana jest orientacja w koncepcjach polityki gospodarczej.


Skrócony opis:

Celem zajęć jest przygotowanie pracy licencjackiej koncentrującej się nad przyczynami sukcesu bądź porażki cywilizacyjnej różnych państw, przedsiębiorstw i regionów w okrasie ostatnich 150 lat. Analizy będą dotyczyć polityki gospodarczej, innowacyjności, przyczyn załamań gospodarczych i upadków cywilizacyjnych (jak na Haiti), roli przedsiębiorczości w rozwoju (północne Włochy, Dolina Krzemowa).

Ponadto celem zajęć jest wyrabianie samodzielnego, krytycznego stosunku do wykorzystywanych danych, materiałów i opracowań oraz kształtowanie umiejętności poszukiwania informacji, przygotowania wypowiedzi ustnych i tekstów akademickich.

Efektem zajęć powinno być przygotowanie pracy licencjackiej o charakterze porównawczym lub case-study.

Podstawą zaliczenia będzie ocena wysiłku włożonego w przygotowanie pracy licencjackiej, aktywność na zajęciach oraz poziom zaawansowania w przygotowaniu pracy.

Pełny opis:

Szczegółowy program zajęć:

Zajęcia 1-3: uzgodnienie ze słuchaczami tematów prac licencjackich

Zajęcia 4-6: przedstawienie zasad pisania prac licencjackich na WNE

Zajęcia 7-30: prezentacje słuchaczy dotyczące przygotowywanych prac

Proponowane tematyka na zajęcia 7-30 (i tematyka prac dyplomowych):

1. Źródła sukcesów cywilizacyjnych w okresie II rewolucji przemysłowej - doswiadczenie USA, Niemiec bismarckowskich, Japonii itp.

2. Jak poradzic sobie z kryzysem (sukcesy i porazki w polityce antykryzysowej na przykładach wybranych krajow) - kryzysy: depresja końca XIX wieku, Wielki Kryzys, kryzys naftowy, kryzys 2007-…

3. Problemy III-go świata - udane i nieudane projekty rozwoju (kraje Afryki, Ameryki Pd., Azji Pd-Wsch - np. Ghana, Nigeria, Argentyna, Korea Pd., Tajwan)

4. Rozwój w warunkach globalizacji (Europa po II w.s., sukcesy Azji Pd-Wsch i Chin po roku 1970)

5. Kryzy i załamanie gospodarcze – doświadczenia państw najbiedniejszych (Haiti, Somalia)

6. Pomoc rozwojowa i jej wpływ na sytuację krajów „czwartego świata”

7. Katastrofy ekologiczne i przemysłowe a rozwój

8. Wojna a rozwój

9. Sukces przedsiębiorstwa w globalnej gospodarce – wyszukiwanie nisz, innowacyjne produkty (Google, Nokia)

10. Wielkie przedsiębiorstwa i ich wpływ na sukces (lub porażkę) cywilizacyjny państw (Nokia i Finlandia, FIAT i Włochy, przedsiębiorstwa w krajach surowcowych

Literatura:

Licencjanci otrzymają sugestie bibliograficzne zgodnie z tytułem pracy

Literatura zalecana:

P. Kennedy, Mocarstwa świata. Narodziny - Rozkwit - Upadek. Przemiany gospodarcze i konflikty zbrojne w latach 1500-2000, Warszawa 1994.

E. Hobsbawm, Wiek skrajności. Spojrzenie na Krótkie Dwudzieste Stulecie, Warszawa 1999

R. Cameron, L. Neal, Historia gospodarcza świata, Warszawa 2004.

D. Landes, Bogactwo i nędza narodów, Warszawa 2008.

J. Diamond, Collapse. How societies choose to fail or succeed, Nowy Jork 2005.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Podczas zajęć seminaryjnych przekazywana jest wiedza dotycząca rozwoju firm, regionów i krajów w krótkim i długim okresie. Student poznaje interpretacje przyczyn i uwarunkowań wzrostu i upadku przedsiębiorstw; regionów i państw w okresie nowoczesnego wzrostu gospopdarczego. Studenci poznają zasady przygotowywania i pisania prac magisterskich oraz otrzymują wiedzę na czym polega praca splagiatowana w kontekście ochrony praw autorskich.

1. Student ma wiedzę odnośnie reguł obowiązujących przy pisaniu pracy magisterskiej; rozumie na czym polega plagiat.

2. Student zna podstawowe metody analizy danych oraz badania i opracowywania materiałów źródłowych.

3. Student ma wiedzę w zakresie teorii ekonomicznych pomocnych przy interpretacji strategii rozwoju wspieranych przez państwo oraz koncepcji polityki rozwojowej.

4. Student ma wiedzę odnośnie różnych form polityki rozwojowej i pomocy rozwojowej.

5. Student zna procesy, które doprowadziły do uformowania nowoczesnych modeli polityki gospodarczej.

6. Student ma wiedzę o roli przedsiębiorczości i konkretnych firm w rozwoju cywilizacyjnym krajów i regionów. Rozumie powody i uwarunkowania ewolucji korporacji w kontekście zmian na rynkach światowych.

7. Student ma wiedzę o czynnikach determinujących sukces przedsiębiorstwa; regonu i państwa, rozumie ekonomiczne i pozaekonomiczne przyczyny wzrostu i upadku firm i krajów.

Umiejętności:

W trakcie zajęć student nabywa umiejętności pisania akademickiego. , formułowania hipotez badawczych, zdobywania i porządkowania wiedzy, informacji, analizy i interpretacji danych. Celem seminarium jest zdobycie przez studenta umiejętności analizy zjawisk ekonomicznych w długiej perspektywie, analizy porównawczej oraz dostrzegania kontekstu społecznego, politycznego, ekologicznego i demograficznego procesów ekonomicznych, w szczególności działania firm. Student nabywa umiejętności krytycznego patrzenia na zjawiska, procesy i teorie ekonomiczne.

1. Student potrafi pozyskiwać dane i wyszukiwać informacje niezbędne w przygotowaniu pracy akademickiej z wykorzystaniem bibliotek, wyspecjalizowanych instytucji badawczych i Internetu itp. Student potrafi przygotować referat z dbałością o stronę formalną. Student nabywa umiejętności pisania akademickiego.

2. Student umie zaprezentować swoją koncepcję pracy, a następnie przedstawiać ją w trakcie wystąpień publicznych

3. Student ma umiejętność zastosowania wiedzy nabytej w trakcie studiów do rozwiązywania konkretnych problemów związanych z tematyką jego pracy, w szczególności potrafi dokonać oceny skutecznosci różnych strategii rozwoju podejmowaych przez państwa usiłujące zmniejszyc przepaść dzielącą je od krajów rozwiniętch oraz przez przedsiębiorstwa szukające sposobów na odniesienie sukcesów.

Kompetencje społeczne:

Zajęcia przygotowują do rzetelnego wykonywania zobowiązań. Zajęcia kształcą samodzielność myślenia. Zajęcia kształcą umiejętności komunikacji, prezentacji, wypowiedzi publicznych, dyskusji, krytyki, i obrony swoich podglądów. W trakcie dyskusji studenci będą mieli możliwość identyfikacji braków wiedzy i uświadomienia sobie konieczności jej uzupełniania w sposób ciągły.

1. Student potrafi wyszukiwać i analizować dane oraz je przetwarzać; sformułować problem badawczy i przygotować pracę licencjacką spełniającą wymogi akademickie.

2. Student potrafi komunikować się z otoczeniem, przekazywać i bronić swoich poglądów, krytycznie analizować poglądy innych, wypowiadać się publicznie i dyskutować. Studenci posiadają świadomość braków wiedzy i poznają sposoby ich uzupełniania.

3. Studenci potrafią myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy wykorzystując wiedzę i umiejętności zdobyte podczas zajęć.

KW01, KW02, KW03, KU01, KU02, KW03, KK01, KK02, KK03

Metody i kryteria oceniania:

1. Słuchacze poza napisaniem pracy będą zobowiązani do przygotowania jednej prezentacji w semestrze zimowym i letnim ukazującej postępy w opracowaniu tematu pracy dyplomowej.

2. Studenci będą również zobowiązani do aktywnego udziału w dyskusjach podczas zajęć seminaryjnych.

3. W semestrze zimowym studenci będą poproszeni o przedstawienie bibliografii, konspektu. W semestrze letnim mają przedłożyć co najmniej obszerne fragmenty pracy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)