Jak zbudować Dolinę Krzemową? Rozwój gospodarczy i sukces cywilizacyjny z perspektywy mikro- i makroanalitycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-PP3SL138 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Jak zbudować Dolinę Krzemową? Rozwój gospodarczy i sukces cywilizacyjny z perspektywy mikro- i makroanalitycznej |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria licencjackie |
Założenia (opisowo): | Wymagania formalne Słuchacze powinni mieć opanowaną podstawową wiedzy z zakresu teorii ekonomii, wskazana jest orientacja w koncepcjach polityki gospodarczej. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przygotowanie pracy licencjackiej koncentrującej się nad przyczynami sukcesu bądź porażki cywilizacyjnej różnych państw, przedsiębiorstw i regionów w okrasie ostatnich 150 lat. Analizy będą dotyczyć polityki gospodarczej, innowacyjności, przyczyn załamań gospodarczych i upadków cywilizacyjnych (jak na Haiti), roli przedsiębiorczości w rozwoju (północne Włochy, Dolina Krzemowa). Ponadto celem zajęć jest wyrabianie samodzielnego, krytycznego stosunku do wykorzystywanych danych, materiałów i opracowań oraz kształtowanie umiejętności poszukiwania informacji, przygotowania wypowiedzi ustnych i tekstów akademickich. Efektem zajęć powinno być przygotowanie pracy licencjackiej o charakterze porównawczym lub case-study. Podstawą zaliczenia będzie ocena wysiłku włożonego w przygotowanie pracy licencjackiej, aktywność na zajęciach oraz poziom zaawansowania w przygotowaniu pracy. |
Pełny opis: |
Szczegółowy program zajęć: Zajęcia 1-3: uzgodnienie ze słuchaczami tematów prac licencjackich Zajęcia 4-6: przedstawienie zasad pisania prac licencjackich na WNE Zajęcia 7-30: prezentacje słuchaczy dotyczące przygotowywanych prac Proponowane tematyka na zajęcia 7-30 (i tematyka prac dyplomowych): 1. Źródła sukcesów cywilizacyjnych w okresie II rewolucji przemysłowej - doswiadczenie USA, Niemiec bismarckowskich, Japonii itp. 2. Jak poradzic sobie z kryzysem (sukcesy i porazki w polityce antykryzysowej na przykładach wybranych krajow) - kryzysy: depresja końca XIX wieku, Wielki Kryzys, kryzys naftowy, kryzys 2007-… 3. Problemy III-go świata - udane i nieudane projekty rozwoju (kraje Afryki, Ameryki Pd., Azji Pd-Wsch - np. Ghana, Nigeria, Argentyna, Korea Pd., Tajwan) 4. Rozwój w warunkach globalizacji (Europa po II w.s., sukcesy Azji Pd-Wsch i Chin po roku 1970) 5. Kryzy i załamanie gospodarcze – doświadczenia państw najbiedniejszych (Haiti, Somalia) 6. Pomoc rozwojowa i jej wpływ na sytuację krajów „czwartego świata” 7. Katastrofy ekologiczne i przemysłowe a rozwój 8. Wojna a rozwój 9. Sukces przedsiębiorstwa w globalnej gospodarce – wyszukiwanie nisz, innowacyjne produkty (Google, Nokia) 10. Wielkie przedsiębiorstwa i ich wpływ na sukces (lub porażkę) cywilizacyjny państw (Nokia i Finlandia, FIAT i Włochy, przedsiębiorstwa w krajach surowcowych |
Literatura: |
Licencjanci otrzymają sugestie bibliograficzne zgodnie z tytułem pracy Literatura zalecana: P. Kennedy, Mocarstwa świata. Narodziny - Rozkwit - Upadek. Przemiany gospodarcze i konflikty zbrojne w latach 1500-2000, Warszawa 1994. E. Hobsbawm, Wiek skrajności. Spojrzenie na Krótkie Dwudzieste Stulecie, Warszawa 1999 R. Cameron, L. Neal, Historia gospodarcza świata, Warszawa 2004. D. Landes, Bogactwo i nędza narodów, Warszawa 2008. J. Diamond, Collapse. How societies choose to fail or succeed, Nowy Jork 2005. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Podczas zajęć seminaryjnych przekazywana jest wiedza dotycząca rozwoju firm, regionów i krajów w krótkim i długim okresie. Student poznaje interpretacje przyczyn i uwarunkowań wzrostu i upadku przedsiębiorstw; regionów i państw w okresie nowoczesnego wzrostu gospopdarczego. Studenci poznają zasady przygotowywania i pisania prac magisterskich oraz otrzymują wiedzę na czym polega praca splagiatowana w kontekście ochrony praw autorskich. 1. Student ma wiedzę odnośnie reguł obowiązujących przy pisaniu pracy magisterskiej; rozumie na czym polega plagiat. 2. Student zna podstawowe metody analizy danych oraz badania i opracowywania materiałów źródłowych. 3. Student ma wiedzę w zakresie teorii ekonomicznych pomocnych przy interpretacji strategii rozwoju wspieranych przez państwo oraz koncepcji polityki rozwojowej. 4. Student ma wiedzę odnośnie różnych form polityki rozwojowej i pomocy rozwojowej. 5. Student zna procesy, które doprowadziły do uformowania nowoczesnych modeli polityki gospodarczej. 6. Student ma wiedzę o roli przedsiębiorczości i konkretnych firm w rozwoju cywilizacyjnym krajów i regionów. Rozumie powody i uwarunkowania ewolucji korporacji w kontekście zmian na rynkach światowych. 7. Student ma wiedzę o czynnikach determinujących sukces przedsiębiorstwa; regonu i państwa, rozumie ekonomiczne i pozaekonomiczne przyczyny wzrostu i upadku firm i krajów. Umiejętności: W trakcie zajęć student nabywa umiejętności pisania akademickiego. , formułowania hipotez badawczych, zdobywania i porządkowania wiedzy, informacji, analizy i interpretacji danych. Celem seminarium jest zdobycie przez studenta umiejętności analizy zjawisk ekonomicznych w długiej perspektywie, analizy porównawczej oraz dostrzegania kontekstu społecznego, politycznego, ekologicznego i demograficznego procesów ekonomicznych, w szczególności działania firm. Student nabywa umiejętności krytycznego patrzenia na zjawiska, procesy i teorie ekonomiczne. 1. Student potrafi pozyskiwać dane i wyszukiwać informacje niezbędne w przygotowaniu pracy akademickiej z wykorzystaniem bibliotek, wyspecjalizowanych instytucji badawczych i Internetu itp. Student potrafi przygotować referat z dbałością o stronę formalną. Student nabywa umiejętności pisania akademickiego. 2. Student umie zaprezentować swoją koncepcję pracy, a następnie przedstawiać ją w trakcie wystąpień publicznych 3. Student ma umiejętność zastosowania wiedzy nabytej w trakcie studiów do rozwiązywania konkretnych problemów związanych z tematyką jego pracy, w szczególności potrafi dokonać oceny skutecznosci różnych strategii rozwoju podejmowaych przez państwa usiłujące zmniejszyc przepaść dzielącą je od krajów rozwiniętch oraz przez przedsiębiorstwa szukające sposobów na odniesienie sukcesów. Kompetencje społeczne: Zajęcia przygotowują do rzetelnego wykonywania zobowiązań. Zajęcia kształcą samodzielność myślenia. Zajęcia kształcą umiejętności komunikacji, prezentacji, wypowiedzi publicznych, dyskusji, krytyki, i obrony swoich podglądów. W trakcie dyskusji studenci będą mieli możliwość identyfikacji braków wiedzy i uświadomienia sobie konieczności jej uzupełniania w sposób ciągły. 1. Student potrafi wyszukiwać i analizować dane oraz je przetwarzać; sformułować problem badawczy i przygotować pracę licencjacką spełniającą wymogi akademickie. 2. Student potrafi komunikować się z otoczeniem, przekazywać i bronić swoich poglądów, krytycznie analizować poglądy innych, wypowiadać się publicznie i dyskutować. Studenci posiadają świadomość braków wiedzy i poznają sposoby ich uzupełniania. 3. Studenci potrafią myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy wykorzystując wiedzę i umiejętności zdobyte podczas zajęć. KW01, KW02, KW03, KU01, KU02, KW03, KK01, KK02, KK03 |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Słuchacze poza napisaniem pracy będą zobowiązani do przygotowania jednej prezentacji w semestrze zimowym i letnim ukazującej postępy w opracowaniu tematu pracy dyplomowej. 2. Studenci będą również zobowiązani do aktywnego udziału w dyskusjach podczas zajęć seminaryjnych. 3. W semestrze zimowym studenci będą poproszeni o przedstawienie bibliografii, konspektu. W semestrze letnim mają przedłożyć co najmniej obszerne fragmenty pracy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.