Badania edukacji i rynku pracy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-PP3SL152 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Badania edukacji i rynku pracy |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria licencjackie |
Założenia (opisowo): | Zaliczone kursy mikroekonomii i makroekonomii na poziomie średniozaawansowanym Zainteresowanie problemami edukacji lub rynku pracy (np. zatrudnieniem, bezrobociem, płacami). |
Skrócony opis: |
Celem seminarium jest przygotowanie pracy licencjackiej dotyczącej funkcjonowania rynku pracy lub systemu edukacji (do wyboru). Nie zawęża się obszaru tematycznego – praca może być poświęcona krajowemu lub zagranicznym rynkom pracy, może dotyczyć pozycji na rynku pracy wybranej grupy np. młodzieży, kobiet, osób z danym wykształceniem, może zajmować się pewnymi szczególnymi, zjawiskami np. niedopasowaniami edukacji do popytu na pracę, dyskryminacją, determinantami długotrwałego bezrobocia i innymi. Podobnie w zakresie edukacji: praca może być poświęcona badaniu potrzeb edukacyjnych, przebiegu ścieżek edukacyjnych, finansowania edukacji itp. |
Pełny opis: |
Początkowe zajęcia w I semestrze będą poświęcone tematom: 1. Podstawy mikro- makroekonomicznych uwarunkowań funkcjonowania rynku pracy 2. Problemy edukacji i problemy rynku pracy jako potencjalne tematy indywidualnych prac licencjackich i ich wybór 3. Przegląd badań i źródeł informacji o rynku pracy 4. Konstrukcja pracy licencjackiej Dalsze spotkania seminaryjne posłużą dyskusjom nad indywidualnymi pracami prowadzonymi przez studentów, prezentowanymi na seminariach. Kolejno będą to: - prezentacje dotyczące problemu wybranego jako temat pracy dyplomowej - dyskusja nad planami pracy - prezentacja i dyskusja podstawowych teorii odnoszących się do tematu pracy licencjackiej - prezentacja i dyskusja badań uczestników seminarium Przygotowywane prace powinny wykorzystywać wiedzę teoretyczną oraz zgromadzić i przeanalizować istniejące badania empiryczne dotyczące tematu, któremu będą poświęcone. W przypadku zainteresowania seminarzystów samodzielnymi badaniami, można będzie je przeprowadzić a wykorzystaniem istniejących baz danych GUS (np. Badań Aktywności Ekonomicznej Ludności, Badań Zatrudnienia i Wynagrodzeń, Badań Budżetów Gospodarstw Domowych), badań lokalnych rynków pracy lub usług edukacyjnych (też publicznych) na podstawie danych Bazy Danych Lokalnych GUS, badań absolwentów, jak i udostępnianych przez OECD, MOP, Eurostat i inne instytucje. Można też skonstruować samodzielne badanie, które posłuży zebraniu danych i następnie ich analizie. |
Literatura: |
1. Podstawowa dotycząca ekonomii edukacji i ekonomii pracy Boeri T., J.van Ours (2011) , Ekonomia niedoskonałych rynków pracy, Wolters Kluwer, Warszawa 2011 Borjas G., Labor Economics (2010), Mc Graw-Hill, International Ed. Ashenfelter O., Layard R., (1999), Handbook of Labor Economics, Vol. I, II, North Holland, Amsterdam Hanushek E.A., SJ Machin, L Woessmann (2016) Handbook of the Economics of Education 2. Dobrana indywidualnie pod kątem zamierzonych prac licencjackich |
Efekty uczenia się: |
Student będzie W zakresie wiedzy: - potrafił identyfikować kluczowe problemy rynku pracy i edukacji (przede wszystkim w Polsce ale też w UE i krajach OECD), - znał na poziomie podstawowym główne teorie odnoszące się do rynku pracy i edukacji i na poziomie średnio zaawansowanym teorie odnoszące się do wybranej przez siebie problematyki pracy licencjackiej - rozumiał ich powiązanie z podstawami mikro- i makroekonomii, - znał metody analiz rynku pracy i edukacji, które stosowano dla wyjaśnienia problemów, które wybrał na temat własnej pracy licencjackiej, - wiedział, jakie wyniki w zakresie wybranej przez siebie problematyki osiągnięto w badaniach, umiał je porównywać i wyjaśniać, - miał orientację w danych opisujących rynek pracy i system edukacji oraz bazach statystycznych na ten temat (krajowych i wybranych zagranicznych), W zakresie umiejętności: - potrafił dobrać do opisu zjawiska właściwą teorię i badania empiryczne - umiał wybrać dane, pozwalające przeanalizować problem wybrany jako temat pracy licencjackiej i zaproponować sposób ich użycia - umiał prezentować publicznie problem badawczy, jego genezę, badania mu poświęcone, jak i swoje zamierzenia i wyniki analiz, - umiał w zwarty sposób napisać analizę wybranego problemu dotyczącego rynku pracy w ujęciu teoretycznym lub empirycznym, Kompetencje społeczne - potrafił podejmować dyskusję nad problemami rynku pracy i edukacji używając argumentów merytorycznych, zwłaszcza nad polityką rynku pracy i polityką edukacyjną - potrafił wskazać trudne / nierozwiązane problemy z obu obszarów, w tym takie, które mogą dotyczyć jego lub osób z jego środowiska. KW01, KW02, KW03, KU01, KU02, KW03, KK01, KK02, KK03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria zaliczenia: I semestr - przygotowanie co najmniej jednej prezentacji dotyczącej problemu wybranego jako temat pracy dyplomowej, - przedstawienie własnego planu badawczego, - przedstawienie podstawowych teorii odnoszących się do tematu pracy licencjackiej II semestr - opis wybranych badań (metod i wyników) z zakresu tematyki pracy, - przeprowadzenie własnego badania - złożenie pracy dyplomowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.