Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Jak osiągnąć sukces na rynku pracy? Analiza empiryczna problemów z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi i ekonomii rynku pracy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2400-PP3SL157
Kod Erasmus / ISCED: 14.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Jak osiągnąć sukces na rynku pracy? Analiza empiryczna problemów z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi i ekonomii rynku pracy
Jednostka: Wydział Nauk Ekonomicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria licencjackie

Skrócony opis:

Seminarium oferowane jest dla studentów III roku studiów licencjackich zainteresowanych problemami funkcjonowania współczesnego rynku pracy (w ujęciu mikro- i makroekonomicznym), ekonomii edukacji (w szczególności uwarunkowań decyzji edukacyjnych i ich związku z późniejszym sukcesem na rynku pracy) oraz zarządzania zasobami ludzkimi (z perspektywy firmy i pracownika). Seminarium służy pogłębieniu wiedzy z wybranego obszaru zainteresowań seminarzysty w powiązaniu z wiedzą oraz umiejętnościami nabytymi w trakcie studiów I stopnia oraz przygotowaniu pracy licencjackiej, zawierającej poprawny przegląd literatury tematu i/lub własne badanie empiryczne. Osiągnięcie tych efektów możliwe będzie poprzez regularne spotkania przeznaczone na prezentacje prac seminarzystów i omawianie problemów związanych z przygotowywaniem pracy oraz poprzez regularną pracę samodzielną studenta. Zaliczenie seminarium odbywa się na podstawie wyników weryfikacji postępów w przygotowywaniu pracy.

Pełny opis:

Początkowe zajęcia w I semestrze będą poświęcone tematom:

1. Organizacja pracy studentów i współpraca z prowadzącym

2. Podstawy mikro- makroekonomicznych uwarunkowań funkcjonowania rynku pracy, w szczególności w zakresie akumulacji i odtwarzania kapitału ludzkiego, współczesnego sektora edukacji oraz powiązań między dwoma obszarami

3. Problemy rynku pracy, ekonomii edukacji i zarządzania zasobami ludzkimi jako potencjalne tematy indywidualnych prac licencjackich i ich wybór

4. Przegląd badań i źródeł informacji o rynku pracy, edukacji, HR etc.

5. Konstrukcja pracy licencjackiej

Kolejne spotkania posłużą dyskusjom nad pracami przygotowywanymi przez studentów, które będą dotyczyć:

- prezentacji tematu pracy,

- dyskusji nad konspektem pracy,

- prezentacji i dyskusji przeglądu literatury odnoszącej się do tematu pracy,

- prezentacja i dyskusja badań uczestników seminarium

Przygotowywane prace powinny odwoływać się do podstaw teoretycznych oraz zawierać przegląd i krytyczną analizę istniejących badań empirycznych dotyczących tematu, któremu będą poświęcone. W przypadku badań samodzielnych, możliwe będzie skorzystanie ze zgromadzonych na WNE UW baz danych GUS (np. Badań Aktywności Ekonomicznej Ludności, Badań Zatrudnienia i Wynagrodzeń, Badań Budżetów Gospodarstw Domowych), badań lokalnych rynków pracy lub usług edukacyjnych (też publicznych) na podstawie danych Bazy Danych Lokalnych GUS, badań absolwentów, jak i danych udostępnianych przez źródła międzynarodowe (m.in.: OECD, MOP, Eurostat i inne instytucje).

Literatura:

Literatura zależna jest od konkretnego, wybranego przez uczestnika, w porozumieniu z prowadzącym, tematu badawczego. Podstawowa literatura obejmuje:

- Borjas, Labor Economics (2010), Mc Graw-Hill, International Ed.

- Boeri T., J.van Ours (2011) , Ekonomia niedoskonałych rynków pracy, Wolters Kluwer, Warszawa.

- Socha M. Szatanderska U. (2000), Strukturalne podstawy bezrobocia w Polsce, PWN, Warszawa.

- Raport o Stanie Edukacji 2011, IBE, Warszawa.

- Handbook of Labor Economics, Vol. I, II, IIIa, IIIb, IIIc, Iva, IVb, North Holland, Amsterdam.

- Handbook of the Economics of Education, Vol. I, II, III I IV, North Holland, Amsterdam.

- Employment in Europe 2012, EU.

- Education at a Glance 2012, OECD.

Efekty uczenia się:

Od uczestnika seminarium oczekuje się podstaw samodzielności w przeprowadzeniu poprawnej analizy problemu z perspektywy ekonomicznej przejawiającej się w umiejętności formułowania problemu badawczego oraz stawiania naukowej hipotezy w oparciu o poznane teorie ekonomiczne. Efektem ukończenia seminarium jest napisanie dobrej pracy licencjackiej oraz wykształcenie umiejętności krytycznej analizy literatury, wyszukiwania danych empirycznych, konstruowania sposobu empirycznej weryfikacji stawianych hipotez. Dodatkowym efektem kształcenia jest umiejętność przygotowania pracy pisemnej o charakterze naukowym pod względem formalnym i językowym.

W wyniku zaliczenia seminarium student:

- potrafi napisać pracę licencjacką, poprawną merytorycznie i formalnie (zwięzłą, zgodną ze standardami prac naukowych, poprawną terminologicznie, zachowującą wymagania wynikające z praw autorskich);

- wie, jak właściwie sformułować problem badawczy oraz potrafi formułować proste hipotezy badawcze;

- potrafi samodzielnie wyszukiwać, dobierać i krytycznie analizować literaturę przedmiotu;

- ma wiedzę w zakresie technik pozyskiwania danych i ich prezentowania;

- potrafi pozyskiwać dane i wyszukiwać informacje niezbędne w przygotowaniu pracy akademickiej na zadany temat z wykorzystaniem Internetu, katalogów bibliotek itp.

- potrafi wykorzystać narzędzia analityczne i zastosować je do analizy konkretnego problemu badawczego;

- cechuje się postawą otwartości intelektualnej i potrafi poszukiwać oryginalnych sposobów argumentowania;

- szanuje dorobek naukowy innych osób i potrafi z niego właściwie korzystać zgodnie z normami etycznymi;

- potrafi odpowiednio formułować priorytety w pracy oraz rozstrzygać dylematy związane z wykonywaniem zadań zawodowych.

KW01, KW02, KW03, KU01, KU02, KW03, KK01, KK02, KK03

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem uzyskania zaliczenia jest:

- semestr I - przedstawienie i przyjęcie planu oraz tez pracy oraz przedstawienie co najmniej jednego rozdziału pracy (zalecane – analiza teoretyczna bądź przegląd literatury),

- semestr II – przedstawienie badania własnego przedstawionego w pracy.

Przedstawiona przez dyplomanta praca licencjacka jest oceniana według reguł oceny prac licencjackich przyjętych na WNE (dostępne na stronie Wydziału).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)