Teatr, muzyka, cyfryzacja. Ekonomia kultury i cyfrowej rozrywki.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-PP3SL264 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Teatr, muzyka, cyfryzacja. Ekonomia kultury i cyfrowej rozrywki. |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria licencjackie |
Skrócony opis: |
Celem seminarium jest przygotowanie przez studentki i studentów prac licencjackich dotyczących ekonomii kultury oraz cyfrowej rozrywki pod opieką prowadzących zajęcia. Kreatywność, niezbędna w procesie tworzenia dóbr i usług kultury, jest rozpoznawana jako siłą napędową przyszłej gospodarki. Sektor kultury wraz z, szerzej rozumianym, sektorem kreatywnym, zapewniają zatrudnienie coraz większej części społeczeństwa w Polsce i UE. Tematyka seminarium obejmuje m.in. analizę popytu na dobra i usługi kultury, jak i ich podaży, ekonomiczną analizę publicznych dotacji dla kultury czy rynku pracy artystów. W kontekście cyfryzacji sektorów kreatywnych obejmuje także m.in. przebieg cyfryzacji, dystrybucję, algorytmy, kreatywność, wpływ COVID-19 na trendy, crowdfunding, internetowy patronat, piractwo internetowe, VR i wiele innych. |
Pełny opis: |
Ekonomia kultury to analiza zjawisk z obszaru kultury, głównie sztuki, za pomocą różnych narzędzi ekonomicznych i ekonometrycznych. Obejmuje zarówno analizę popytu na dobra i usługi kultury (np. analiza preferencji uczestników kultury), jak i ich podaży (np. efektywność instytucji kultury), ekonomiczną analizę publicznych dotacji dla kultury czy rynku pracy artystów. Cyfryzacja zmieniła sektory kreatywne, a nowe modele biznesowe przekładają się na ich ciągłą ewolucję. Tematy spójne z zakresem seminarium obejmują wszystkie zagadnienia dotyczące sektorów kreatywnych, a więc m.in. cyfryzację, dystrybucję, algorytmy, kreatywność, wpływ COVID-19 na trendy, crowdfunding, internetowy patronat, piractwo internetowe, VR i wiele innych. W pierwszej części seminarium przybliżymy tematy mieszczące się w obszarze ekonomii kultury i sektora kreatywnego, wskażemy główne metody badawcze i źródła danych stosowane do badania wskazanych zagadnień. Omówiona zostanie oczekiwana forma prac dyplomowych (zasady przygotowania, składania i oceny prac, struktura pracy, zasady edycji) z ukierunkowaniem na format artykułów naukowych. W drugiej części praca odbywać się będzie z dyplomant(k)ami indywidualnie. Pomożemy poprawnie sformułować problem badawczy, dobrać literaturę naukową i metody, znaleźć dane i napisać wysokiej jakości pracę dyplomową. |
Literatura: |
Towse, R. (2011) „Ekonomia kultury. Kompendium”, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa. Smith, M.D. and Telang, R. (2017) Streaming, Sharing, Streaming – Big Data and the Future of Entertainment. MIT Press. Inne: literatura dobrana do zagadnień ujętych w pracy, uwzględniająca najnowsze artykuły naukowe, eseje i książki. Na potrzeby prac powstających w ramach seminarium udostępniamy zbiory danych dotyczące m.in. sprzedaży gier wideo, odsłuchań utworów muzycznych w Spotify czy YouTube, twórców/twórczyń w serwisie Patreon, teatrów i ich widzów w Polsce oraz innych instytucji kultury i ich odbiorców. Dysponujemy także narzędziami do zbierania dodatkowych danych, m.in. z niektórych serwisów pirackich czy baz o filmach i serialach. Umożliwione zostanie także zebranie nowych danych za pomocą metod web scraping (w zależności od uzasadnionych potrzeb pracy licencjackiej). |
Efekty uczenia się: |
Student(ka) posiada poszerzoną wiedzę z zakresu działania sektorów kultury i (szerzej) kreatywnych; w tym poznaje kluczowe zagadnienia i aktualne trendy oraz – szczegółowiej – zagadnienia bezpośrednio związane z tematem pracy dyplomowej. Student(ka) rozwija umiejętność pisania pracy naukowej, z wyszczególnieniem elementów zgodnych z praktyką pisania artykułów naukowych. W tym kontekście Student(ka) potrafi przygotować przegląd literatury dopasowany do potrzeb pracy dyplomowej, poprawnie przedstawić hipotezy i pytania badawcze, dopasować metodę do badanego problemu, prawidłowo interpretować wyniki analizy jak i identyfikować jej ograniczenia, przedstawiać wyniki i proces badawczy w sposób zwięzły i klarowny dla osoby czytającej lub słuchającej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie zostanie poddane zaangażowanie w przygotowanie pracy dyplomowej i w zgłębienie badanego tematu. W szczególności oceniony zostanie finalna treść pracy w kontekście założonych efektów kształcenia i wspólnej pracy z prowadzącymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.