Kultura na życzenie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-PP3SL274 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Kultura na życzenie |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria licencjackie |
Skrócony opis: |
1. Cel i spodziewane efekty kształcenia: Celem jest, by powstała ciekawa dla Ciebie (i prowadzącego) praca licencjacka o tym, co dotyczy nas wszystkich, czyli oglądania, czytania, słuchania i grania – w czasach, gdy tzw. „nielegale” czasem łatwiej znaleźć (a już na pewno taniej) niż płytę ty książkę w sklepie. Nowym aspektem jest również pandemia, która często uniemożliwia doświadczanie kultury w dotychczasowy sposób. Jakiego wyboru należy dokonać? Celem seminarium jest między innymi zrozumienie mechanizmów kierujących naszymi wyborami dotyczącymi konsumpcji kultury oraz zapoznanie z aspektami naruszeń praw autorskich w internecie. Można eksperymentalnie, można na podstawie danych już istniejących, można napisać robota, co pochodzi po internecie i pozbiera to, czego potrzeba … wszystkie chwyty dozwolone! |
Pełny opis: |
Pierwsza część zajęć to konwersatorium, na którym zostaną omówione ekonomiczne i społeczne aspekty naruszeń praw własności intelektualnej w internecie. Na zajęciach zostaną przedstawione trzy główne metody analizy zjawiska naruszeń praw własności: teoretyczna, ankietowa oraz eksperymentalna. Zastaną wskazane ich założenia, otrzymywane wyniki oraz przeanalizowane zostaną ich słabe i mocne strony oraz praktyczne wykorzystanie. W trakcie zajęć polecane będą artykuły do samodzielnej analizy. W drugiej części seminarium zostaną omówione techniczne aspekty związane z pisaniem i kształtem pracy licencjackiej oraz artykułów naukowych. Studenci otrzymają informacje o literaturze koniecznej dla analizy wybranych tematów oraz informacje dotyczące możliwości znajdowania artykułów w odpowiednich bazach. Studenci prezentować będą swoje podsumowania przeglądu literatury. Dalsze zajęcia poświęcone będą indywidualnym konsultacjom. |
Literatura: |
Al-Rafee, S., and T. P. Cronan (2006): “Digital Piracy: Factors that Influence Attitude Toward Behavior ,” Journal of Business Ethics, 63, 237–259. Boldrin, M., and D. Levine (2002): “The case against intellectual property,” American Economic Review, pp. 209–212. De Matos, C. A., C. T. Ituassu, and C. A. V. Rossi (2007): “Consumer attitudes toward counterfeits: A review and extension,” Journal of Consumer Marketing, 24(1), 36 – 47 Ford, R., and W. Richardson (2007): “Ethical Decision Making: A Review of the Empirical Literature,” Journal of Business Ethics, 13(3), 205–221. Grolleau, G., N. Mzoughi, and A. Sutan (2008): “Please do not pirate it, you will rob the poor! An experimental investigation on the effect of charitable donations on piracy,” Journal of Socio-Economics, 37(6), 2417–2426 Varian, H. (2005): “Copying and copyright,” The Journal of Economic Perspectives, 19(2), 121–138. Ramello, G. B. (2005): “Intellectual Property and the Markets of Ideas,” Review of Network Economics, 4(2), 161–180. oraz artykuły i dodatkowa literatura dobrane indywidualnie na potrzeby pracy licencjackiej. |
Efekty uczenia się: |
Student w celu zaliczenia zajęć powinien: 1) posiadać podstawową wiedzę dotyczącą ekonomicznych i społecznych aspektów naruszeń praw własności intelektualnej w internecie, 2) nabyć umiejętność pisania pracy dyplomowej a w przyszłości magisterskiej Wiedza: Po zakończeniu zajęć student posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu tematu swojej pracy. Student zna i rozumie podstawowe zasady z zakresu prawa autorskiego (S2A_W01; S2A_W02; S2A_W03; S2A_W06; S2A_W07; S2A_W08; S2A_W10) Umiejętności: Student potrafi zebrać i przeprowadzić przegląd literatury. Student potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska, które opisze w pracy, potrafi również prawidłowo analizować ich przyczyny i przebieg. Wykorzystuje wiedzę teoretyczną do tego opisu, a także właściwe metody. Student samodzielnie pracuje nad pracą i problemami teoretycznymi i praktycznymi związanymi z tym zadaniem. Dzięki temu posiada umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy, jej właściwego wykorzystania oraz jej przekazywania w formie ustnej i pisemnej. (S2A_U01; S2A_U02; S2A_U03; S2A_U04; S2A_U05; S2A_U06; S2A_U07; S2A_U08; S2A_U09; S2A_U10; S2A_U11) Kompetencje społeczne: Student rozumie potrzebę stałego zdobywania i uzupełniania wiedzy. Student potrafi odpowiednio określać priorytety jakie stawia przed nim przygotowanie pracy magisterskiej. (S2A_K01; S2A_K03; S2A_K06; S2A_K07) |
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie kolejnych etapów pracy dyplomowej (zgodnie z planem przyjętym w trakcie zajęć). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.