Ekonomia rozwoju trwałego i zrównoważonego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-PPMG069 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Ekonomia rozwoju trwałego i zrównoważonego |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: |
Seminaria magisterskie do wyboru na studiach II stopnia na kierunku MSOŚ Seminaria magisterskie studia magisterskie II st. (stacjonarne i niestacjonarne-wieczorowe) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Założenia (opisowo): | Wymagania formalne Konieczna jest znajomość ekonomii, a ponadto ekonomii środowiska i zasobów naturalnych. Pożądana jest znajomość ekonomicznych problemów polityki ochrony środowiska, strategii trwałego rozwoju, statystyki. Założenia wstępne Tematyka seminarium dotyczy szeroko rozumianej problematyki rozwoju trwałego i zrównoważonego w ujęciu interdyscyplinarnym, ale z uwzględnieniem ekonomicznych przesłanek analizy i oceny. |
Skrócony opis: |
1. Podstawowym celem seminarium jest zaznajomienie studentów z szeroko rozumianą problematyką koncepcji rozwoju określanej terminem sustainable development – co oddaje się w jezyku polskim jako rozwój trwały i zrównoważony. Ostatecznym celem seminarium jest sprecyzowanie i rozwinięcie tematów badawczych przygotowywanych prac. 2. Tematyka spotkań seminaryjnych obejmuje następujące grupy zagadnień: wprowadzenie do problematyki trwałości gospodarowania, zasady i metody realizacji rozwoju trwałego, wskaźniki rozwoju trwałego, uwarunkowania polityki rozwoju trwałego na poziomie lokalnym, krajowym i miedzynarodowym, metody wyceny ekonomicznej dóbr i usług czerpanych ze środowiska, osiągania efektywności ekologicznej i ekonomicznej w gospodarowaniu zasobami przyrody. |
Pełny opis: |
1/2. Koncepcja rozwoju trwałego i zrównoważonego: - trwałość biosfery, - trwałość działalnosci gospodarczej i rozwoju. - ukształtowanie strategii sustainable develoment. 3/4. Wskaźniki rozwoju trwałego: - typologia wskaźników, - rola wskaźników w problematyce rozwoju trwałego, - specyfika podejścia dotyczącego społecznosci lokalnych, - wskaźniki przekrojowe, - wskaźniki syntetyczne. 5. Mierniki rozwoju trwałego wyrażone wartościowo: - przedstawienie wskaźników zagregowanych, - typologia wskaźników jednoliczbowych, - Genuine Savings, - ISEW i GPI. 6. Mierniki rozwoju trwałego wyrażone w jednostkach fizycznych: - charakterystyka mierników w jednostkach fizycznych, - Ecological Footprint, - HANPP. 7/8. Realizacja polityki trwałego i zrównoważonego rozwoju: - poziom międzynarodowy, - Unia Europejska, - poziom krajowy, - poziom lokalny. 9/10. Metody wyceny ekonomicznej: - przegląd metod wyceny ekonomicznej i ich omówienie, - podstawowe problemy związane z wyceną ekonomiczną, - zastosowania wyceny do dóbr kultury, - zastosowania wyceny do obszarów turystycznych o dużej wartości przyrodniczej, - przedstawienie wyników praktycznych badań związanych z wyceną. 11/12. Efektywność w gospodarowaniu zasobami środowiska przyrodniczego: - efektywnośc ekologiczna, - efektywnośc ekonomiczna. 13/14/15. Spotkania poświęcone studenckim prezentacjom postępów w kształtowaniu i pisaniu pracy magisterskiej. |
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA Folmer H., Gabel L., Opschoor H. (red.), 1996. Ekonomia środowiska i zasobów naturalnych. Krupski i S-ka, Warszawa. Śleszyński J., 2000. Ekonomiczne problemy ochrony środowiska. Aries, Warszawa. Żylicz T., 2004. Ekonomia środowiska i zasobów naturalnych. PWE, Warszawa. UZUPEŁNIAJĄCA Anderson G., Śleszyński J. (red.), 1996. Ekonomiczna wycena środowiska przyrodniczego. Wydawnictwo Ekonomia i środowisko, Białystok. Borys T. (red.), 1999. Wskaźniki ekorozwoju. Wydawnictwo Ekonomia i środowisko, Białystok. Chapman D., 2000. Environmental Economics: Theory, Application, and Policy. Addison-Wesley-Longman, Reading. Fiedor B. (red.), 2002. Podstawy ekonomii środowiska i zasobów naturalnych. Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa. Pearce D.W., Turner R.K., 1990. Economics of Natural Resources and the Environment. Harvester Wheatsheaf, London. Plich M., 2002. Budowa i zastosowanie wielosektorowych modeli ekonomiczno-ekologicznych. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. Rogall H., 2010. Ekonomia zrównoważonego rozwoju. Teoria i praktyka. Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań. Tietenberg T., 2001. Environmental Economics and Policy. Addison-Wesley-Longman, Boston. |
Efekty uczenia się: |
A. Wiedza 1. Student zna koncepcję i strategię rozwoju trwałego i zrównoważonego ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań trwałości biosfery, trwałości działalności gospodarczej i trwałości rozwoju społeczno-gospodarczego. 2. Student zna wskaźniki rozwoju trwałego i zrównoważonego oraz ich rolę w realizacji tej koncepcji rozwoju. Zna specyfikę podejścia wskaźnikowego dotyczącego społecznosci lokalnych, a także wskaźniki przekrojowe i wskaźniki syntetyczne. 3. Student ma wiedzę na temat syntetycznych mierników rozwoju trwałego wyrażonych wartościowo: Genuine Savings, ISEW i GPI. Zna modyfikacje rachunków narodowych w kierunku zintegrowanego systemu rachunków ekonomicznych i środowiskowych. 4. Student zna syntetyczne mierniki rozwoju trwałego wyrażone w jednostkach fizycznych: Ecological Footprint, HANPP, mierniki intensywności przepływów materialnych wyprowadzone z koncepcji MIPS i bilansu przepływów materialnych. 5. Student zna i rozumie problemy związane z praktyczną realizacją polityki trwałego i zrównoważonego rozwoju na poziomie lokalnym, krajowym, Unii Europejskiej, w wymiarze globalnym. 6. Student zna metody wyceny ekonomicznej, a w szczególnosci metodę wyceny warunkowej, metodę kosztu podróży, metodę cen hedonicznych. Zna i rozumie możliwości wykorzystania tych metod do wyceny dóbr kultury, a przede wszystkim do wyceny nierynkowych dóbr i usług środowiska naturalnego. 7. Student zna problem efektywności ekologicznej i efektywności ekonomicznej w gospodarowaniu zasobami środowiska przyrodniczego. Zna związki między zmniejszeniem presji na środowisko i zmniejszeniem intensywności eksploatacji jego zasobów a trwałością rozwoju społeczno-gospodarczego. S2A_W02; S2A_W03; S2A_W05; S2A_W07; S2A_W08; S2A_W09) B. Umiejętności 1. Student potrafi krytycznie przeanalizować otrzymane materiały i opracowania, które uzupełnia własnymi lekturami i następnie ze zrozumieniem referuje na seminarium. 2. Student potrafi w oparciu o rady i przedstawione sugestie sformułować interesujący problem badawczy i hipotezy badawcze wymagające weryfikacji. 3. Student potrafi powiązać ze sobą zdobyte wcześniej w czasie studiów wiadomości w celu wykorzystania ich w projektowanej i pisanej pracy licencjackiej/magisterskiej. (S2A_U01; S2A_U03; S2A_U05; S2A_U06; S2A_U08) C. Kompetencje społeczne 1. Student ma świadomość, że pisana praca musi być wynikiem samodzielnego wysiłku badawczego, który spełni formalne i merytoryczne wymagania stawiane pracom magisterskiej. 2. Student potrafi komunikować wyniki swojej pracy badawczej i ukształtować temat swojej pracy w sposób umożliwiający rozwiązanie jednego z realnych problemów wynikających z realizacji w praktyce zaleceń strategii rozwoju trwałego i zrównoważonego. (S2A_K03; S2A_K04; S2A_K05; S2A_K06) |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia: obecność na zajęciach, wygłoszenie referatów z wybranych opracowań i lektur poświęconych tematyce pracy, przedstawienie hipotez i planu badawczego przyszłej pracy magisterskiej, w ostatnim semestrze przedstawienie pierwszej wersji pracy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Śleszyński | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium magisterskie - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.