Ekonomia behawioralna i eksperymentalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-PPMG087 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Ekonomia behawioralna i eksperymentalna |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: |
Seminaria magisterskie studia magisterskie II st. (stacjonarne i niestacjonarne-wieczorowe) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Skrócony opis: |
Celem jest wprowadzenie uczestników w arkana pracy naukowej, na ogół w ramach jednego z grantów badawczych prowadzącego. Zakładam, że większość prac będzie wykorzystywać metody eksperymentalne i/lub dotyczyć pogranicza ekonomii i „miększych” nauk społecznych. |
Pełny opis: |
To NIE jest seminarium dla każdego. Podstawowym celem jest przygotowanie publikowalnego anglojęzycznego artykułu naukowego, jako dobrego startu kariery akademickiej. Produktem ubocznym będzie stanowiąca jego poszerzenie praca magisterska. Zakres tematyczny określony jest bardzo szeroko jako badania wykorzystujące metodę eksperymentalną (w laboratorium lub w terenie, w tym także w Internecie) i/lub wpisujące się w nurt ekonomii behawioralnej. Tę ostatnią rozumiem jako próby uwzględnienia w naukach ekonomicznych wyników psychologii i innych „miękkich” nauk społecznych w celu stworzenia poprawniejszego deskryptywnie modelu jednostki ludzkiej jako podejmującej decyzje oraz weryfikacji tego modelu. Możliwe jest sfinansowanie badań magistranta/tki z budżetu jednego z moich projektów naukowych (obecnie: dotyczących równości płci, piractwa komputerowego, loterii oraz wpływu emocji na awersję do straty). Inne tematy leżące w zakresie moich zainteresowań to podejmowanie decyzji w warunkach ryzyka, preferencje społeczne (tj. nie-samolubne), podejmowanie decyzji etycznych (w tym uczciwość akademicka) i metodologia badań eksperymentalnych. Zachęcam do uczestnictwa osoby mające możliwość przeprowadzenia interesujących eksperymentów terenowych (na rynku, w firmach lub innych miejscach pracy, z wykorzystaniem sklepów lub serwisów internetowych itd.) Najlepszym uczestnikom proponowane będzie podjęcie pełnowymiarowej pracy nad doktoratem, z pensją finansowaną z jednego z projektów. |
Literatura: |
Podstawowa: Ekonomia eksperymentalna (red. Krawczyk) Uzupełniająca: Behavioral game theory (Camerer) Thinking fast and slow (Kahneman) Prospect theory (Wakker) |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Po ukończeniu kursu student: - zna podstawy metodologii eksperymentalnej w naukach społecznych - zna ważniejsze wyniki ekonomii behawioralnej (psychology and economics) UMIEJĘTNOŚCI Po ukończeniu kursu student: - rozpoznaje ograniczenia teoretycznych modeli zjawisk ekonomicznych i społecznych - samodzielnie analizuje zaawansowane teksty ekonomiczne - potrafi formułować hipotezy badawcze - potrafi konstruować plan eksperymentalnego badania ekonomicznego - potrafi przeprowadzić sesje eksperymentu ekonomicznego - potrafi analizować zebrane dane przy użyciu narzędzi ekonometrii i statystyki nieparametrycznej - jest w stanie w sposób ścisły i zwięzły opisać wyniki doświadczenia naukowego POSTAWY - jest krytyczny w stosunku do prezentowych problemów ekonomicznych - dąży do racjonalnego wyjaśnienia zjawisk ekonomicznych go otaczających KW01, KW02, KW03, KU01, KU02, KU03, KK01, KK02, KK03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Każdy uczestnik zobowiązany jest do przedstawienia prezentacji uzgodnionej lektury lub postępów w pracy nad rozprawą magisterską. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Krawczyk | |
Prowadzący grup: | Michał Krawczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium magisterskie - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.