Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kapitał społeczny - znaczenie zaufania, norm i sieci społecznych na poziomie jednostek, organizacji, społeczeństw lokalnych i gospodarek narodowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2400-PPMG090
Kod Erasmus / ISCED: 14.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kapitał społeczny - znaczenie zaufania, norm i sieci społecznych na poziomie jednostek, organizacji, społeczeństw lokalnych i gospodarek narodowych
Jednostka: Wydział Nauk Ekonomicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria magisterskie

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przygotowanie przez studentów pracy magisterskiej. Seminarium skierowane jest do studentów o zainteresowaniach interdyscyplinarnych, chcących badać związek wyników ekonomicznych z czynnikami społecznymi. Studenci w trakcie zajęć zapoznają się z różnymi podejściami teoretycznymi i metodologicznymi, które pomogą im w sprecyzowaniu tematu pracy oraz zaplanowaniu i przeprowadzeniu własnych badań. W trakcie zajęć studenci będą przedstawiali prezentacje swojej analizy tekstów źródłowych oraz fragmenty swoich prac magisterskich.

Zajęcia rozpoczynają się w II semestrze pierwszego roku studiów II stopnia i odbywają się przez trzy semestry. Wymagana jest umiejętność pracy z tekstem w języku angielskim. W pierwszym roku seminarium warunkiem zaliczenia jest wybór tematu pracy magisterskiej i aktywne uczestnictwo w zajęciach. W drugim roku zaliczenie seminarium jest uzależnione od postępów w przygotowaniu pracy magisterskiej.

Pełny opis:

Seminarium ma za zadanie przygotowanie studentów do napisania pracy magisterskiej. W pierwszym semestrze seminarium zajęcia będą miały charakter grupowy i poświęcone będą zapoznaniu studentów z problematyką kapitału społecznego, możliwymi obszarami badawczymi i wybranymi metodami badań społecznych. Ostateczny dobór tematów zostanie dokonany z uwzględnieniem zainteresowań badawczych studentów, wstępnie proponowane są następujące tematy:

- Koncepcja kapitału społecznego i jego różne definicje;

- Kapitał społeczny a inne formy kapitału;

- Kapitał społeczny więziowy i pomostowy

- Różnice pomiędzy kapitałem społecznym postrzeganym z perspektywy mikro i makro

- Społeczny i ekonomiczny kontekst edukacji i nauki;

- Kapitał społeczny jako lekarstwo na ułomności rynku;

- Rola społeczeństwa obywatelskiego;

- Ekonomiczne znaczenie zaufania i reputacji;

- Znaczenie instytucji nieformalnych;

- Kapitał społeczny firmy – wewnętrzny i zewnętrzny;

- Wpływ procesów społecznych zachodzących wewnątrz zespołów i organizacji na ich efektywność;

- Kapitał społeczny na rynku pracy;

- Sieci społeczne a innowacyjność;

- Etyka biznesu i problem społecznej odpowiedzialności biznesu;

- Metody pomiaru kapitału społecznego;

- Analiza sieciowa;

- Badania jakościowe i ilościowe;

- Możliwości uwzględniania czynników społecznych w modelach ekonometrycznych;

- Budowanie indeksów.

Głównym celem zajęć w drugim i trzecim semestrze seminarium jest pomoc studentom w określeniu własnego obszaru zainteresowań i sformułowaniu tematu pracy magisterskiej.

W drugim i trzecim semestrze seminarium zakres merytoryczny zajęć będzie podporządkowany zainteresowaniom i potrzebom studentów. Zajęcia zostaną rozpoczęte wstępem metodologicznym i przedstawieniem wymogów stawianych pracom magisterskim. Na zajęciach będą prezentowane i omawiane fragmenty prac magisterskich. Duża część zajęć będzie poświęcona indywidualnej pracy ze studentami związanej z przygotowaniem przez nich prac magisterskich.

Znaczna część pracy studentów będzie miała charakter samodzielny. Poza godzinami zajęć i dodatkowych konsultacji, studenci będą musieli poświęcić czas na czytanie literatury, przygotowanie prezentacji (w pierwszym semestrze seminarium), a także zbieranie materiałów do pracy magisterskiej i jej samodzielne przygotowanie (pod kierunkiem prowadzącego zajęcia, w drugim i trzecim semestrze seminarium).

Literatura:

1. Bourdieu Pierre (1986), The forms of capital, w: Handbook of Theory of Research for the Sociology of Education, red. J.G. Richardson, Greenwood Press, New York.

2. Burt Ronald S. (2005), Brokerage and Closure : An Introduction to Social Capital; New York: Oxford University Press, Oxford.

3. Coleman James S. (1990), Foundations of Social Theory, Harvard University Press, Cambridge.

4. Czapiński Janusz (2008), Kapitał ludzki i kapitał społeczny a dobrobyt materialny. Polski paradoks, Zarządzanie Publiczne, nr 2(4): 5-28.

5. Dasgupta Partha (2002), Social Capital and Economic Performance: Analytics, w: Foundations of Social Capital, red. Elinor Ostrom, T.K. Ahn, Edward Elgar Publishing, Chaltenham.

6. Foundations of Social Capital, red. Elinor Ostrom, T.K. Ahn, Edward Elgar Publishing, Chaltenham, UK and Northampton, MA.

7. Fukuyama Francis (2000), Social Capital and Civil Society, International Monetary Fund Working Paper.

8. Granovetter Mark (1985), Economic Action and Social Structure: The Problem of Embeddedness, American Journal of Sociology, vol. 91, no.3: 481-510

9. Grootaert Christiaan, Thierry van Bastelaer (2002), The Role of Social Capital In Development: An Empirical Assessment, Cambridge University Press, Cambridge.

10. Knack Stephen, Keefer Philip (1997), Does Social Capital have an economic payoff? A cross-country investigation, Quarterly Journal of Economics, November: 1251-88.

11. Kogut Bruce, Zander Udo (1996), What Firms Do? Coordination, Identity, and Learning, Organization Science, vol. 7, no. 5 (Sept.-Oct.): 502-518.

12. Lin Nan (2001), A Theory of Social Structure and Action, Cambridge: Cambridge University Press.

13. Łopaciuk-Gonczaryk Beata (2009), Więzi społeczne, zaufanie i kapitał społeczny, w: Więzi społeczne i przemiany gospodarcze. Polska i inne kraje europejskie, red. Golinowska Stanisława, Wilkin Jerzy, Bednarski Marek, Sztanderska Urszula, Socha Mieczysław, Balcerzak-Paradowska Bożena, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa, s. 33-49.

14. North Douglass C. (1990), Institutions, Institutional Change and Economic Performance, Cambridge University Press.

15. Polanyi Karl (1968), Our Obsolete Market Mentality, in George Dalton (ed.), Primitive, Archaic and Modern Economies: Essays of Karl Polanyi, Chapter 4, NY: Anchor Books, New York, p. 59-77, w: Networks, red. Gernot Grabher, Walter W. Powell, Critical Studies in Economic Institutions, vol. I, Edward Elgar Publishing, Chaltenham.

16. Putnam Robert D. (2000), Bowling alone: The Collapse and the Revival of American Community, Simon & Schuster, New York.

17. Sen A. (1995), On Ethics and Economics, Blackwell, Oxford.

18. Sztompka Piotr (2007), Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków.

19. Williamson Oliver E. (1998), Ekonomiczne instytucje kapitalizmu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Pozostałe pozycje zostaną dobrane do indywidualnych zainteresowań studentów.

Efekty uczenia się:

A) Wiedza

Po zakończeniu seminarium student posiada wiedzę na temat koncepcji kapitału społecznego i jego różnych definicji. Student rozumie wzajemne zależności pomiędzy sieciami społecznymi, normami społecznymi, zaufaniem i wynikami ekonomicznymi, zarówno na poziomie jednostek jak i całych społeczeństw. Student rozumie, jakie znaczenie mają badania nad kapitałem społecznym z punktu widzenia ekonomii. Student posiada wiedzę na temat różnych metod badawczych, zarówno o charakterze ilościowych, jak i jakościowym i zna problematykę związaną z pomiarem kapitału społecznego. Student zna wymagania stawiane pracom naukowym, w tym szczególnie pracom magisterskim. Student zna zasady przytaczania cudzego dorobku.

B) Umiejętności

Student ma umiejętność analizowania zjawisk społeczno-gospodarczych i zachodzących pomiędzy nimi związków przyczynowo-skutkowych w sposób kompleksowy i interdyscyplinarny. Student potrafi przeprowadzić badanie z wykorzystaniem koncepcji teoretycznych pochodzących z pogranicza różnych nauk społecznych, a jednocześnie zakorzenić swoją pracę w teorii ekonomicznej. Student umie samodzielnie zgromadzić literaturę naukową dotyczącą wybranego problemu badawczego. Student posiada umiejętność przeprowadzenia krytycznej analizy zebranego materiału, w tym umie interpretować wyniki badań empirycznych innych autorów i potrafi wyciągać z nich wnioski. Student potrafi postawić poprawną hipotezę badawczą a następnie poddać ją weryfikacji. Student umie zaprojektować i zaplanować realizację własnego badania empirycznego, a także dobrać metodę badawczą odpowiednią do analizowanego problemu. Student potrafi zinterpretować uzyskane przez siebie wyniki i jest świadomy istniejących ograniczeń przeprowadzania uogólnień na ich podstawie. Student umie przedstawić wyniki swojej pracy w formie prezentacji na forum grupy i potrafi wziąć udział w dyskusji nad badaniami kolegów. Student umie przygotować pracę magisterską zgodną z kryteriami stawianymi pracom naukowym.

C) kompetencje społeczne

Student potrafi współpracować w grupie. Student rozumie potrzebę uzupełniania nabytej wiedzy i umiejętności. Student rozumie dylematy etyczne związane z prowadzeniem badań społecznych. Student umie postawić sobie priorytety i je realizować w ramach ograniczonego horyzontu czasowego.

KW01, KW02, KW03, KU01, KU02, KU03, KK01, KK02, KK03

Metody i kryteria oceniania:

W pierwszym semestrze zajęć studenci będą zobowiązani do przygotowywania analizy tekstów i przedstawiania ich w formie prezentacji w czasie zajęć. Do końca pierwszego semestru seminarium studenci powinni podjąć decyzję dotyczącą wyboru tematu pracy magisterskiej. W drugim i trzecim semestrze seminarium studenci będą prezentowali fragmenty swoich prac magisterskich. Złożenie pracy magisterskiej jest warunkiem zaliczenia trzeciego semestru zajęć.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)