Edukacja i szkolenia – teoria ekonomii i badania empiryczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-PPMG153 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Edukacja i szkolenia – teoria ekonomii i badania empiryczne |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Skrócony opis: |
Celem seminarium jest zapoznanie studentów z ekonomiczną analizą edukacji i kształcenia. W pierwszej części seminarium omówione zostaną podstawowe teorie związane z kształtowaniem kapitału ludzkiego poprzez edukację i szkolenia. W kolejnej części omówione zostaną kluczowe badania empiryczne ekonomii edukacji, w szczególności badania związane z analizą jakości kształcenia i wpływu na rynek pracy. W ten sposób uczestnicy seminarium zapoznają się z teorią i najważniejszymi badaniami empirycznymi w ekonomii w edukacji. Uczestnicy zapoznają się również z dostępnymi zbiorami danych, które można wykorzystać w przygotowaniu własnej pracy dyplomowej. Druga część seminarium będzie poświęcona wybranym przez uczestników tematom prac magisterskich. Podczas seminarium skupimy się na praktycznych przykładach wykorzystania dostępnych zbiorów danych podając przykłady analizy w Stata danych PISA, TIMSS, PIRLS, PIAAC i innych. |
Pełny opis: |
Seminarium rozpocznie się od omówienia głównych teorii ekonomicznych związanych z edukacją i szkoleniem: teorii kapitału ludzkiego i teorii sygnalizacji. Omówimy również wnioski płynące z kognitywistyki i badań edukacyjnych dotyczące skutecznych metod nauczania. Następnie omówimy badania z zakresu ekonomii edukacji, w tym: - badania jakości nauczania w szkołach podstawowych i średnich - badania perspektyw na rynku pracy absolwentów szkół i uczelni - badania makroekonomiczne łączące jakość kapitału ludzkiego z rozwojem gospodarczym i społecznym - badania międzynarodowe porównujące systemy edukacji i politykę edukacyjną między krajami. Na koniec skupimy się na praktycznych przykładach wykorzystujących najczęściej używane i publicznie dostępne zbiory danych z miarami kapitału ludzkiego (osiągnięciami uczniów lub dorosłych): PISA, PIRLS, TIMSS, PIAAC itd. W tej części będziemy pracować na przykładach analiz w Stata, które następnie studenci mogą zaadaptować do własnych projektów badawczych. Studenci zostaną również poproszeni o przedstawienie własnych pytań badawczych i planów swoich badań. Harmonogram: 1. Kluczowe teorie tworzenia kapitału ludzkiego. 2. Badania kognitywistyki i edukacyjne dotyczące skutecznych metod nauczania. 3. Metody i przykłady badań empirycznych w ekonomii edukacji. 4. Międzynarodowe badania nad wpływem kapitału ludzkiego na rozwój gospodarczy. 5. Badania porównawcze analizujące systemy oświaty i wpływ polityki edukacyjnej na jakość kształcenia. 6. Przegląd publicznie dostępnych baz danych, które można wykorzystać do badań nad edukacją i kapitałem ludzkim. 7. Prezentacje studentów na wybrane tematy. 8. Zarys pracy dyplomowej i plan badań obejmujący wybrane zagadnienia związane z edukacją i kapitałem ludzkim. |
Literatura: |
Wybrane artykuły i raporty, np.: http://www.eenee.de/dms/EENEE/Analytical_Reports/EENEE_AR20.pdf https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0883035506001261 https://www.nature.com/articles/s41586-021-03323-7 https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09645292.2016.1149548 |
Efekty uczenia się: |
1) Znajomość teorii dotyczących kapitału ludzkiego i badań empirycznych ekonomii edukacji. 2) Umiejętność opisania wyników własnych badań empirycznych lub dokonania przeglądu istniejących badań, która pozwoli na napisanie własnej pracy magisterskiej. Wiedza, umiejętności: Po ukończeniu kursu student dobrze rozumie kluczowe zagadnienia ekonomii edukacji oraz zna wyniki i metody badań empirycznych. Umiejętności: Student potrafi analizować dane z badań empirycznych i krytycznie oceniać stosowane metody statystyczne. Student potrafi przeprowadzić przegląd literatury. Student potrafi przetłumaczyć wyniki badań na język zrozumiały dla decydentów i praktyków. Student potrafi stawiać hipotezy badawcze, proponować różne metody ich weryfikacji, prowadzić własne badania oraz w jasny sposób opisywać ich wyniki. Kompetencje społeczne: Student potrafi zakomunikować w sposób jasny i zwięzły wnioski z przeglądu prac oraz wyniki swoich badań. Student potrafi odnieść wyniki swoich badań do polityk publicznych i kluczowych debat politycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie seminarium w I semestrze: na podstawie zarysu pracy magisterskiej i przyjętych pytań badawczych Zaliczenie seminarium w drugim semestrze: na podstawie postępów w przygotowaniu pracy magisterskiej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.