Smart cities for ageing societies
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-SU2TS76 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Smart cities for ageing societies |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: |
Anglojęzyczna oferta zajęć WNE UW |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Skrócony opis: |
Celem seminarium jest analiza koncepcji inteligentnych miast (ang. smart cities) w odniesieniu do aktywnego starzenia się (ang. active ageing). Zastosowanie technologii w projektowaniu inteligentnych miast może przyczynić się do usprawnienia opieki, stworzenia odpowiedniej infrastruktury, podaży dóbr i usług, na które popyt generują seniorzy. Powstawanie nowych rynków i produktów to wyzwania, przed którymi stoją miasta i jednocześnie problemy, którymi będziemy się zajmować w czasie seminarium. Ze względu na wieloaspektowość problemu w ramach seminarium będziemy prowadzić badania interdyscyplinarne, łączące ekonomię, socjologię, politologię, geografię społeczną czy gerontologię. Seminarium będzie prowadzone we współpracy z partnerami zagranicznymi, zwłaszcza z Uniwersytetem w Heidelbergu. W związku z tym będziemy zachęcać studentów do pisania prac w języku angielskim. Zaliczenie będzie zależało od postępów w przygotowaniu pracy magisterskiej |
Pełny opis: |
Seniorzy, którzy stanowią coraz większą część populacji, charakteryzują się bardzo silnym zróżnicowaniem stanu zdrowia: od osób w pełni samodzielnych do takich, które wymagają stałej opieki długoterminowej. Bariery i przeszkody w ich samodzielnym funkcjonowaniu w przestrzeni miejskiej mogą być usunięte za pomocą odpowiednio zaprojektowanych rozwiązań polityki lokalnej. Tematy seminarium będą wypadkową zainteresowań studentów i prowadzących, i będą dobierane pod kątem napisania nie tylko pracy magisterskiej, ale również stworzenia artykułu naukowego. Wybrane zagadnienia, na których będziemy się koncentrować, to między innymi: 1. Rola technologii w kształtowaniu popytu na opiekę długoterminową 2. Mobilność ruchowa, architektura miasta, polityka lokalna i aktywność zawodowa oraz społeczna 3. Bariery aktywnego starzenia się w przestrzeni miejskiej 4. Transport publiczny i informacja w przestrzeni miejskiej 5. Ocena skuteczności ‘inteligentnych’ rozwiązań w miastach różnych kultur 6. Zmiany w zachowaniach indywidualnych i relacjach społecznych wraz z wiekiem i rozwojem technologii 2. Sfery aktywności seniorów: dom/rodzina, osiedle/sąsiedzi i przyjaciele, miasto/społeczeństwo 3. Finansowanie i organizacja opieki długoterminowej, 4. Nie tylko internet: sieci społeczne seniorów 5. Seniorzy, nowe dobra i usługi, 6. Cyfryzacja starzenia się; itd. |
Literatura: |
W ramach seminarium nie ma wymaganej literatury. Dobór pozycji do przeczytania będzie zależał od zainteresowań studentów. Podstawową literaturą będą artykuły naukowe. Przykładowa literatura książkowa obejmuje: Auerbach A.J., M.S. Feldstein (eds.), Handbook of Public Economics, Elsevier, North-Holland Caragliu A., C. Del Bo, P. Nijkamp (2011), Smart Cities in Europe, Journal of Urban Technology 18, 65-82. Clark, R.L., R.V. Burkhauser, M. Moon, J.F. Quinn, T.M. Smeeding (2004), The Economics of an Aging Society, Blackwell Publishing, Oxford Majer R. (2018), Polityka samorządowa wobec starości. Strategie i podmioty, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego Piggott J., Woodland A. (2016), Handbook of the Economics of Population Aging, Elsevier, North Holland Szukalski P. (2009), Przygotowanie do starości. Polacy wobec starzenia się, ISP, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
a) Wiedza 1. Student ma wiedzę o starzeniu się populacji i jego konsekwencjach zarówno na poziomie lokalnym, jak i całego państwa 2. Student zna metody i narzędzia używane do analizy procesu starzenia się i jego konsekwencji b) Umiejętności 1. Student potrafi modelować, analizować i interpretować społeczne i ekonomiczne procesy wynikające ze starzenia się populacji 2. Student wykorzystuje wiedzę uzyskaną w czasie studiów i swoje własne analizy do rozwiązywania problemów badawczych 3. Student potrafi przeprowadzić analizę ekonometryczną, dokonać wyboru danych, zaprezentować wyniki badania i spisać je w formie pracy magisterskiej c) Kompetencje społeczne 1. Student jest w stanie zdefiniować priorytety procesu badawczego 2. Student jest w stanie zdobywać i podnosić swoją wiedzę i umiejętności KW01, KW02, KW03, KU01, KU02, KU03, KK01, KK02, KK03 |
Metody i kryteria oceniania: |
W semestrze letnim ocena zależy od postępów w pisaniu pracy i od prezentacji wygłoszonych w ramach seminarium. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.