Marketing Mix Modelling w praktyce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-ZEWW321 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Marketing Mix Modelling w praktyce |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe do wyboru - studia II stopnia IE - grupa 1 (6*30h) Przedmioty wyboru kierunkowego dla studiów licencjackich IE Przedmioty wyboru kierunkowego dla studiów licencjackich MSEM |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
praktyczny świat biznesu. Kluczowym celem przedmiotu jest pokazanie, jak przełożyć wyniki modelowania i suche statystyki na akcyjne biznesowo rekomendacje. Na przestrzeni jednego semestru studenci dowiedzą się, jakie zastosowania ma ekonometria w świecie marketingu oraz będą mieli okazje rozwinąć kompetencje kluczowe na rynku pracy. Zdobędą również podstawy wiedzy marketingowej. W trakcie zajęć wykonany zostanie szereg ćwiczeń praktycznych obejmujących pracę z danymi z użyciem R Studio (wystarczy bardzo podstawowa znajomość – umiejętność uruchomienia programu i absolutnie podstawowej obsługi – reszty nauczycie się w trakcie zajęć), tworzenie podstawowych modeli, przeprowadzanie kluczowych analiz biznesowych oraz tworzenie rekomendacji. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie: • Plan przedmiotu: agenda spotkań • Warunki zaliczenia przedmiotu • Dostawcy MMMów - charakterystyka rynku, ścieżka kariery, model pracy, role w zespole. • Czym właściwie jest MMM? • MMMy – ekonometria czy analityka? Porównanie z innymi formami pomiaru efektywności mediów. • Rola projektu MMM w strategii marki • Na jakie pytania odpowiada ekonometria? • Proces projektu ekonometrycznego 2. Przygotowanie bazy do modelowania (dane niemediowe) • Zmienne uwzględniane w modelach na przykładzie kategorii FMCG • Dane panelowe i szeregi czasowe • Postać bazy do modelowania • Częstotliwość danych i jej implikacje • Dystrybucja numeryczna i ważona • Cena, informacje o promocjach • Sezonowość • Zmienne binarne 3. Przygotowanie bazy do modelowania (dane mediowe) • Metody pomiarów mediów i dostawcy danych • Dobór odpowiednich metryk w trakcie tworzenia modelowania (różnica między GRP, klikami i impresjami) • Czym jest AdStock? 4. Modelowanie oraz interpretacja modelu (1) • Typy modeli: multiplikatywne, addytywne • Kolejność uwzględniania zmiennych • Interpretacja parametrów: elastyczności, semi elastyczności, efekty krańcowe • Response Curves, diminishing returns: • funkcje c-shape vs s-shape • Modelowanie w praktyce – kryteria wyboru zmiennych (statystyka vs. biznes) 5. Modelowanie oraz interpretacja modelu - walidacja (2) • Regresja pozorna i współliniowość • Testy statystyczne • Holdouts 6. Dekompozycja modelu oraz wyciąganie wniosków biznesowych (1) • Uproszczony sposób dekompozycji • Baseline vs Incremental • Ujęcie statyczne i dynamiczne • Liczenie ROI • Optymalizacja na krzywych wklęsłych (np. arctan) – przykład prostego algorytmu • Przykładowe rekomendacje 7. Dekompozycja modelu oraz wyciąganie wniosków biznesowych (2) • Ćwiczenia praktyczne • Studenci prezentują wyniki swoich projektów MMM w formie prezentacji .pdf z rekomendacjami (na podstawie przygotowanych własnoręcznie modeli). 8. Kurs kończy się wręczeniem Certyfikatów dla Studentów. Sylabus został opracowany we współpracy z ekspertami Marketing Mix Modelingu z działu MediaCom Business Science, który jest oficjalnym partnerem Facebooka w kwestii modelowania marketing mixu oraz jednym z największych zespołów ekonometrycznych na europejskim rynku. Najlepsi studenci zostaną zaproszeni do uproszczonego procesu rekrutacji do działu MediaCom Business Science, gdzie będą mieli okazję zdobyć cenne doświadczenie w ramach międzynarodowych projektów realizowanych dla największych marek. *MediaCom Business Science Warsaw to jeden z kluczowych hubów w ramach globalnej struktury badawczej, który od 20 lat obsługuje największe marki w Polsce i na świecie. Zespół składa się z 30 ekonometryków i ekspertów data science. Rocznie realizuje ponad 60 projektów na rynkach całego świata (Kanada, US, Australia, Japonia i Europa). Obsługuje największych globalnych graczy, a rekomendacje stworzone w ramach projektów pokrywają łącznie ponad 2 miliardy budżetów mediowych rocznie. Od 5 lat zespół w Warszawie jest globalnym partnerem Meta (Facebook) w obszarze Modelowania Marketing Mix. |
Literatura: |
Market Response Models: Econometric and Time Series Analysis: Dominique M. Hanssens, Leonard J. Parsons, Randall L. Schultz |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Studenci wiedzą czym jest Marketing Mix Modelling - Studenci potrafią wskazać najważniejsze czynniki marketingowe, które powinny być uwzględnione w modelowaniu - Studenci wiedzą jak dobrać formę funkcyjną modelu i wiedzą, jakie ma to konsekwencje - Studenci potrafią biznesowo zinterpretować wyniki modelu - Studenci wiedzą jak zwalidować model statystycznie i biznesowo Umiejętności: - Studenci wiedzą jak przygotować podstawową bazę do modelowania i potrafią wybrać odpowiednią formę zmiennej - Studenci potrafią wskazać najważniejsze wnioski płynące z modelowania marketing mixu - Studenci potrafią przełożyć wyniki na wnioski biznesowe I stworzyć rekomendację - Studenci potrafią zaprezentować podstawowe wyniki MMM - Studenci zdobędą/udoskonalą umiejętność przetwarzania danych i tworzenia podstawowych modeli w programie R Studio, co pozwoli zdobyć praktyczne umiejętności kluczowe na rynku pracy Kompetencje społeczne: - Studenci rozumieją zastosowanie MMM w świecie biznesu i rozumieją wpływ takiego projektu na biznes klientów - Studenci potrafią ułożyć historię i uargumentować swoje rekomendacje biznesowe na podstawie wyników modelowania - Studenci wiedzą jak w zrozumiały sposób prezentować wyniki modelowania |
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie projektu i prezentacja na koniec kursu. Na ocenę złożą się też prace domowe i aktywność na zajęciach (bonusowe punkty). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Nehrebecka | |
Prowadzący grup: | Natalia Nehrebecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.