Warsztaty budowania strategii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-ZEWW704 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty budowania strategii |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe do wyboru - studia I stopnia EP - moduł B (1*30h) Przedmioty wyboru kierunkowego dla studiów licencjackich MSEM Przedmioty wyboru kierunkowego dla studiów licencjackich MSEMen |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Głównym celem zajęć jest przekazanie uczestnikom wiedzy nt. budowania strategii rozwoju firmy oraz praktyczne wyćwiczenie umiejętności z tym związanych w toku zajęć warsztatowych. Zajęcia odbywają się w formie wykładu, dyskusji oraz prac grupowych nad studiami przypadków, zorientowanych na pozyskiwanie umiejętności w zakresie metod, dobrych i złych praktyk w budowaniu strategii firmy, z uwzględnieniem wiedzy nt. głównych narzędzi analizy strategicznej, analizy uwarunkowań decyzji strategicznych wynikających z otoczenia; diagnozy sytuacji organizacji; formułowania misji i wizji organizacji; określania wariantów strategicznych; stosowania narzędzi analizy strategicznych dla oceny wariantów strategicznych i wyboru strategii; określania ryzyka wdrażania projektów strategicznych. Zajęcia zaliczane są na podstawie raportów z prac nad studium przypadku. |
Pełny opis: |
1. Podejście strategiczne - obszar i specyfika zastosowań (6 godz.) - Analiza otoczenia organizacji, zmiany makroekonomiczne, społeczne, kulturowe, polityczne, prawne - Analiza wnętrza organizacji, zasoby organizacji - Cechy charakterystyczne analizy strategicznej i kultury strategicznej organizacji. 2. Proces budowania strategii organizacji, misja, cel strategiczny, strategie generalne i funkcjonalne. (4 godz.) 3. Rodzaje strategii i wybór strategii (4 godz.) - Analiza potencjału strategicznego organizacji (metody portfelowe, ocena pozycji strategicznej organizacji) - Czynniki zewnętrzne determinujące wybór strategii (analiza konkurencji, atrakcyjność rynku i branży) - Proces wyboru strategii. 4. Pułapki strategiczne i błędy w realizacji strategii. (2 godz.) 5. Strategie konkurencji w bankowości komercyjnej: fuzje, przejęcia, procesy konsolidacyjne, zmiana charakteru działalności - wybrane przykłady. (4 godz.) 6. Warsztaty budowania strategii (10 godz.) - zajęcia w grupach nad studiami przypadków decyzji strategicznych przedsiębiorstwa: praktyczne zastosowanie wiedzy nt. analiz strategicznych i budowania podstaw strategii |
Literatura: |
Podstawowa: G. Gierszewska, M. Romanowska: Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, Warszawa 1999. K. Obłój, Strategia organizacji, PWE, Warszawa, 2007 (rozdz. 1, 8, 9, 12, 14-17) J. von Koppen, Strategie banków w Europie, Warszawa 1999. M. Porter: Strategie konkurencji, Warszawa 1997. D. F. Channon: Global Banking Strategy, 1990. J. C. Hooke: Fuzje i przejęcia, 1998 Uzupełniająca: J. Canals, Competitive Strategies in European Banking, Clarendon Press, Oxford 1994. R. Kłeczek, W. Kowal, J. Woźniczka: Strategiczne planowanie marketingowe, 1996. D. F. Channon: Bank Strategic Management and Marketing, 1993. T. Gołębiowski, Zarządzanie strategiczne. Planowanie i kontrola, Wyd. Difin, Warszawa 2001 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: • charakteryzuje proces budowania strategii w firmie • identyfikuje rodzaje strategii • opisuje zasady i metody tworzenia strategii w przedsiębiorstwie • analizuje decyzje strategiczne przedsiębiorstwa w kontekście cyklu życia jego produktów • opisuje zasady i proces tworzenia strategii w oparciu o zbilansowaną kartę wyników • charakteryzuje najczęstsze błędy przy tworzeniu strategii i definiuje obszary ryzyka strategicznego • opisuje specyficzne strategie konkurencji instytucji finansowych • potrafi dokonać analizę przypadku strategii firmy, obejmującą m.in. analizę wnętrza i otoczenia firmy, zastosowanie metod portfelowych, określenie misji firmy i jej celów strategicznych oraz podstawowych założeń strategii funkcjonalnych SU05, SU06, SK01, SK03, SU04, SU03, SU02, SU01, SW03, SW02, SW01, SW04, SW05, SK02, SK04 |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci są oceniani za efekty prac nad studium przypadku zarządzania strategicznego. W trakcie pracy w grupach podczas zajęć, studenci przeprowadzają analizę przedsiębiorstwa i projektują założenia jego strategii. Ocenie podlega poprawność stosowania metodyki zarządzania strategicznego, zaangażowanie grup w pracę, dojrzałość rozwiązań i sposobu ich prezentacji |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Modzelewski, Krzysztof Opolski | |
Prowadzący grup: | Piotr Modzelewski, Krzysztof Opolski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Modzelewski, Krzysztof Opolski | |
Prowadzący grup: | Piotr Modzelewski, Krzysztof Opolski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.