Analizy rynku i badania marketingowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-ZEWW837-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Analizy rynku i badania marketingowe |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Nauk Ekonomicznych |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Kurs realizowany w ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020. Dlatego konieczne jest zarejestrowanie się w serwisie: https://www.wne.uw.edu.pl/pl/misja-wne/formularz-4 i podpisanie umowy szkoleniowej po dokonaniu rejestracji w USOS. Kurs jest bezpłatny. |
Skrócony opis: |
Kurs jest dedykowany studentom, którzy chcą zapoznać się z zagadnieniami badań rynku i badań marketingowych oraz ich wykorzystania na potrzeby działań naukowych, biznesowych, oceny satysfakcji klientów, prognozowania popytu czy rozwiązania problemu decyzyjnego. Kurs pozwoli opanować umiejętności w zakresie kluczowych koncepcji i narzędzi badań rynku tak by samodzielnie dobrać adekwatne metody badawcze, przygotować je, testować, przeprowadzić badania i zebrać dane oraz wyciągnąć krytyczne wnioski. |
Pełny opis: |
Kurs jest dedykowany wszystkim, którzy chcą opanować i wykorzystywać wiedzę w zakresie analiz rynkowych i badań marketingowych zarówno w biznesie, działalności naukowej, badawczej oraz działalności tzw. trzeciego sektora. W ramach interaktywnej pracy opartej na studiach przypadków będziemy poszukiwać odpowiedzi m. in. na następujące pytania: • Co to są badania marketingowe i analizy rynkowe oraz w jakich celach się je realizuje ? • Jakie są podstawowe metody badania rynku i zbierania informacji ? • Jak wykorzystać Internet do szybkiego i skutecznego zbierania danych i bezpłatnej analizy danych? • Jakie grupy interesariuszy przedsiębiorstwa/organizacji mogą podlegać badaniom rynkowym i marketingowym w ramach otoczenia dalszego i bliższego ? • Które działy/obszary funkcjonowania firmy powinny zostać zaangażowane w badania? • Jakie problemy decyzyjne mogą być rozwiązywane przy pomocy badań rynkowych/marketingowych ? • Jakie są podstawowe fazy realizacji badań rynku/ marketingowych ? • Jak poprawnie przygotować kwestionariusz ankietowy, zaprogramować badanie, kwestionariusz wywiadu, etc. ? • Co to jest próba badawcza i jak ją właściwie dobrać do naszych celów marketingowych ? • W jaki sposób zaprojektować i wykorzystać badania do sformułowania strategii przedsiębiorstwa, segmentacji i pozycjonowania ? • Jakie są podstawowe narzędzia/techniki do analizy danych rynkowych na poziomie makroekonomicznym, sektorowym i na poziomie przedsiębiorstw ? • Jak łączyć badania jakościowe i ilościowe oraz czym jest triangulacja ? • Jakie są kluczowe elementy briefu badawczego ? • Jak badać rynek w obszarze nowych megatrengów – sharing economy, transformacja energetyczna, przeciwdziałanie zmianom klimatu, etc. ? • Jak szacować wielkość rynku i poziom cen na podstawie badań marketingowych ? Szczegółowe zagadnienia Istota analizy rynku - Źródła danych i ich wybór (pierwotne, wtórne, etc.) - Zasady, etapy i cele analizy rynku - Zastosowania wyników analizy i ich interpretacja - Analiza rynku a badania marketingowe - Rynek jako przedmiot analizy - Metody szacowania wielkości i pojemności rynku - Wpływ cen na pojemność rynku, elastyczność cenowa i dochodowa popytu - Analiza i interpretacja trendów i wahań sezonowych - Badania produktów, - Badania cen, - Badania promocji, - Badania dystrybucji Metody i techniki badań rynku. - Metody i techniki badań rynku, - Metodyka badań panelowych i fokusowych – scenariusz i dobór uczestników badania, - Przygotowanie kwestionariuszy badawczych i ich walidacja, dobór skali, etc. - Dobór próby i techniki realizacji badań - Organizacja i instytucje badań rynku - Etyczne aspekty badań rynku - Zamawianie badań u wyspecjalizowanych dostawców - Samodzielne badania z wykorzystaniem bezpłatnych narzędzi Metody prezentacji i oceny wyników badań - Przekroje analizy rynku - Analiza środowiska makroekonomicznego - Analiza popytu i zachowań konsumentów - Metody analizy udziałów rynkowych i konkurencji - Analiza cen. |
Literatura: |
Badania marketingowe. Metody, techniki i obszary aplikacji na współczesnym rynku, pod red. Mazurek-Łopacińska K., Warszawa 2016. Sagan A., Metodologia badań ekonomicznych, Kraków 2016. Kaczmarczyk S., Badania marketingowe. Podstawy metodyczne, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2014 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza, umiejętności: W wyniku procesu kształcenia student: - ma wiedzę o istocie, wartości i ograniczeniach różnego rodzaju badań marketingowych, określa cele i funkcje badań marketingowych / rynkowych - rozumie istotę badań i zna problemy do rozwiązania na poszczególnych etapach badań rynkowych i marketingowych, - ma wiedzę i świadomość roli badań naukowych w ograniczaniu ryzyka biznesowego w zależności od metody badań i ich rzetelności, - zna funkcjonowanie rynku i mechanizm rynkowy oraz jego rolę w decyzjach podejmowanych w przedsiębiorstwach, - posiada wiedzę na temat narzędzi do badania chłonności, zdolności rynkowej i potencjału rynkowego, a także jego wrażliwości popytu na cenę, dochody i inne czynniki - rozumie istotę i konieczność badań postaw i preferencji konsumentów, badań struktury rynku i metod profilowania pozycji rynkowej przedsiębiorstw (badania konkurencji i konkurencyjności), badań segmentacyjnych, produktów i cen, badań promocji i dystrybucji. Umiejętności: Po ukończeniu kursu student: - potrafi przygotować koncepcję badania marketingowego z uwzględnieniem wszystkich jego etapów - potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizy przyczyn oraz przebiegu procesów i zjawisk - umie korzystać z różnych źródeł danych i interpretować dane statystyczne oraz obliczać i interpretować kluczowe wskaźniki - może zlecać i nadzorować badania marketingowe oraz oceniać wyniki tych badań, - umie identyfikować i analizować relacje pomiędzy konkurującymi podmiotami gospodarczymi, budować mapy grup strategicznych, przeprowadzać badania segmentacyjne, określać czynniki konkurencyjności produktu i przedsiębiorstwa, identyfikować czynniki wpływające na zachowania nabywców. - posiada umiejętność przedstawienia własnego stanowiska, popierając je argumentami opartymi na wynikach przeprowadzonych badań. Umiejętności społeczne Po ukończeniu kursu student: - potrafi poprawnie interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne i wzajemne relacje między nimi oraz formułować własne opinie oraz krytycznie dobierać dane i metody ich analizy - student potrafi pracować w zespole projektującym proces badań marketingowych w celu rozwiązania zadanego problemu - potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności poszerzone o wymiar interdyscyplinarny - rozumie potrzebę rozwijania umiejętności pracy w grupie i komunikacji z różnymi interesariuszami - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz dąży do pogłębiania i uzupełniania nabytej wiedzy i umiejętności, - zachowuje krytyczny stosunek do wyrażania opinii, potrafi współpracować w zespole i pracować samodzielnie, przejawia odpowiedzialność za powierzone mu zadania, wykazuje inicjatywę i przedsiębiorczość; - prawidłowo komunikuje się z otoczeniem, |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność w trakcie zajęć oraz ocena efektów pracy grupowej i samodzielnej na studiach przypadków Punkty za aktywność w trakcie zajęć (30%) oraz punkty za ocenę efektów pracy grupowej (30%) i samodzielnej (40%) na studiach przypadków |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kurs internetowy, 15 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Różycka, Grzegorz Tchorek | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Tchorek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Kurs internetowy - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Grupa 1 13 listopad w godzinach 17:00 – 18:30 20 listopad w godzinach 17:00 – 18:30 27 listopad w godzinach 17:00 – 18:30 04 grudzień w godzinach 17:00 – 18:30 Grupa 2 13 listopad w godzinach 18:45 – 20:15 20 listopad w godzinach 18:45 – 20:15 27 listopad w godzinach 18:45 – 20:15 04 grudzień w godzinach 18:45 – 20:15 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.