Innowacyjny model biznesowy i strategia działania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-ZEWW838-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Innowacyjny model biznesowy i strategia działania |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Nauk Ekonomicznych |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Kurs realizowany w ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020. Dlatego konieczne jest zarejestrowanie się w serwisie: https://www.wne.uw.edu.pl/pl/misja-wne/formularz-4 i podpisanie umowy szkoleniowej po dokonaniu rejestracji w USOS. Kurs jest bezpłatny. |
Skrócony opis: |
Kurs jest dedykowany studentom, którzy chcą się opanować i wykorzystywać wiedzę w zakresie budowania modeli biznesowych, budowania i wdrażania strategii oraz stymulowania innowacji w swoich organizacjach, jak również w życiu osobistym. Kurs pozwoli na opanowanie wiedzy z zakresu podstaw zarządzania, analizy ekonomicznej i biznesowej organizacji, przedsiębiorstwa oraz analizy branży i pozycji konkurencyjnej oraz budowania i wdrażania strategii biznesowej. |
Pełny opis: |
W ramach interaktywnej pracy opartej na studiach przypadków będziemy poszukiwać odpowiedzi m. in. na następujące pytania: • Jakie są kluczowe elementy skutecznego modelu biznesowego ? • Czym jest innowacyjność i jak wykorzystać potencjał tzw. otwartych innowacji ? • Jakie są podstawowe schematy i warianty modeli biznesowych? • Jak rozumieć pojęcie łańcucha wartości na poziomie firmy, sektora, kraju i na poziomie globalnym (tzw. Global Value Chain) ? • Jak przebiega cykl życia przedsiębiorstwa i czym są granice wzrostu ? • Jakie są uwarunkowania strategiczne w kształtowaniu modeli biznesowych (rola różnej klasy aktywów, otoczenie konkurencyjne, etc.) ? • Jakie są istotne sfery zarządzania przedsiębiorstwem w kształtowaniu modelu biznesowego ? • Czym różni się model biznesowy od strategii firmy ? • Jakie są podstawowe modele przydatne wyznaczaniu strategii przedsiębiorstwa ? • Jakie są podstawowe elementy budowy strategii organizacji ? • Jakie są podstawowe komponenty zarządzania strategicznego organizacją w różnej fazie cyklu życia ? • Jak dopasować narzędzia wspomagające kontrolę menedżerską do modelu biznesowego ? • Czym jest kontroling strategiczny i operacyjny ? • Jakie narzędzia zastosować aby właściwie rozpoznać ryzyka dla działania przedsiębiorstwa/organizacji ? • Nowe modele biznesowe w obszarze implementacji celów klimatycznych i zrównoważonego rozwoju - studia przypadków Zagadnienia 1. Strategia a model biznesowy Współczesne trendy w zarządzaniu. Ogólna charakterystyka idei i pojęcia strategii, procesu zarządzania strategicznego; cele, istota i etapy procesu zarządzania strategicznego, ewolucja myślenia strategicznego, główne szkoły i podejścia zarządzania strategicznego, podstawowe narzędzia analizy strategicznej i zasobów przedsiębiorstwa 2. Modele biznesowe Model biznesu – podstawowe pojęcia Ewolucja modeli biznesowych Business Model Canvas Struktura modelu biznesowego Podstawowe metody projektowania modeli biznesu Charakterystyka innowacyjnych modeli biznesu Zrównoważone modelowanie biznesu Trendy technologiczne a modele biznesu Przyszłość modeli biznesu 3. Generowanie i ocena opcji strategicznych macierz SWOT, strategie podstawowe/centralne (corporate): strategie na poziomie jednostek (business), strategie funkcjonalne (functional) 4. Wdrażanie i kontrola strategii skuteczna realizacja strategii, planowanie zasobów: struktura, przywództwo, zasoby ludzkie, technika, zrównoważona karta wyników, modele biznesowe, |
Literatura: |
1. Osterwalder A. Pigneur Y. "Tworzenie modeli biznesowych - Podręcznik wizjonera", Helion 2012 2. Pijl P., Lokitz J., Solomon L.K., "Nowoczesne projektowanie modeli biznesowych", Helion 2018 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W efekcie procesu kształcenia student: - potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia i problemy zarządzania strategicznego, - zna metody analizy strategicznej, identyfikuje różne typologie strategii, kryteria ich wyboru oraz opisuje narzędzia kontroli i monitoringu, - ma pogłębioną wiedzę z zakresu funkcjonowania organizacji, jej celów działania, zasobów, uwarunkowań, otoczenia, etc. - ma pogłębioną wiedzę na temat zarządzania strategicznego i szkół oraz typologii strategii, - zna i rozumie konieczność poznawania koncepcji zarządzania strategicznego jako źródła wiedzy i narzędzia do oddziaływania na rozwój organizacji, - posługuje się wyspecjalizowaną terminologią, schematami i modelami z zakresu zarządzania strategicznego, - ma bogatą wiedzę z zakresu budowania i uwarunkowań wdrażania strategii przedsiębiorstwa, Umiejętności: Po ukończeniu kursu student: - potrafi dokonać analizy otoczenia mikro, mezo i makro, wykorzystując różne metody analizy strategicznej, - posiada umiejętność krytycznego myślenia i oceny stosowanych strategii dla rozwoju przedsiębiorstwa, - potrafi samodzielnie definiować problemy i szukać ich w zakresie zarządzania strategicznego, - posiada umiejętność poszukiwania, doboru, selekcji i oceny informacji na potrzeby formułowania i wdrażania strategii organizacji, - potrafi stosować metody i narzędzia stosowane w zarządzaniu strategicznym organizacją, - posiada umiejętność w zakresie wyznaczania celów strategicznych przedsiębiorstwa oraz diagnozowania kluczowych czynników konkurencyjności przedsiębiorstwa - posiada umiejętność w zakresie doboru i konstrukcji planów strategicznych oraz strategii przedsiębiorstwa na poziomie całej organizacji, jak i na poziomie funkcjonalnym - ma świadomość możliwości zarządzania strategicznego jako instrumentu podnoszącego konkurencyjność organizacji, - potrafi przygotować wystąpienie ustne i pisemne poświęcone zagadnieniom związanym z problematyką zarządzania, w tym potrafi podczas wystąpienia dokonać krytycznej analizy różnych koncepcji i wypracować własne stanowisko. Kompetencje społeczne Na zakończenie kursu student: - rozumie społeczną odpowiedzialność związaną z zarządzaniem strategicznym, - potrafi dokonać samooceny kompetencji oraz doskonalić swoje umiejętności w zakresie zarządzania strategicznego, - potrafi określać priorytety służące realizacji celów zarządzania strategicznego, - potrafi współpracować w grupie jak również samodzielnie analizować studia przypadków, - rozumie ideę uczenia się przez całe życie, - zgłasza gotowość do uczestniczenia w projektach, - rozwija umiejętności przywódcze, - rozwija krytyczne myślenie, - potrafi słuchać ze zrozumieniem - potrafi planować i podejmować wyzwania związane z samokształceniem, |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność w trakcie zajęć oraz ocena efektów pracy grupowej i samodzielnej na studiach przypadków Punkty za aktywność w trakcie zajęć (30%) oraz punkty za ocenę efektów pracy grupowej (30%) i samodzielnej (40%) na studiach przypadków |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kurs internetowy, 15 godzin, 90 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Dwórznik, Agnieszka Różycka, Grzegorz Tchorek | |
Prowadzący grup: | Marcin Dwórznik, Grzegorz Tchorek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Kurs internetowy - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Grupa 1 dr Grzegorz Tchorek 09 października w godzinach 17:00 – 18:30 16 października w godzinach 17:00 – 18:30 23 października w godzinach 17:00 – 18:30 30 października w godzinach 17:00 – 18:30 Grupa 2 dr Grzegorz Tchorek 09 października w godzinach 18:45 – 20:15 16 października w godzinach 18:45 – 20:15 23 października w godzinach 18:45 – 20:15 30 października w godzinach 18:45 – 20:15 Grupa 3 - Dr Marcin Dwórznik 10.12.23 9:45-14:30 17.12.23 9:45-14:30 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.