Zarządzanie kapitałem ludzkim
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-ZEWW843-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie kapitałem ludzkim |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Nauk Ekonomicznych |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Kurs jest realizowany jako część projektu współfinasowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach programu operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020. W związku z tym warunkiem uczestnictwa jest zarejestrowanie się poprzez wypełnienie formularza rejestracyjnego online: https://www.wne.uw.edu.pl/pl/misja-wne/formularz-3 oraz podpisanie umowy szkoleniowej. Kursy są bezpłatne. Po ukończeniu kursu, uczestnicy otrzymają certyfikat potwierdzający uczestnictwo w kursie współfinansowanym przez UE. |
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć uczestnicy zapoznają się z podstawowymi zagadnieniami w obszaru zarządzania kapitałem ludzkim. Ich celem jest ukazanie kluczowej roli menedżerów w budowaniu oraz kształtowaniu kapitału ludzkiego organizacji. W trakcie zajęć synchronicznych (za pośrednictwem wideokonferencji) oraz asynchronicznych (przy użyciu platformy e-learningowej Moodle) zostaną omówione, m.in.: rola ZKL w zarządzaniu zasobami ludzkimi, pojęcie kompetencji oraz jego zastosowanie w różnych obszarach ZKL, pomiar kapitału ludzkiego, rekrutacja i selekcja oraz rozwój pracowników. Uczestnicy będą mieli okazję przećwiczyć wybrane zagadnienia w trakcie warsztatów synchronicznych, które odbędą się pod koniec kursu i będą podsumowaniem wyników pracy samodzielnej. |
Pełny opis: |
Kurs jest oferowany jako część projektu finansowanego ze środków strukturalnych Unii Europejskiej, w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, z programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja, Rozwój 2014-2020. Od współczesnych organizacji wymaga się zdolności do radzenia sobie w coraz bardziej złożonym i mniej przewidywalnym otoczeniu biznesowym. Wydarzenia takie jak pandemia Covid-19 to test dla biznesu oraz podstaw, na którym on się opiera. Jak wynika z badań KRD (Krajowego Rejestru Długów) w takich warunkach najcenniejszy jest dobry zespół, czyli lojalni i zaangażowani pracownicy, posiadający kluczowe dla organizacji kompetencje. Pozyskiwanie talentów i zarządzanie kompetencjami to priorytety polityki personalnej firmy. Choć motywatory finansowe zawsze były jednym z kluczowych czynników motywujących pracownika, nie mniej istotne są tutaj czynniki pozapłacowe. Dbanie o rozwój pracowników, stabilne zatrudnienie, dawanie możliwość angażowania się w różne projekty oraz dobra atmosfera w zespołach to klucz do budowania silnego i zmotywowanego zespołu, takiego który stanie się kapitałem organizacji, warunkującym skuteczne konkurowanie w niestabilnych warunkach rynkowych. Lekcja 1 „Od zasobu do kapitału”. W trakcie zajęć synchronicznych w postaci wykładu z udziałem obecnych, zostaną omówione między innymi poniższe tematy: Wyjątkowość zasobów ludzkich przedsiębiorstwa. Pojęcie kapitału ludzkiego oraz zarządzania kapitałem ludzkim. Rola menedżerów we wdrażaniu strategii zarządzania kapitałem ludzkim w obszarze: • Analizy pracy i planowania zasobów ludzkich; • Rekrutacji i selekcji; • Motywowania pracowników oraz dbania o dobre relacje w zespołach; • Rozwoju pracowników wiedzy i zarządzania talentami. Zarządzanie kapitałem ludzkim jako proces. Lekcja 2 „Zarządzanie kompetencjami” W trakcie zajęć samodzielnych (asynchronicznych) na platformie e-learningowej, uczestnicy zapoznają się z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi zarządzania kompetencjami. Wśród nich: Cele zarządzania kompetencjami oraz ich znaczenie dla budowania kapitału ludzkiego organizacji; Wykorzystanie kompetencji w podstawowych obszarach zarządzania zasobami ludzkimi – analiza pracy, rekrutacja i selekcja, rozwój pracowników, planowanie kariery i zarządzanie talentami; Wybrane metody oceny kompetencji potrzebnych do wykonywania pracy. Lekcja 3 „Pomiar kapitału ludzkiego” W trakcie zajęć samodzielnych na platformie e-learningowej, uczestnicy zapoznają się z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi pomiaru kapitału ludzkiego. Wśród nich: Zagadnienie pomiaru w procesie zarządzania kapitałem ludzkim; Cele wykonywania pomiarów; Wybrane wskaźniki wykorzystywane do pomiaru kapitału ludzkiego; Lekcja 4 „Rekrutacja i selekcja – pozyskiwać najlepszych czy najlepiej dopasowanych?” W trakcie zajęć samodzielnych na platformie e-learningowej, uczestnicy zapoznają się z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi rekrutacji, selekcji oraz oceny kandydatów. W trakcie zajęć zostaną przypomniane informacje na temat zastosowania zarządzania kompetencjami w procesie poszukiwania i zatrudniania pracowników. Omówione zostaną również: Rodzaje rekrutacji – wewnętrzna i zewnętrzna; Metody pozyskiwania kandydatów o określonych kompetencjach; Employer branding – czym jest i jak wspomaga tworzenie kapitału ludzkiego; Techniki selekcji i oceny – zalety, wady, zastosowania i ograniczenia; Derekrutacja jako niedoceniany a ważny aspekt zarządzania kapitałem ludzkim. Lekcja 5 „Inwestowanie w kapitał ludzki, czyli jak rodzi się zaangażowanie” W trakcie zajęć samodzielnych na platformie e-learningowej, uczestnicy zapoznają się z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi rozwoju pracowników. W trakcie zajęć uczestnicy zapoznają się z rolą jaką w budowaniu kapitału ludzkiego pełnią szkolenia oraz inne działania, mające na celu rozwój pracowników, angażowanie ich w realizację celów organizacji oraz budowanie ich satysfakcji. Lekcja 6 „Rozwijanie kapitału ludzkiego – Warsztaty” W trakcie zajęć synchronicznych, uczestnicy będą mieli okazję przećwiczyć w praktyce wiedzę, którą zdobywali podczas zajęć samodzielnych. Ćwiczenia będą realizowane samodzielnie oraz w grupach. |
Literatura: |
• H. Król, A. Ludwiczyński. “Zarządzanie zasobami ludzkimi. Podręcznik. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji” Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006. • T. Kupczyk. M. Stor. „Zarządzanie kompetencjami. Teoria, badania i praktyka biznesowa”, Wyższa Szkoła Handlowa we Wrocławiu, Wrocław 2017 • Praca zbiorowa. „Praktyki HRM. Najlepsze studia przypadku z polskiego rynku”. IFLOR PL S.A., Warszawa 2016. • J.A. Cannon, R. McGee. “Zarządzanie talentami I planowanie ścieżek karier. Zestaw narzędzi.” ABC Wolters Kluwer Business, Warszawa 2012. • W. Romanowska. „Zarządzanie kapitałem ludzkim”, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Finanse Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 685, 46, 2011, s. 171-182. • M. Juchnowicz. „Rozwój zarządzania zasobami ludzkimi – w kierunku kapitału ludzkiego”. Ewolucja nauk ekonomicznych. Jedność a różnorodność, relacje do innych nauk, problemy klasyfikacyjne 2019, s. 195-204. • I. Ścibiorska, K. Bartkowiak. „Praktyczne wykorzystanie metody pomiaru oddziaływania kapitału ludzkiego na procesy”. Zeszyty Naukowe Akademii Podlaskiej w Siedlcach. Administracja i Zarządzanie, 12, 2010, s. 118-131. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Po ukończeniu kursu, uczestnicy: • potrafią zdefiniować podstawowe pojęcia: kapitał ludzki, zasoby ludzkie, zarządzanie kapitałem ludzkim i zasobami ludzkimi. • znają obszary, w których menedżerowie odgrywają istotną rolę we wdrażaniu i realizacji strategii zarządzania kapitałem ludzkim. • mają pogłębioną wiedzę w zakresie strategicznej roli zarządzania kapitałem ludzkim w organizacji. • znają podstawowe narzędzia rozwijania pracowników. • zdobyli poszerzoną wiedzę w obszarze rekrutacji, selekcji i oceny kandydatów do pracy – wywiadów i testów rekrutacyjnych. • znają podstawowe dziedziny zarządzania kapitałem ludzkim, potrafią je wymienić oraz krótko scharakteryzować. • zapoznali się podstawowymi narzędziami służącymi do badania kapitału ludzkiego. Umiejętności Po ukończeniu kursu, uczestnicy: • rozumieją pojęcie kapitału ludzkiego oraz zależności pomiędzy zarządzaniem kapitałem ludzkim i zarządzaniem zasobami ludzkimi. • rozumieją zależność pomiędzy rozwojem pracowniczym a motywacją i zaangażowaniem. • potrafią tworzyć pytania behawioralne i sytuacyjne oraz stosować je w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej w zależności od wymagań stawianych na stanowisku pracy. • wiedzą, jak tworzyć opis poszczególnych kompetencji. • potrafią określać wzorcowy profil kompetencji w oparciu o wymagania dotyczące stanowiska pracy. • rozumieją różnice pomiędzy różnymi modelami zarządzania, są w stanie wskazać i omówić ich kluczowe cechy z puntu widzenia ZKL. • potrafią dobierać narzędzia rozwojowe w zależności od potrzeb pracowników. Kompetencje społeczne: Po ukończeniu kursu, uczestnicy: • mają świadomość istotności roli menedżera w budowaniu kapitału ludzkiego organizacji. • potrafi dokonać samooceny swoich kompetencji menedżerskich oraz doskonalić je pod kątem rozwijania kapitału ludzkiego zespołu. • rozumieją jak skuteczne zarządzanie wiedzą w organizacji wpływa na jej przewagę konkurencyjną. • rozwijają umiejętności przywódcze. • lepiej rozumieją potrzeby pracowników w zakresie samorozwoju oraz osiągania poziomu satysfakcji z wykonywanej pracy. • rozwijają umiejętność obserwacji i analizy ludzkich zachowań. • rozwijają umiejętność komunikowania się w zespole. • rozwija pewność siebie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Uczestnicy są oceniani na podstawie dwóch elementów: - obecności i aktywności w trakcie spotkań online, - oraz realizacji lekcji asynchronicznych na platformie Moodle, Aby zaliczyć kurs, student musi uzyskać minimum 60% z każdego z nich. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kurs internetowy, 15 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Machulec, Agnieszka Różycka | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Machulec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Kurs internetowy - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Grupa 1 10.10 – 10:00 – 11:30 17.10 – 10:00 – 11:30 31.10 – 10:00 – 11:30 14.11 – 10:00 – 11:30 Grupa 2 10.10 – 12:30 - 14:00 17.10 – 12:30 - 14:00 31.10 – 12:30 - 14:00 14.11 – 12:30 - 14:00 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.