Aktywizacja seniorów – ocena wsparcia udzielanego przez lokalne instytucje samorządowe w okresie pandemii.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-ZEWW865 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Aktywizacja seniorów – ocena wsparcia udzielanego przez lokalne instytucje samorządowe w okresie pandemii. |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: |
Przedmioty wyboru kierunkowego dla studiów licencjackich FPiP |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmie analizę potrzeb seniorów w zakresie działań aktywizujących i wsparcia udzielanego przez lokalne instytucje samorządowe w okresie pandemii. Kurs jest projektem wdrożeniowym. Obejmie nie tylko warsztaty i zajęcia na uczelni, ale także badania terenowe na obszarze wybranej gminy, tutoring, pracę projektową. Zakończy się wypracowaniem rekomendacji w postaci konkretnych działań dla gminnych jednostek finansujących i organizujących zajęcia i pomoc dla seniorów. Celem kursu jest kształcenie u studentów umiejętności praktycznych i społecznych: - pracy w zespole projektowym; - komunikowania się z otoczeniem zewnętrznym; - diagnozowania problemu dotyczącego określonej grupy społecznej na podstawie analizy samodzielnie zebranych danych jakościowych i ilościowych; - tworzenia i przeprowadzania badań ankietowych w celu pozyskania danych dotyczących preferencji społecznych; - wykorzystania metod i narzędzi ekonomicznych przydatnych dla realizacji projektów wdrożeniowych; |
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany jest w ramach Programu zintegrowanego działań na rzecz rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach programu operacyjnego PO WER, ścieżka 3.5. Obejmie analizę potrzeb wybranej grupy społecznej (seniorzy) w zakresie działań aktywizujących i wsparcia udzielanego przez lokalne instytucje samorządowe. Diagnoza zostanie przeprowadzona na podstawie wywiadów jakościowych i badania ankietowego wśród seniorów w wybranej gminie/gminach. Posłuży sprawdzeniu, do jakiego stopnia koszyk usług aktywizujących, który jest oferowany w danej lokalnej społeczności, jest optymalny z punktu widzenia preferencji osób starszych. Projekt zakłada zbadanie efektywności kosztów przyjętych w rzeczywistości rozwiązań (w zderzeniu z problemem ograniczonego budżetu i niegraniczonych potrzeb gminy). Na podstawie diagnozy potrzeb i analizy aktualnie stosowanych rozwiązań, zostaną wypracowane rekomendacje dla optymalnego koszyka usług aktywizujących i wspierających osoby starsze. Projekt zakłada również zbadanie ważnych czynników towarzyszących takich jak: odległość/położenie/dostępność dużych miast/ośrodków zdrowia/domów kultury/sklepów, ich specyfikę lokalną i nierówności w skali gminy/regionu/kraju. Sytuacja pandemiczna z uwagi na zachorowania na COVID-19, jej wpływ na poziom zaspokojenia potrzeb seniorów, w szczególności na stan psychiczny i problem wykluczenia będą stanowić ważny punkt analizy, wraz z oceną możliwości i efektywności wsparcia gminy w tym czasie. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Pikuła, N. G. Aktywność osób starszych w sytuacji pandemii koronawirusa Activity among the elderly during the coronavirus lockdown. Wyzwania dla polityki społecznej w kontekście pandemii koronawirusa, 139, Kraków 2020 2. Raport krajowy – POLSKA, Informacja na temat podejmowanych w Polsce działań na rzecz osób starszych – Realizacja madryckiego planu działania na rzecz osób starszych w okresie 2012–2016, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2017 raport_osoby starsze.pdf (senior.gov.pl) 3. Raport na temat jakości życia seniorów w Polsce w pierwszym roku pandemii COVID-19, Instytut Polityki Senioralnej, 2021 Raport na temat jakości życia seniorów w Polsce w pierwszym roku pandemii COVID-19 (centrumis.pl) Literatura dodatkowa: 1. Błędowski P. Szatur-Jaworska B., Szweda Z. , Raport na temat osób starszych w Polsce, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 2012 2. Pikuła, N. G. Działalność edukacyjna uniwersytetów trzeciego wieku w czasie pandemii Educational activities of the Universitity of the Third Age during the pandemic. Wyzwania dla edukacji w sytuacji pandemii COVID-19, 179. Badania wykonano w ramach projektu Seniorzy na rynku pracy – wybrane konteksty, Kraków 2020 3. Richert Kaźmierska, A. Organizacja systemu opieki nad seniorami wyzwaniem dla samorządów lokalnych. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 3(348), 25-43, Łódź 2020 4. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym Dz.U. 2021.0.1372 t.j. 5. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej Dz.U. 2021 poz. 2268, t.j. |
Efekty uczenia się: |
Zdobycie wiedzy na temat: - metod diagnozowania potrzeb/problemów określonej grupy społecznej i sposobów/możliwości ich rozwiązywania; - projektowania i przeprowadzenia badań ankietowych, w celu poznania preferencji badanej populacji; Praktyczne umiejętności: - komunikacyjne i interpersonalne: pracy zespołowej w projekcie i współpracy z otoczeniem; - analityczne i diagnostyczne: wykorzystanie wiedzy akademickiej w praktyce, analiza danych jakościowych i ilościowych; - umiejętność wypracowania rekomendacji (praktycznych rozwiązań) na podstawie wyników samodzielnie przeprowadzonych badań, w odpowiedzi na konkretną potrzebę partnera zewnętrznego. Kompetencje społeczne: - kompetencje z zakresu przedsiębiorczości: wśród studentów zostanie wykształcona postawa proaktywna, oparta na diagnozowaniu i rozwiązywaniu problemów, |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie projektu końcowego. Projekt będzie oceniony jako średnia liczba punktów przyznanych przez wykładowców, tutorów i przedstawicieli partnera zewnętrznego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.