Zastosowania mikrosymulacyjnych modeli podatkowo-zasiłkowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-ZEWW875 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Zastosowania mikrosymulacyjnych modeli podatkowo-zasiłkowych |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe do wyboru - studia II stopnia FR - grupa 2 (2*30h) Przedmioty kierunkowe do wyboru - studia II stopnia FR - grupa 3 (4*30h) Przedmioty wyboru kierunkowego dla studiów licencjackich FIR Przedmioty wyboru kierunkowego dla studiów licencjackich FPiP Przedmioty wyboru kierunkowego dla studiów licencjackich MSEM |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Metody mikrosymulacyjne wykorzystywane są m.in. do badania wpływu polityki na rozkład dochodów. Ogólnie, mikrosymulacja odnosi się do modelowania zmian w sytuacji lub w zachowaniu jednostek na poziomie mikro. Analiza efektów zmian w regulacjach podatkowych i świadczeniowych zainicjowana została w latach w 50 XX w. Pierwsze modele powstały w latach 70ych. Obecnie wiele instytucji rządowych (w tym Ministerstwo Finansów w Polsce) oraz instytucji międzynarodowych (w tym OECD i Komisja Europejska) korzysta z wyników symulacji podatkowo-świadczeniowych. Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z metodą oraz z możliwościami jaki daje europejski podatkowo-zasiłkowy model mikrosymulacyjny EUROMOD. Zajęcia mają charakter wykładów oraz laboratoriów komputerowych, w trakcie których korzystać będziemy z modelu EUROMOD. |
Pełny opis: |
1. Wykład. Wprowadzenie 1 [cele i metody oceny polityk ekonomicznych; podejście ex-ante vs. ex-post; krytyka „reprezentatywnego konsumenta”, rodzaje poatkowo-zasiłkowych modeli mikrosymulacyjnych] 2. Lab 1. OECD tax-benefit calculator 3. Lab 2. EUROMOD-JRC Interface 4. Wykład. Przegląd literatury: perspektywa historyczna, najważniejsze początkowe zastosowania [Orcutt, Atkinson, Sutherland] 5. Wykład. Przegląd literatury : zastosowania w analizie statycznych efektów reform 6. Wykład. Przegląd literatura : analizie efektów reform z uwzględnieniem zmian w podaży pracy 7. Wykład. Budowa modelu na przykładzie modelu dla Polski – SIMPL i … konsekwencje 8. Lab 3. EUROMOD – podstawowe elementy modelu 9. Lab 4. EUROMOD – od EU-SILC do modelowej bazy danych 10. Lab 5. Moduł HHoT cz.1 [wprowadzenie] 11. Lab 6. Moduł HHoT cz.2 [symulacje ograniczeń budżetowych] 12. Lab 7. Zastosowanie “Statistics Presenter Tool” w EUROMOD 13. Lab. 8 Moduł dla Polski w EUROMOD 14. Zaliczenie 15. Podsumowanie |
Literatura: |
Atkinson, Anthony B., F. Bourguignon, C. O'Donoghue, H. Sutherland, and F. Utili. \Microsimulation of Social Policy in the European Union : Case Study of a European Minimum Pension". Economica 69, no. 274 (2002) : 229-43. Bargain, O. (2012a). Decomposition analysis of distributive policies using behavioural simulations. International Tax and Public Finance 19(5), 708–731. Bargain, O. (2012b). The distributional effects of tax-benefit policies under New Labour: A decomposition approach. Oxford Bulletin of Economics and Statistics 74(6), 856–874. Bargain, O. and T. Callan (2010). Analysing the effects of tax-benefit reforms on income distribution: A decomposition approach. Journal of Economic Inequality 8(1), 1–21. Bourguignon, Francois, and Amedeo Spadaro. \Microsimulation as a Tool for Evaluating Redistribution Policies". The Journal of Economic Inequality 4, no. 1 (April 2006) : 77-106. Callan, Tim, and Holly Sutherland. \The Impact of Comparable Policies in European Countries : Microsimulation Approaches". European Economic Review, 41, no. 3-5 (April 1997) : 627-33. Levy, H., C. Lietz, and H. Sutherland (2007b). Swapping policies: Alternative tax-benefit strategies to support children in Austria, Spain and the UK. Journal of Social Policy 36, 625–647. Levy, H., M. Matsaganis, and H. Sutherland (2013). Towards a European Union child basic income? Within and between country effects. International Journal of Microsimulation 6(1), 63–85. Levy, H., L. Morawski, and M. Myck (2009). Alternative tax-benefit strategies to support children in Poland. In O. Lelkes and H. Sutherland (Eds.), Tax and Benefit Policies in the Enlarged Europe: Assessing the Impact with Microsimulation Models, Volume 35 of Public Policy and Social Welfare, Chapter 6, pp. 125–151. Vienna: Asghate. Orcutt, Guy H. \A New Type of Socio-Economic System". The Review of Economics and Statistics 39, no. 2 (1957) : 116-23. Orcutt, Guy H. \Simulation of Economic Systems". The American Economic Review 50, no. 5 (1960) : 894-907. Sutherland, Holly. \Constructing a Tax-Benefit Model : What Advice Can One Give ?" Review of Income and Wealth 37, no. 2 (June 1991) : 199-219. Watts, Harold W. \Distinguished Fellow : An Appreciation of Guy Orcutt". The Journal of Economic Perspectives 5, no. 1 (1991) : 171-79. https://www.microsimulation.ac.uk/euromod/ https://euromod-web.jrc.ec.europa.eu/ https://euromod-web.jrc.ec.europa.eu/news-and-events/newsletters |
Efekty uczenia się: |
Umiejętności: 1. Student potrafi opisać zbiór danych na podstawie danych jednostkowych udostępnionych przez Eurostat. 2. Student potrafi opisać zmienne w zbiorze danych. 3. Student potrafi przeprowadzić statystyczną analizę opisową zmiennych w bazie danych. 4. Student potrafi zebrać i opracować literaturę na wybrany temat. Symbole MNiSW: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U09 Kompetencje społeczne: 1. Student rozumie konieczność konfrontowania teorii z danymi empirycznymi 2. Student rozumie ograniczenia wynikające z niedoskonałości zbiorów danych 3. Student umie pracować w zespole, potrafi zaplanować badanie empiryczne oraz wspólnie opracować report przedstawiający wyniki tych badań Kody MNiSW: S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Pisemny (przeprowadzenie prostej symulacji z wykorzystaniem EUROMOD i skomentowanie wyników) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.