Mikroekonomia zaawansowana cz. 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-ZU1MIZ1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Mikroekonomia zaawansowana cz. 1 |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla I roku studiów zaocznych |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Kurs przeznaczony jest dla osób, które zaliczyły podstawowy kurs z mikroekonomii. Wymagania formalne Analiza Matematyczna na podstawowym poziomie (funkcje wielu zmiennych, rachunek różniczkowy, optymalizacja funkcji jednej i wielu zmiennych, maksymalizacja przy ograniczeniu) Założenia wstępne Mikroekonomia – kurs podstawowy z zakresu mikroekonomii konsumenta oraz mikroekonomii producenta Analiza Matematyczna |
Skrócony opis: |
Celem tego kursu jest przedstawienie nowego podejścia do analizy mikroekonomicznej, opartego na metodach eksperymentalnych i obliczeniowych. |
Pełny opis: |
Celem tego kursu jest przedstawienie nowego podejścia do analizy mikroekonomicznej, opartego na metodach eksperymentalnych i obliczeniowych. Łącząc te metody, można testować teorię ekonomiczną i skuteczniej analizować rzeczywiste problemy gospodarcze. Jest to pierwszy krok do pełnego wprowadzenia problemu złożoności do analizy mikroekonomicznej. W trakcie zajęć przedstawione zostaną wybrane zagadnienia mikroekonomiczne. Każde zajęcia są podzielone na dwie części: podczas pierwszej części studenci uczestniczą w eksperymentach lub przeprowadzają symulację; w drugiej części teoria ekonomii zostanie zakwestionowana / zbadana na podstawie wcześniej uzyskanych wyników. Prowadzący przedstawi praktyczne implikacje, a także teoretyczne i praktyczne narzędzia informatyczne, które pozwolą na powtarzanie eksperymentów, symulacji i analiz. W edukacji ciekawość naukowa powinna być ważnym czynnikiem motywującym do zdobywania wiedzy i samorozwoju. Jednak ten rodzaj ciekawości eroduje z wiekiem i coraz trudniej jest go obudzić wśród studentów. Chalk and talk approach może całkowicie zniechęcić uczniów do dalszej eksploracji modeli teoretycznych, co szczególnie dotyczy mikroekonomii. Z drugiej strony, mikroekonomia ma niesamowity potencjał do tworzenia ciekawostki naukowej, ponieważ jej modele bezpośrednio odnoszą się do obserwowanych zachowań ekonomicznych ludzi. Potrzebujemy jednak bodźca, który wywoła ciekawość. Tą zachętą może być naturalne pragnienie poznania siebie. Na wykładzie wykorzystane zostaną badania ad hoc w celu stworzenia ciekawostki naukowej na podstawie własnej ciekawości. Przed wykładami studenci uczestniczą w badaniach online, będąc pasywnymi podmiotami badań. Przed tą ankietą / eksperymentem mogą nie mieć żadnej wiedzy na temat bdania. Krótko po sondażu informuje się, że wyniki badania zostaną wykorzystane do analizy modeli mikroekonomicznych i zachęca się ich do odpowiedzi na pytania, czy ich decyzje lub odpowiedzi były zgodne z teorią ekonomiczną, optymalną lub skuteczną, oraz jak te decyzje mogą wpływać na dobrobyt pozostałych. W ten sposób nauczyciel tworzy lukę informacyjną wśród studentów, poczucie braku - niezaspokojoną potrzebę wiedzy na temat podjętych decyzji. Pojawia się "ciekawostka naukowa, którą można poruszyć podczas wykładów i / lub zgłębić przez samych uczniów. Temat 1 Przegląd kursu; • Wprowadzenie do mikroekonomii eksperymentalnej i obliczeniowej • Wprowadzenie do programów R-CRAN, MAXIMA, NetLogo Temat 2 Wybrane zagadnienia z teorii wybór konsumenta • Racjonalność i standardowy model ekonomiczny (SME) • Krytyka behawiorystyczny vs ekologiczna racjonalność Vernona Smitha • Wybór międzyokresowy; ujęcie finansowe i behawioralne • Niepewność i ryzyko; postrzeganie ryzyka i awersja do ryzyka • Ergodyczność procesów ekonomicznych |
Literatura: |
Studenci powinni opierać swoje rozumienie teorii mikroekonomii na podstawowych podręcznikach w tym: • Varian, H. R. (2014). Intermediate Microeconomics: A Modern Approach: Ninth International Student Edition. WW Norton & Company. • Hal, R. V. (2016). Microeconomic analysis. WW Norton & Company Uzupełniające materiały: • Kreps D., (1990) A Course in Microeconomic Theory, Princeton University Press, Princeton, New Jersey • Chiang A. C. (1984), Fundamental Methods of Mathematical Economics, McGraw-Hill • Artykuły sugerowane przez prowadzącego |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA • Zna powiązania między mikroekonomią, uwarunkowaniami instytucjonalnymi i kulturowo-społecznym. S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05 • Zna eksperymentalne podejście do badania zjawisk społeczno – ekonomicznych wykorzystujących eksperymenty laboratoryjne lub obliczeniowe. S1A_W01 • Posiada wiedzą o oprogramowaniu niezbędnym do stworzenia eksperymentów laboratoryjnych lub obliczeniowych CRAN, MAXIMA, NetLogo S2A_W06 UMIEJĘTNOŚCI • Potrafi samodzielnie i krytycznie analizować podstawowe teksty ekonomiczne. S2A_U02 • Może wykorzystywać różne zestawy danych do prowadzenia własnych badań. S2A_U04, S2A_U02, S2A_U09, S2A_U10, S2A_U11 KOMPETENCJE SPOŁECZNE • Jest krytyczny w stosunku do prezentowych problemów ekonomicznych oraz dąży do racjonalnego wyjaśnienia otaczających go zjawisk ekonomicznych i społecznych, uczy się myśleć, wypowiadać oraz pisać w sposób logiczny i spójny S2A_K06, S2A_K04. |
Metody i kryteria oceniania: |
Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie 51 punktów łącznie z: • Egzamin pisemny (open everything 100p) • Aktywność (20p) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
N KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kopczewski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kopczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kopczewski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kopczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.