Mikroekonomia zaawansowana cz. 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-ZU1MIZ1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Mikroekonomia zaawansowana cz. 1 |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla I roku studiów zaocznych |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Kurs przeznaczony jest dla osób, które zaliczyły podstawowy kurs z mikroekonomii. Wymagania formalne Analiza Matematyczna na podstawowym poziomie (funkcje wielu zmiennych, rachunek różniczkowy, optymalizacja funkcji jednej i wielu zmiennych, maksymalizacja przy ograniczeniu) Założenia wstępne Mikroekonomia – kurs podstawowy z zakresu mikroekonomii konsumenta oraz mikroekonomii producenta Analiza Matematyczna |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje najważniejsze zagadnienia oraz modele z dziedziny teorii mikroekonomii. Omówione zostaną również sposoby zastosowania modeli do opisu współczesnych problemów gospodarki globalnej i narodowej. Wykazana zostanie przydatność mikroekonomii do szkicowania mikro-fundamentów dla modeli przewidujących skutki polityk (np.: polityki klimatycznej) oraz ekonometrycznych modeli strukturalnych. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie do podstawowych zagadnień oraz modeli z dziedziny mikroekonomii. Kurs obejmuje takie tematy jak wybory konsumenta, producenta, równowaga rynkowa, powstawanie monopoli, dobra publiczne oraz modele niepełnej informacji. Obok tradycyjnych zagadnień, omówione zostaną również przykłady ciekawych współczesnych artykułów naukowych. Omówione zostaną również zastosowania modeli mikroekonomicznych do analizy współczesnych problemów: wzrostu nierówności zarobkowej w krajach rozwiniętych, projektowania i kosztów polityki klimatycznej, podziału władzy między UE a kraje członkowskie, wojen patentowych oraz rozprzestrzeniania się nowych technologii. Część I. Podstawowe zagadnienia z mikroekonomii 1. Zasady przedmiotu; wstęp do mikroekonomii: popyt, podaż, równowaga; elastyczność popytu (VIM 1,15,16) 2. Preferencje; Funkcja użyteczności; Ograniczenia budżetowe; graficzna analiza wyborów konsumenta (VIM 2-5, VMA 7, MWG 2A-D); 3. Popyt Walrasa; prawo Walrasa, prawo popytu; rodzaje dóbr; popyt Hicksa, równanie Słuckiego, nadwyżka konsumenta, strata społeczna z tytułu podatku (VIM 6,8,14,16, VMA 8,9, MWG 3D-G); 4. Optymalizacja firm: maksymalizacja zysków; minimalizacja kosztów, krzywe kosztów (VIM 19-21, VMA 4,5; MWG: 5C); 5. Model liniowego miasta – Hotelling (1929)*; 6. Teoria medianowego wyborcy; Wybory konsumentów: model miasta na okręgu – Salop (1979)*; 7. Pojęcie efektów zewnętrznych (VIM 34, VMA 24); dobra publiczne (V36), problem wspólnego pastwiska; monopol; konkurencja monopolistyczna (VIM 24-25, VMA 14, MWG 12B); 8. Asymetryczna informacja: model z sygnałami; model pryncypała i agenta (VIM 37, VMA 25; MWG 13C). * Tematy na podstawie artykułów naukowych (zobacz listę poniżej). Na wykładach będziemy omawiać uproszczone wersje modeli. Wymagane będą tylko modele omówione na wykładzie. |
Literatura: |
Podstawowy podręcznik: Varian, H., Mikroekonomia. Kurs średni - ujęcie nowoczesne, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2016, wydanie IV zmienione (VIM) Dodatkowe podręczniki, rozszerzające wiedzę: Varian, H. R., Microeconomic Analysis, W. W. Norton & Co., ed. 3′ (VMA) Mas-Colell, A., M. D. Whinston, J. R. Green, Microeconomic Theory, Oxford University Press, 1995 (MWG) Lista artykułów: Hoteling, Harold (1929). „Stability in Competition”, The economic journal; vol 39 no. 153 (Mar 1929), pp. 41-57 Salop, Steven C. (1979). "Monopolistic Competition with Outside Goods", The Bell Journal of Economics, Vol. 10, No. 1 (Spring, 1979), pp. 141-156 Podręczniki i artykuły pełnią funkcję pomocniczą. Na egzaminie obowiązują tylko tematy i modele omówione na wykładach. |
Efekty uczenia się: |
A) Wiedza Student ma wiedzę o wykorzystaniu mikroekonomii w modelowaniu zachowań producenta i konsumenta oraz rynków. Zna aplikacje praktyczne przedstawionych teorii i modeli. Zna i rozumie pojęcie racjonalności zarówno w odniesieniu do wyborów konsumenta jak i szerszym kontekście kulturowym. Zna i rozumie proces modelowania wyborów konsumenta. Zna i rozumie pojęcie równowagi w zastosowaniu do wyboru konsumenta oraz wyprowadzenie funkcji popytu. Zna właściwości matematyczne funkcji użyteczności. Zna i rozumie pojęcie równowagi w zastosowaniu do wyboru producenta oraz wyprowadzenie funkcji podaży. Zna aplikacyjne możliwości zastosowania teorii konsumenta, zarówno w ekonomii jak i innych naukach społecznych. Zna teorię użyteczności Johna von Neumanna i Oskara Morgensterna jej zastosowania we współczesnej ekonomii. B) UMIEJĘTNOŚCI Student potrafi wykorzystać przedstawią teorię oraz modele do analizy rzeczywistych problemów ekonomicznych. Potrafi zanalizować właściwości funkcji produkcji, znaleźć warunki równowagi producenta i wyprowadzić funkcję podaży. Potrafi zidentyfikować zależności miedzy ogólnie rozumiana sferą produkcji a zmianami w gospodarce i społeczeństwie. Potrafi zanalizować właściwości funkcji użyteczności, znaleźć warunki równowagi konsumenta i wyprowadzić funkcję popytu. Potrafi być krytyczny w stosunku do przedstawionej teorii wyboru konsumenta. Potrafi wskazać na słabe i mocne strony tej teorii w porównaniu z innymi podejściami nauk społecznych. Potrafi wskazać na problemy natury etycznej i związane z modelem homo oeconomicus. Potrafi rozróżnić procesy realne od modelowego ujęcia rynku doskonale konkurencyjnego. Umie rozdzielić pojęcia sprawiedliwości i efektywności. C) KOMPETENCJE SPOŁECZNE Umie pracować w zespole, potrafi zaplanować pracę. Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze przedmiotu. Potrafi powiązać wiedze teoretyczną z dalszą pracą zawodową oraz z innymi dziedzinami nauk społecznych i matematyki. Rozumie potrzebę popularnego przedstawiania modeli mikroekonomicznych. Jest świadomy ogromu zjawisk, które mogą być modelowane w sposób mikroekonomiczny. Dzieli się wiedzą i pomaga innym w zrozumienie zagadnień mikroekonomicznych. Jest świadomy wpływ kapitału społecznego na osiągnięte wyniki pracy. S2A_K02 Potrafi komunikować się z otoczeniem, przekazywać i bronić swoich poglądów, umie wypowiadać się w ważnych sprawach społecznych i światopoglądowych, posiada umiejętności retoryczne i erystyczne. KW01, KW02, KW03, KW04, KU01, KU02, KU03, KU04, KU05, KU06, KU07, KK01, KK02, KK03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Maksymalnie z przedmiotu można uzyskać 100 punktów. 70 punktów można zdobyć na egzaminie końcowym. 30 punktów można zdobyć w trakcie trwania semestru za aktywny udział w zajęciach oraz kartkówki. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Szczygielski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Szczygielski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Kurs repetytoryjny, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kopczewski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kopczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Kurs repetytoryjny - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kopczewski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kopczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.