Finanse samorządu terytorialnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-ZU2WW049 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Finanse samorządu terytorialnego |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: |
Przedmioty wolnego wyboru dla II roku studiów zaocznych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest prezentacja i analiza organizacji i finansowania samorządu terytorialnego. W Polsce, podobnie jak w innych krajach samorząd odpowiada za 30% wydatków publicznych. Jest odpowiedzialny za realizację szeregu ważnych zadań (jak edukacja, kultura, zdrowie, transport w tym drogi, dostarczanie wody, zieleń miejska etc) Na zajęciach przedstawione zostaną ekonomiczne podstawy dla istnienia samorządu, podziału zadań publicznych, źródła finansowania tych zadań. Teoretyczne rozważania będą poparte prezentacją działania samorządu w Polsce. |
Pełny opis: |
1. Pojęcie decentralizacji. Zalety i problemy decentralizacji. Finanse samorządów a finanse publiczne 2. Zasady i sposoby podziału zadań publicznych. Zadania polskich samorządów 3. Szczególne problemy w produkcji lokalnych dóbr; zadania bieżące a zadania inwestycyjne 4. Sposoby i system finansowania lokalnych zadań. Podstawowe kategorie źródeł finansowania samorządu. Samorządowe podatki własne- rodzaje i problemy. 4.1. Lokalne podatki w polskich gminach 5. Dotacje i subwencje jako źródła finansowania jednostek samorządu terytorialnego. 5.1. Dotacje i subwencje dla polskich samorządów- środki pomocowe z UE. 6. Środki zwrotne i pozabudżetowe metody finansowania samorządów 6.1. Wykorzystanie instrumentów dłużnych w polityce finansowej polskich samorządów 6.2. Spółki komunalne i partnerstwo publiczno-prywatne w Polsce |
Literatura: |
Podstawowe P. Swianiewicz; Finanse samorządowe. Koncepcje, realizacja i polityki lokalne; Municipium; Warszawa 2009 (wybrane rozdziały) Dodatkowe: Bailey S. J. ; Local government economics. Principles and practice; MacMillan; 1999 Musgrave R i P; Public finance in theory and practice; McGraw-Hill; 1989 |
Efekty uczenia się: |
Student ma wiedzę w zakresie organizacji i finansowania samorządu terytorialnego. Student ma wiedzę o przyczynach i skutkach decentralizacji finansów publicznych. Student rozumie zasady podziału zadań publicznych między szczeble administracji, przyczyny ograniczeń władztwa fiskalnego samorządów oraz problemy dofinansowania samorządów poprzez system transferów (dotacji i subwencji). Student ma wiedzę na temat problemów lokalnego zadłużenia oraz partnerstwa publiczno prywatnego Student potrafi oceniać efekty decentralizacji, polityki podatkowej samorządów, wpływ systemu transferów na finanse samorządów oraz rządu. Student ma świadomość stałej ewolucji lokalnego sektora publicznego i konieczność nieustannego uzupełniania wiedzy i umiejętności dotyczących tego sektora. Student rozumie interdyscyplinarny wymiar tej wiedzy (w szczególności z zakresu ekonomii, prawa i administracji, nauk politycznych, socjologii). |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia zajęć jest kolokwium (40%) samodzielnie przygotowany referat (40%) Analiza przypadku – przygotowana w max 2 osobowej grupie (10%) omówienie (w formie karty lektury) 2 artykułów naukowych (10%). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.