Strategic accounting
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-ZU2WW074 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Strategic accounting |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: |
Przedmioty wolnego wyboru dla II roku studiów zaocznych |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
We współcześnie funkcjonujących przedsiębiorstwach występuje potrzeba holistycznego podejścia do implementacji strategii. Informacje księgowe powinny być adekwatne do realizacji celów i umożliwić firmie osiągnięcie strategicznych korzyści. 2. Ten kurs dostarcza wiedzy na temat stosowania rachunkowości na potrzeby zbierania informacji strategicznych, a zaawansowane metody rachunkowości strategicznej są ilustrowane licznymi studiami przypadku. 3. Narzędzia rachunkowości strategicznej. 4. Kurs przeznaczony jest przede wszystkim dla studentów studiów magisterskich. 5. Ocena opiera się na zadaniach grupowych i pracy zespołowej |
Pełny opis: |
1. Podstawy rachunkowości strategicznej (3 godziny) Mierzenie wyników biznesowych, decyzje strategiczne, strategia korporacyjna, cele, strategie operacyjne, benchmarking. Alternatywy strategii: teorie i modele, nowe zasady konkurencji, analiza branżowa, analiza interesariuszy, przywództwo kosztowe, zarządzanie zasobami, łańcuch wartości. 2. Zyskowność produktów i klientów oraz kalkulacja kosztów w zależności od rodzaju działalności (3 godziny) Rentowność produktu, dochodowość klienta, centra przychodów. Centra kosztów, alokacja kosztów, ceny transferowe, kalkulacja kosztów produktu, rachunek kosztów działań. 3. Księgowość jakości i zrównoważony pomiar wyników (3 godziny) Orientacja na klienta, kontrola jakości, rachunek kosztów docelowych, metoda kaizen, zarządzanie kosztami jakości. Zrównoważony pomiar wyników, strategie w różnych typach organizacji, mapy strategii. 4. Prezentacje projektów przygotowanych w zespołach (3 godziny) |
Literatura: |
Literatura wymagana: • Malcolm Smith, Performance measurement & management. A strategic approach to management accounting, SAGE Publications, London, 2005 • studia przypadków rozważane w trakcie zajęć Literatura zalecana: • Ch. S. Chapman, Controlling strategy. Management, Accounting and Performance Measurement, Oxford University Press, USA 2005 |
Efekty uczenia się: |
A. Wiedza 1. Student rozumie znaczenie korzystania z różnych rodzajów danych przy ocenie sytuacji finansowej firmy 2. Studenci znają i rozumieją analizę rentowności portfela klientów, metodę rachunku kosztów działalności, rachunek kosztów jakości, a także przydatność połączonego wykorzystania różnych rodzajów mierników finansowych i strategicznych. 4. Student zna podstawowe sposoby pozyskiwania danych strategicznych dotyczących danej firmy/ branży. B. Umiejętności 1. Studenci są w stanie zaprojektować strategiczny system księgowy dla przedsiębiorstwa lub instytucji publicznej 2. Student potrafi wybrać narzędzie księgowe odpowiednie dla danego zagadnienia strategicznego 3. Studenci mogą przygotować raport na temat sposobu monitorowania realizacji celów strategicznych firmy przy użyciu i łączenia różnorodnych zbiorów danych C. Kompetencje społeczne 1. Studenci mogą pracować w zespole nad realizacją złożonych, interdyscyplinarnych projektów doradztwa strategicznego z wykorzystaniem różnorodnych źródeł informacji 2. Studenci rozumieją potrzebę zastosowania narzędzi księgowych do strategicznego zarządzania firmą 3. Student potrafi komunikatywnie przedstawić mapy strategii, wyciągając wnioski dotyczące funkcjonowania firmy w horyzoncie długoterminowym KW01, KW02, KW03, KW04, KU01, KU02, KU03, KU04, KU05, KU06, KU07, KK01, KK02, KK03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena jest dokonywana na podstawie prezentacji końcowej, będącej wynikiem pracy zespołowej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
N KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Modzelewski | |
Prowadzący grup: | Piotr Modzelewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.