Analiza zastosowań technologii ICT w przedsiębiorstwach i bankach. Gospodarki elektroniczne i oparte na wiedzy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-ZZSM092 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Analiza zastosowań technologii ICT w przedsiębiorstwach i bankach. Gospodarki elektroniczne i oparte na wiedzy |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: |
Seminaria magisterskie dla I i II roku studiów zaocznych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Skrócony opis: |
Przedmiotem seminarium magisterskiego są nowoczesne technologie informacyjne i komunikacyjne (ICT, Information Communication Technologies), systemy informatyczne, jak i metody zarządzania, specyfika ich zastosowań, wdrożeń oraz innowacyjnych oddziaływań w przedsiębiorstwach, w gospodarce (dziś nazywanej opartą na wiedzy, elektroniczną, także współdzielenia zasobów) – narodowej, lokalnej, i w skali międzynarodowej, globalnej, i w społe-czeństwie (dziś określanym informacyjnym). |
Pełny opis: |
Przedmiotem seminarium magisterskiego są nowoczesne technologie informacyjne i komunikacyjne (ICT, Information Communication Technologies), systemy informatyczne, jak i metody zarządzania, specyfika ich zastosowań, wdrożeń oraz innowacyjnych oddziaływań w przedsiębiorstwach (organizacjach), w gospodarce, narodowej, lokalnej, i w skali międzynarodowej (dziś nazywanej opartą na wiedzy, elektroniczną, także współdzielenia zasobów), i społeczeństwie, dziś określanym jako informacyjne. Tematyka seminarium obejmuje problematykę technologii ICT, stosowanych w gospodarce, jej segmentach (sektorach) i różnych typach podmiotów – przedsiębiorstw (organizacji), np. w handlu i usługach, przemyśle, podmiotach użyteczności publicznej (m.in. banki, giełdy), czy administracji (publicznej), też nowych koncepcji zarządzania, w tym bazujących na IT. Z jednej strony, rozpatrywane może być: funkcjonowanie i specyfika podmiotów, sektorów, gospodarek, w warunkach konkurencyjnych, a z drugiej, same innowacyjne technologie i systemy ICT oraz metody zarządzania, wdrażane i stosowane w przedsiębiorstwach, innych organizacjach, w gospodarce, społeczeństwie, czy możliwe do zastosowania, i uzyskiwania korzyści ekonomicznych. Szczególną uwagę poświęcono: • alternatywnym systemom na rynkach finansowych, • zmianom w gospodarce, skutkiem upowszechniania crowdfundingu i crowdsourcingu, • systemom współdzielenia zasobów (sharing economy). Tematyka podejmowanych prac magisterskich wynika z zainteresowań studentów. Między innymi proponowane są następujące grupy tematów: • Systemy i technologie ICT w gospodarce, jej sektorach i różnorodnych typach podmiotów. Innowacje technologiczne i produktowe. • Alternatywne systemy na rynkach finansowo-bankowych. • Crowdfunding jako alternatywna metoda pozyskiwania kapitału). Ekonomika finansowania społecznościowego. • Systemy współdzielenia zasobów (sharing economy). • Crowdsourcing w działalności przedsiębiorstwa. • Elektronizacja usług w sferze opieki medycznej oraz administracji publicznej. • Aukcje tradycyjne vs. elektroniczne. Inwestycje alternatywne. • Systemy logistyczne. Integracja systemów w warunkach krajowych i międzynarodowych, np. Unii Europejskiej. • Systemy informatyczne zarządzania, w tym zintegrowane. • Systemy Big Data. Nowe kategorie systemów i obszary ich oddziaływań. • Ekonomika Internetu. Sektorowe, przestrzenne i w układzie międzynarodowym analizy rozwoju systemów e-biznesu. • Zarządzanie organizacjami gospodarczymi, wspomagane ICT. Zarządzanie: jakością; projektami; zasobami ludzkimi; zmianą; wiedzą i kompetencjami; zarządzanie kryzysowe (problematyka disaster recovery). • Pomiar zjawisk trudno mierzalnych, np. działalności informacyjnej w gospodarce, pomiar informacji, jako podstawowej kategorii ekonomicznej. Rozwój sektora informacyjnego (informacji i wiedzy) w gospodarce. • Społeczeństwa informacyjne i gospodarki oparte na wiedzy. Zainteresowania seminarium mogą obejmować także inne obszary (nie zestawione na w./wym. wykazie), dziedziny, do uzgodnienia z prowadzącym seminarium. |
Literatura: |
Literatura dobierana indywidualnie w zależności od tematów prac studentów. Do niektórych zajęć mogą być przydatne następujące autorskie prace: 1. Dziuba D.T. (2016): The Economics of Crowdfunding. Current Research Issues. Wyd. Drugie, Warsaw. 2. Dziuba D.T. (2015): Ekonomika crowdfundingu. Zarys Problematyki badawczej. Difin, Warszawa. 3. Dziuba D.T. (2012): Crowdsourcing w kształtowaniu elektronicznych rynków pracy. Nowy Dziennik, W-wa. 4. Dziuba D.T. (2010): Sektor informacyjny w badaniach ekonomicznych. Elementy ekonomiki sektora informacyjnego. Difin, Warszawa. Szczegółowa literatura, wynikająca z zainteresowań studentów podawana jest na zajęciach. |
Efekty uczenia się: |
A) wiedza 1. Student ma pogłębioną wiedzę o obszarach zastosowań nowych technologii informacyjnych, wynikających z tematyki seminarium magisterskiego. 2. Student ma wiedzę na temat oddziaływań nowych technologii informacyjnych w gospodarce i społeczeństwie. 3. Student ma wiedzę na temat zasad pisania pracy magisterskiej. 4. Student ma wiedzę z zakresu poszukiwania i wykorzystywania źródeł literaturowych. 5. Student ma wiedzę na temat organizowania pracy, tworzenia planu pracy. 6. Student ma wiedzę na temat formułowania celów (tez), stawiania i weryfikacji hipotez badawczych. B) umiejętności 1. Student nabywa umiejętności samodzielnego pisania pracy magisterskiej. 2. Student umie formułować i weryfikować hipotezy badawcze. Umie interpretować uzyskane wyniki badań. 3. Student umie zaplanować swoją pracę, tworzyć plan pracy. 4. Student nabywa umiejętności poszukiwania i wykorzystywania źródeł literaturowych. 5. Student dysponuje umiejętnościami w zakresie analizy problemów ekonomicznych na potrzeby informatyzacji przedsiębiorstw. Dysponuje umiejętnościami stosowania metod krytycznej analizy zjawisk ekonomicznych. 6. Student potrafi zidentyfikować korzyści i ograniczenia inwestycji w IT w gospodarce. Umie zidentyfikować czynniki wpływające na efektywność takich wdrożeń. 7. Student potrafi przygotować opracowanie zadanego problemu oraz zaprezentować je na forum grupy. Współpracuje przy tworzeniu prezentacji. 8. Student nabędzie umiejętności formułowania i wymiany poglądów. C) kompetencje społeczne 1. Student ma świadomość ogromnej roli, jaką w społeczeństwie i gospodarce odgrywają nowe technologie informacyjne i komunikacyjne. 2. Student rozumie konieczność wykorzystywania nowoczesnych technologii ICT we współczesnych instytucjach rynkowych, w gospodarce opartej na wiedzy i społeczeństwie informacyjnym. . 3. Student rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy związanej z systemami informatycznymi, które z uwagi na swój dynamiczny rozwój stwarzają coraz to nowe możliwości dla gospodarki i społeczeństwa. 4. Student będzie w stanie zrozumieć konsekwencje dla społeczeństwa i gospodarki, wywołane rozwojem nowych technologii informacyjnych. 5. Student rozumie współzależności w ramach społeczeństwa informacyjnego i gospodarki informacyjnej (elektronicznej). 6. Student zna i rozumie zagadnienia prawne związane z wykorzystywaniem oprogramowania komputerowego. 7. Student wykazuje dyscyplinę w terminowej realizacji wymogów zaliczeniowych. Ukończenie zajęć zwiększa kompetencje uczestników na rynku pracy, daje im podstawy teoretyczne, analityczne i praktyczne z zakresu tematycznego obejmowanego przez seminarium magisterskie. KW01, KW02, KW03, KW04, KU01, KU02, KU03, KU04, KU05, KU06, KU07, KK01, KK02, KK03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Do zaliczenia oceniane są: aktywne uczestnictwo w seminarium, opracowywanie i wygłaszanie prezentacji, postępy w przygotowywaniu pracy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.