Psychologia w biznesie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-DSMdz1PB |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia w biznesie |
Jednostka: | Wydział Zarządzania |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 roku DSM dzienne sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z psychologicznymi podstawami funkcjonowania człowieka w organizacji oraz ich konsekwencjami dla zarządzania personelem, podejmowania decyzji menedżerskich czy relacji interpersonalnych w miejscu pracy. Zajęcia podzielone są na trzy bloki tematyczne, skupiające się na funkcjonowaniu poznawczym (m.in. funkcjonowanie umysłu, błędy poznawcze), emocjonalnym (m.in. rodzaje i pochodzenie reakcji emocjonalnych, inteligencja emocjonalna) i behawioralnym pracowników (m.in. motywacja, konsekwencje sprawowania władzy). |
Pełny opis: |
1. Dlaczego wiedza psychologiczna jest potrzebna menedżerom? - W jaki sposób zdobywamy wiedzę naukową w naukach społecznych (zarządzaniu, psychologii, ekonomii)? Rodzaje doniesień naukowych -którym możemy ufać? Badania korelacyjne i eksperymentalne. - Realizm sytuacyjny i psychologiczny w badaniach empirycznych. Trafność zewnętrzna (generalizowanie wyników uzyskanych w badaniach na populację) i wewnętrzna (wnioskowanie o związku przyczynowym). - Metody diagnozowania pracowników (m.in diagnoza osobowości, temperamentu) - Jakie znaczenie ma wiedza psychologiczna w zarządzaniu zasobami ludzkimi, zachowaniach organizacyjnych, zachowaniu konsumentów na rynku. 2. Funkcjonowanie poznawcze człowieka - znaczenie dla podejmowania decyzji w zarządzaniu - Jak funkcjonują nasze umysły? Kategorie poznawcze. Sieci połączeń: Aktywizacja połączeń – ekran świadomości i pamięć operacyjna. Efekt ograniczenia zasobów poznawczych i konkurowanie o wolne zasoby poznawcze. Rola zawartości pamięci operacyjnej. Pozawerbalny zapis doświadczenia (system holistyczny) vs zapis aktywności poznawczej (system analityczny). Procesy automatyczne i kontrolowane. Aktywizacja schematów/reprezentacji poznawczych. - Czy nasza pamięć jest niezawodna? Dynamika zapisów pamięciowych. Efekt pewności wstecznej („Wiedziałem to wcześniej”). - Podejmowanie decyzji i błędy poznawcze w zarządzaniu. Efekty pierwszeństwa, świeżości, zakotwiczenia, konfirmacji, inercji, zbyt wczesnej aktywizacji. Asymetria procesów aktywizacji i dezaktywizacji. Efekt zestawienia: asymilacja vs kontrast. - Konsekwencje omawianych zagadnień dla podejmowania decyzji w zarządzaniu oraz na rynku. 3. Funkcjonowanie emocjonalne człowieka - budowanie swojej inteligencji emocjonalnej - Rodzaje reakcji emocjonalnych: emocje steniczne i asteniczne; uczucia, odczucia i nastroje; emocje endo- i egzocentryczne; opinie deskryptywne, oceny: ewaluatywne vs emocjonalne. - Czy mogę wierzyć temu co czuję? Pobudzenie fizjologiczne. Rola interpretacji pobudzenia fizjologicznego. Efekt mylnej interpretacji pobudzenia. Zarażanie emocjami. Efekt transferu pobudzenia. Afektywne atraktory – asymetria pozytywno-negatywna: Inklinacja pozytywna. Informacyjny vs afektywny efekt negatywności. - Dynamika reakcji emocjonalnych: perseweracja; efekty: ekspozycji, nowości, habituacji/adaptacji/przesytu. Samoocena jako podstawowa emocja endocentryczna. - Inteligencja emocjonalna i jej znaczenie dla kierowania ludźmi - Znaczenie emocji w podejmowaniu decyzji konsumenckich i zarządzaniu. 4. Funkcjonowanie behawioralne człowieka – jak działać skuteczniej? - Planowanie swoich działań. Koncentrowanie się na wyjaśnianiu własnego zachowania (przyczyny vs konsekwencje). Strategie działania. Dynamika w realizacji celów. - Przetwarzanie informacji o JA i innych - podstawowy błąd atrybucji. - Motywacja - podstawowe zagadnienia; dysonans poznawczy; zachowania refleksyjne vs bezrefleksyjne: zwyczajowe i impulsywne. - Metamorficzne skutki sprawowania władzy nad innymi - Konsekwencje omawianych zagadnień dla zachowania członków organizacji. |
Literatura: |
Podstawowe pozycje: • Udostępnione na platformie materiały dydaktyczne • Wieczorkowska–Wierzbińska, G. „Psychologiczne ograniczenia.” (2011) • Arnold J, Randall R, Patterson F, Silvester J, Robertson I, Cooper CL, Burnes B, Harris D & Axtell C (2016) Work Psychology: Understanding Human Behaviour in the Workplace, 6th ed. Harlow: Pearson. Uzupełniające pozycje: Dodatkowe materiały udostępnione na platformie e-learningowej |
Efekty uczenia się: |
Student/Studentka po ukończeniu kursu: W zakresie wiedzy: • Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metodologię badań i terminologię w zakresie psychologii w biznesie (K_W01) • Zna i rozumie złożone procesy i zjawiska zachodzące w różnych typach organizacji oraz w otaczającym ich świecie, wykorzystuje teorię z zakresu psychologii do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów związanych z kluczowymi funkcjami w organizacji (np. zarządzanie personelem) i ich integracji w ramach strategii organizacji (K_W02) • Zna i rozumie w sposób pogłębiony teorie i modele psychologiczne dotyczące funkcjonowania organizacji i całej gospodarki (K_W03). W zakresie umiejętności: • Potrafi wykorzystać teorię z zakresu psychologii do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów związanych z kluczowymi funkcjami w organizacji oraz ich integrowania w ramach strategii organizacji, stosując właściwy dobór źródeł oraz przystosowując istniejące lub opracowując nowe metody (K-_U01). • Potrafi prawidłowo interpretować złożone procesy i zjawiska społeczne i ich wpływ na funkcjonowanie organizacji i całości gospodarki, stosując właściwy dobór źródeł (K_U02). • Potrafi samodzielnie i zespołowo przygotować analizy, diagnozy i raporty dotyczące złożonych i nietypowych problemów związanych z funkcjonowania organizacji, sektora i całej gospodarki oraz komunikatywnie je prezentować, także w języku angielskim - wykorzystując zaawansowane narzędzia informatyczno-komunikacyjne (K_U03). • Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu opisu Kształcenia Językowego oraz specjalistyczną terminologią w zakresie psychologii (K_U04). • Potrafi planować, organizować pracę własną i zespołową (K_U05) • Posiada zdolność do samokształcenia się i podnoszenia zdobytych kwalifikacji i wspierania innych w tym zakresie (K_U06) W zakresie kompetencji społecznych: • Gotów/owa jest do oceny i krytycznego podejścia do sytuacji i zjawisk związanych z funkcjonowaniem organizacji na rynku, sektora i całej gospodarki w odniesieniu do psychologicznego funkcjowania człowieka (K_K01) • Gotów/owa jest do przestrzegania standardów etycznych w zakresie funkcjonowania społecznego (K_K03) |
Metody i kryteria oceniania: |
1) Kolokwium (test na ostatnich zajęciach - 50% oceny; kolokwium musi być zaliczone na minimum 50%), 2) Aktywność semestralna (quizy internetowe, pytania otwarte, aktywność na zajęciach - 50% oceny). Punkty bonusowe: Udział w badaniach (10% do części semestralnej) Przedmiot kończy się zaliczeniem (nie obowiązuje tu zatem oficjalna sesja poprawkowa). Zaliczenie dotyczy pracy w ciągu całego semestru. Ocena końcowa będzie średnią ważoną z wyniku z kolokwium (waga=0,5) i aktywności semestralnej (waga=0,5). Osoby, które z powodu choroby (udokumentowanej zwolnieniem lekarskim) nie będą mogły napisać testu zaliczeniowego w ustalonym terminie, będą pisać test w terminie późniejszym. Do zaliczenia wymagane jest zdobycie łącznie 60% punktów na koniec semestru, w tym minimum 50% punktów z kolokwium zaliczeniowego. Uzyskanie wyniku poniżej 50% z kolokwium zaliczeniowego uniemożliwia uzyskanie zaliczenia, niezależnie od łącznej punktacji z całego semestru. Do poprawy testu zaliczeniowego będą dopuszczone tylko osoby, które systematycznie pracowały w ciągu trwania semestru (uzyskały co najmniej 50% punktów z części semestralnej). Po upłynięciu terminu wypełniania quizów internetowych, nie będą one ponownie otwierane. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CZ PT CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kuźmińska | |
Prowadzący grup: | Tomasz Garstka, Waldemar Grzywacz, Anna Kuźmińska, Mariola Majchrak, Krzysztof Nowak, Tomasz Ochinowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.