Akademia filmu dokumentalnego Docs Against Gravity cz. 2 ONLINE
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-AFAG2-ONLINE-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Akademia filmu dokumentalnego Docs Against Gravity cz. 2 ONLINE |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Na program zajęć składają się najwybitniejsze i najżywiej dyskutowane w ostatnich latach filmy dokumentalne. Film dokumentalny nie tylko wyraźnie zyskuje na popularności, ale w świadomości wielu widzów pozostaje bardziej wiarygodnym i niezależnym niż film fabularny sposobem mówienia o rzeczywistości. Część druga Akademii Filmu Dokumentalnego w centrum stawia bohatera filmu dokumentalnego. Chcemy jednak potraktować to zagadnienie możliwie szeroko, a nawet metaforycznie, gdyż tak w swoich filmach bohaterów i “bohaterów” kreują twórcy współczesnych filmów dokumentalnych. Szczegóły: https://www.akademiadokumentalna.pl/uczelnie-wyzsze-1 UWAGA! Warunkiem udziału w zajęciach jest wykupienie dostępu do zajęć. Koszt e-karnetu to: 150 zł. Kontakt w sprawach organizacyjnych: klaudia@againstgravity.pl Zapisy dla wolnych słuchaczy odbywają się mailowo na adres: klaudia@againstgravity.pl od 1 lutego 2021 r. Dostęp do filmów możliwy wyłącznie na terenie Polski! |
Pełny opis: |
Zajęcia będą odbywać się online. Uczestniczki i Uczestnicy otrzymają dostęp do filmów i wykładów. Szczegóły dostępu zostaną podane przed rozpoczęciem zajęć. Wykłady będą odbywać się w środy o godz. 17:00 i będą rejestrowane. Nie ma obowiązku uczestniczenia w nich w czasie rzeczywistym. Obecność na zajęciach zaliczana jest obejrzeniem filmu. Studenci, chcący uczestniczyć w zajęciach i uzyskać z nich zaliczenie, zobowiązani są do wykupienia semestralnego dostępu (e-karnetu), którego cena wynosi 150 zł. E-karnety należy wykupić za pośrednictwem strony, którą udostępnimy. Szczegółowe informacje znajdą się pod adresem: https://www.akademiadokumentalna.pl/uczelnie-wyzsze-1 w opisie wybranego programu. Zapisy dla wolnych słuchaczy odbywają się mailowo na adres: klaudia@againstgravity.pl od 1 lutego 2021 r. Uwaga! Samo opłacenie dostępu nie gwarantuje miejsca na liście uczestników zajęć. Osoby chcące uzyskać zaliczenie z przedmiotu muszą w pierwszej kolejności zarejestrować się na zajęcia w systemie USOS. Dopiero po rejestracji należy opłacić e-karnet. Prowadząca: Kaja Klimek Koordynatorka: Klaudia Gniady (Akademia Dokumentalna). Kontakt w sprawach organizacyjnych: klaudia@againstgravity.pl DOKŁADNY HARMONOGRAM NA SEMESTR LETNI 2020/21 POJAWI SIĘ NA STRONIE AKADEMII DOKUMENTALNEJ: https://www.akademiadokumentalna.pl/uczelnie-wyzsze-1 w opisie wybranego programu. Dostęp do filmów możliwy wyłącznie na terenie Polski! |
Literatura: |
LEKTURY ZALECANE: • Film dokumentalny: Kreatywne opowiadanie, Sheila Curran Bernard, Warszawa 2011 • Bohater w filmie dokumentalnym, Jacek Bławut, Łódź 2010 • Film Art. Sztuka Filmowa. Wprowadzenie, David Bordwell, Kristin Thompson, Warszawa 2010, rozdz. Film dokumentalny • New Documentary: A Critical Introduction, Stella Bruzzi, London 2000 • DOCąd. Rozmowy z polskimi dokumentalistami, Katarzyna Taras, Jakub Socha, Wydawnictwo Filmoteki Śląskiej, Katowice 2014 • Herzog. Przewodnik Krytyki Politycznej, red. Agnieszka Wiśniewska, Julian Kutyła, Warszawa 2010 • Kino dokumentalne Kazimierza Karabasza, Mikołaj Jazdon, Poznań 2009 • Klucze do rzeczywistości: Szkice i rozmowy o polskim filmie dokumentalnym po roku 1989, red. Małgorzata Hendrykowska, Poznań 2005 • Polskie kino dokumentalne 1989–2009: Historia polityczna, red. Agnieszka Wiśniewska, Warszawa 2011 • Poetyka kina dokumentalnego, Mirosław Przylipiak, Gdańsk 2000 • Direct cinema: Observational documentary and the politics of the sixties, Dave Saunders, London 2007 • Documentary: The Margins of Reality, Paul Ward, London 2005 • Werner Herzog, red. Peter C. Seel, Bogusław Zmudziński, Kraków 1994 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza • Student zna najważniejszych twórców i najwybitniejsze dzieła współczesnego, światowego kina dokumentalnego • Student zna najważniejsze nurty, zjawiska i twórców w historii kina dokumentalnego • Student wie, przed jakimi wyzwaniami stoją zarówno twórcy, jak i widzowie filmów dokumentalnych • Student zna kontekst historyczno-społeczno-kulturowy współczesnego kina dokumentalnego oraz najczęściej poruszaną w konkretnych filmach problematykę • Student wie, przy użyciu jakich narzędzi teoretycznych i analitycznych badać film dokumentalny Umiejętności: • Student potrafi samodzielnie analizować filmy dokumentalne pod kątem zastosowanych w nich rozwiązań formalnych i estetycznych • Student potrafi samodzielnie analizować filmy dokumentalne w szerszym kontekście historycznym i społecznym • Student potrafi wykorzystać filmy dokumentalne w pracy naukowej, np. jako źródło do badań historycznych i socjologicznych • Student potrafi wskazać różnice i podobieństwa między językiem kina dokumentalnego i fabularnego |
Metody i kryteria oceniania: |
1. OBECNOŚĆ: W semestrze letnim 2020/2021 zaplanowanych jest dwanaście projekcji. Maksymalna ilość nieobecności umożliwiająca zaliczenie przedmiotu to: CZTERY, każda kolejna będzie oznaczała brak możliwości zaliczenia przedmiotu. Ze względu na charakter zajęć nie ma znaczenia czy nieobecności są usprawiedliwione czy nie. Obecnością na zajęciach online jest obejrzenie filmu w serwisie vod. Każda osoba zarejestrowana na zajęcia otrzyma unikalny dostęp do zajęć, dzięki czemu będzie można zweryfikować ilość odtworzeni. Każdej i każdemu przysługują DWIE NIEOBECNOŚCI na projekcjach bez żadnych konsekwencji. Za kolejne DWIE, które uznajemy za nadprogramowe, należy napisać recenzje wybranych filmów z AFD, na których projekcji się było (innych niż wybrana do pracy zaliczeniowej). W tej pracy liczy się OPINIA, krytyczne spojrzenie, a nie powszechnie dostępne dane na temat filmu, jego twórców, przebiegu ukazanej sytuacji. Recenzja może być krótszą formą odpowiedzi na pytanie zadane w czasie zajęć. Objętość: maksymalnie 3000 znaków. Termin nadsyłania: ostatnie zajęcia w semestrze. UWAGA: To Uczestniczka i Uczestnik zajęć powinni wiedzieć, na których zajęciach ich nie było i jaki film opuścili. Również kontrolowanie ilości nieobecności leży po Waszej stronie. 2. PRACA ZALICZENIOWA Warunkiem zaliczenia zajęć, poza obecnością, będzie przygotowanie pracy zaliczeniowej w postaci materiału wideo z dołączoną pisemną eksplikacją zastosowanej formy i metody pracy. Jak się do tego zabrać? Każdemu prezentowanemu w ramach zajęć filmowi będzie towarzyszyło pytanie dotyczące czy to treści poruszanych w filmie, czy jego formy estetycznej, ale również szerszego kontekstu społecznego, kulturowego czy politycznego, w który film się wpisuje. Uczestniczka i Uczestnik zajęć wybierają zatem jeden film prezentowany w ramach Akademii i przygotowują odpowiedź na dotyczące go pytanie postawione w czasie dyskusji po owym filmie - w postaci materiału video. Pytania po zajęciach pojawią się na stronie Akademii https://www.akademiadokumentalna.pl/uczelnie-wyzsze-1 w opisie przedmiotu - poniżej filmu, którego dotyczą. Wymagania dotyczące pracy: Praca wideo: Długość to maksymalnie 3 minuty, popularny format video (mpeg, vlc, mp4, avi) wysłane poprzez Google Drive, Dropbox, Wetransfer. Materiał ma mieć charakter krytyczno-filmowy i eseistyczny. Co to oznacza? Autorka i Autor prezentują swoje poglądy i przemyślenia, dowodzą krytycznego myślenia o filmie i jego kontekście. Forma - właściwie dowolna - od wypowiedzi bezpośrednio do kamery (uwaga: przemyślanej i wypowiedzianej, a nie odczytanej! Czytanie oznacza dyskwalifikację i zwrot pracy!), przez różnorodne formy montażowe, vlogowe, wideo-eseistyczne (zmontowane materiały wizualne i komentarz autorki autora), po... No właśnie. Granicą jest Wasza inwencja twórcza. Praca powinna też zawierać planszę z listą wykorzystanych materiałów, których nie jesteście Autorami. Eksplikacja autorska: do pracy (np. w treści maila) należy dołączyć pisemne uzasadnienie wybranej formy i metody pracy w przypadku wybranego zagadnienia oraz opis procesu twórczego. Długość: 2000 znaków ze spacjami. Nazwa pliku wideo według schematu: imię_nazwisko_numer pytania W treści maila wpisujemy również Imię i nazwisko i numer indeksu. Jeśli szukacie inspiracji, serdecznie polecamy kanał AFD na YouTube, gdzie można obejrzeć najciekawsze prace uczestników poprzednich edycji zajęć. Oto link do playlisty: https://www.youtube.com/playlist?list=PLxQwj-KIMz_dhYoSlgAP2BbAIjVtpDTZS Charakter samych pytań towarzyszących filmom wskaże, że zarówno w pierwszym jak i drugim przypadku możliwości i form wyrazu będzie wiele. Liczy się przede wszystkim inwencja twórcza, własne przemyślenia i pomysły i kreatywność Autorki i Autora. KRYTERIA OCENIANIA: Przy ocenie pod uwagę będą brane: - zgodność z tematem - lub uzasadnione od niego odbieganie, jeśli Autorka lub Autor ma taką potrzebę - odpowiedź na pytanie dowodząca przemyślenia zagadnienia - odniesienia nie tylko do filmu, ale i innych tekstów kultury i kontekstów - oryginalność myśli i wyjście poza obiegowe, stereotypowe przekonania - własna, uzasadniona opinia i stanowisko - pomysł na realizację - jest ważniejszy właściwie niż samo wykonanie. Zdajemy sobie sprawę, że dla wielu z Was to pierwsza próba wypowiedzi w takiej formie. Bardzo szanuję każdą próbę wyjścia poza strefę komfortu i zmierzenia się z nową formą wyrazu - inwencja twórcza - to szerokie zagadnienie. Najważniejsze jest to, żebyście podjęli próbę, eksperymentowali i stworzyli autorskie dzieło - w przypadku wypowiedzi do kamery: najważniejsza jest jasność, spójność i przejrzystość wywodu podanego bezpośrednio do kamery (czyli do widzki, która Was ogląda), a nie odczytywanego z kartki/monitora. Czytanie rzuca się w oczy i oznacza zwrot pracy oraz konieczność zmierzenia się z tym lub innym tematem raz jeszcze - długość materiału - 3 minuty to absolutne maksimum. Ekonomia wypowiedzi jest istotna - na końcu plansza z wykorzystanymi materiałami (wideo, muzyka), jeśli z takich korzystaliście 3. TERMIN NADSYŁANIA PRACY VIDEO: dwa tygodnie po projekcji Gotowe prace należy wysłać pod adres akademiafilmudokumentalnego@gmail.com UWAGA! Termin jest niezmienny, rygorystycznie przestrzegany i nie ma od niego odstępstw, a jego przekroczenie zamyka drogę do opracowania pytania związanego z tym właśnie filmem - pozostaje on jednak przez resztę semestru dostępny do recenzji zaliczającej ewentualną nadprogramową nieobecność. Jeśli zajęcia nie odbywają się - termin to wciąż dwa tygodnie dla video. Dlaczego tak musi być? Zależy nam, żeby jak najszybciej sprawdzać prace, szczególnie, gdy semestr zbliża się do końca. Dlatego też serdecznie namawiamy i zachęcamy, żeby zająć się pracami zaliczeniowymi wcześniej na przestrzeni semestru, a nie zostawiać spełnienie warunków zaliczenia na ostatni moment. Za pracę można zdobyć 5 punktów. Oceniane będą zarówno forma, koncept jak i treść. Po wypełnieniu warunków dotyczących obecności na tej podstawie wystawiona zostanie ocena końcowa. UWAGA! OTO JEDYNY ADRES DO WYSYŁKI WSZYSTKICH PRAC: akademiafilmudokumentalnego@gmail.com Na pytania bieżące odpowiadamy na stronie Akademii Filmu Dokumentalnego na facebooku, zachęcamy więc do lajkowania i śledzenia, a także sprawdzania o co już pytanie padło, bo może odpowiedź na to, które Uczestniczkę i Uczestnika nurtuje już tam jest? OTO LINK DO STRONY NA FB: https://www.facebook.com/AkademiaFilmuDokumentalnegoUW/ |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.