Polskie media w XX wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-DM-Z1PRXX |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Polskie media w XX wieku |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
DM-ZAOCZNE I STOPNIA 1 semestr, 1 rok |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Konwersatorium ma pogłębić wiedzę o polskich mediach w przełomowym dla nich dwudziestym stuleciu. Część pierwsza zajęć poświęcona będzie analizie systemu prasy, rozwojowi radiofonii w XX- leciu międzywojennym, a także prasie lat wojny i okupacji hitlerowskiej. Część druga koncentruje się na polskich mediach w kraju i na emigracji po 1945 roku |
Pełny opis: |
Zgodnie z przyjętą metodyką zajęć każdy student będzie opracowywał w każdym semestrze jeden z wybranych tematów na podstawie zaleconej literatury i własnej kwerendy. W pierwszym semestrze będą to tematy dotyczące systemu prasy, wybranych typów czasopiśmienniczych, polskiej radiofonii XX-lecia międzywojennego oraz twórczości wybitnych dziennikarzy tego okresu. Druga część zajęć skupiać się będzie na ideologicznej i polityczne instrumentalizacji mediów okresu PRL, roli i znaczeniu rozgłośni polskojęzycznych, prasowych obiegów alternatywnych – emigracyjnego i krajowego. Osobne miejsce zajmie ocena programowa polskiej radiofonii i telewizji. Nakład pracy studenta: Konwersatorium= 60 godz. Samodzielne przygotowanie do zajęć 2,5 godz. tyg. = 75 godz. Przygotowanie do zaliczenia = 150 godz. Razem = 285 godz. |
Literatura: |
A.Paczkowski Prasa codzienna Warszawy 1918-1939, Warszawa 1983 W. P Szymański, Od metafory do heroizmu. Z dziejów czasopism literackich w dwudziestoleciu międzywojennym. Kraków 1967 R.Habielski, Niezłomni, nieprzejednani.Emigracyjne „Wiadomości” i ich krąg (1940-1981),Warszawa 1991 E. Berberiusz, Książe z Maisons Laffite. Gdańsk 1995 Rafał Habielski, Polityczna historia mediów w Polsce w XX wieku, Warszawa 2009 A.Kozieł, Za chwilę dalszy ciąg programu… Telewizja polska czterech dekad, Warszawa 2003 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student powinien wiedzieć o cechach systemu mediów w XX –leciu międzywojennym oraz w okresie PRL. Powinien zdawać sobie sprawę z uwarunkowań politycznych, prawnych, ekonomicznych i kulturowych funkcjonowania mediów w Polsce. Powinien znać dorobek wybitnych polskich dziennikarzy XX w. Umiejętności Student powinien umieć charakteryzować poszczególne typy czasopiśmiennicze, rozpoznawać polityczne i programowe wybory redakcji. Powinien potrafić wskazywać i wyjaśniać przykłady politycznego instrumentalizowania mediów w XX wieku. Inne kompetencje Student powinie mieć świadomość ciągłości tradycji i kultury dziennikarskiej mimo zmieniających się warunków historycznych i politycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie na podstawie aktywności na zajęciach oraz poziomu merytorycznego, metodologicznego i formalnego opracowanego przez każdego studenta , wybranego jednego tematu w każdym semestrze |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.