Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Marketing w mediach

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-L-LM-D5MAME-LMM
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Marketing w mediach
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: LM-DZIENNE I STOPNIA 5 semestr, 3 rok (Spec: Logistyka i marketing w mediach)
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Przedmiot ma na celu omówienie marketingu prowadzonego przez środki przekazu z uwzględnieniem kondycji (finansowej, etycznej) mediów oraz całej branży medialnej. Celem jest też wskazania podmiotowości mediów oraz tego, w jaki sposób zarządzają one swoim produktem, ceną, dystrybucją i promocją.



Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu omówienie marketingu prowadzonego przez środki przekazu z uwzględnieniem kondycji (finansowej) mediów oraz całej branży medialnej. Celem jest też wskazania podmiotowości mediów oraz tego, w jaki sposób zarządzają one swoim produktem, ceną, dystrybucją i promocją.

Pełny opis:

Omówienie problematyki marketingu medialnego poprzez:

1. Krótkie przypomnienie funkcji środków przekazu oraz zarysowanie kondycji współczesnych mediów.

2. Zdefiniowanie MM poprzez:

a) porównanie zakresu udziału mediów w marketingu tradycyjnym a marketingu medialnym;

b) wskazanie różnic między MM a marketingiem tradycyjnym;

c) przedstawienie oraz omówienie definicji MM;

3. Omówienie systematyki MM:

a) produktu medialnego – zdefiniowanie oraz prezentacja cech unikatowych, wraz z takimi zagadnieniami jak ramówka, cykl życia, marka medialna, innowacje w mediach;

b) dystrybucji medialnej – omówienie roli zjawiska, wykazanie wielu kategorii podziału oraz wskazanie technik rozpowszechniania treści medialnych, wraz z prezentacją metod tradycyjnych i związanych z nowymi mediami, multiplatformy medialne;

c) ceny medialnej – omówienie podziału ceny (osobista oraz instytucjonalna), wykazanie trendów panujących w reklamie medialnej, z podziałem na ogólnopolskie oraz regionalne środki przekazu;

d) promocji medialnej – prezentacja celów, klasyfikacji oraz tzw. „trójkąta promocyjnego”. Analiza zagadnienia autopromocji i autocross-promocji medialnej. Przedstawienie najpopularniejszych metod promocji medialnej

Literatura:

1. Jupowicz-Ginalska A., Marketing medialny, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2010

2. Jupowicz-Ginalska A., Promowanie mediów w mediach, w: Olędzki J. (red.) Public Relations. Społeczne wyzwania, ASPRA-JR, Warszawa 2008.

3. Jupowicz-Ginalska, A. (2018). Marka „Empire” jako przykład multiplatformy medialnej – studium przypadku. Zeszyty Prasoznawcze, 60 (4), pp. 845–865; DOI 10.4467/22996362PZ.17.048.8190

4. Jupowicz-Ginalska, A. (2017), Marka „Empire” jako przykład multiplatformy medialnej – studium przypadku, „Zeszyty Prasoznawcze”, t. 60, nr 4 (232), s. 845–865; DOI 10.4467/22996362PZ.17.048.8190.

5. Jupowicz-Ginalska, A. (2013), Promocja sprzedaży w mediach – próba zdefiniowania zjawiska, [w:] O własnej promocji środków przekazu w Polsce – między teorią a praktyką, red. A. Jupowicz-Ginalska, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, s. 33–57.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

3. Adamowski J. (red.), Waniek D. (nad. nauk.), Media masowe w praktyce społecznej, ASPRA J-R, Warszawa 2007.

4. Kotler Ph., Keller. K.L, Marketing, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2005.

5. Kowalski T., Jung B., Ekonomika mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006.

6. Kowalski T., Jung B., Media na rynku, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006.

7. Pleszczyński J., Etyka dziennikarska, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2007.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu przedmiotu student:

Wiedza

Student dysponuje specjalistyczną wiedzą z zakresu marketingu, prowadzonego przez środki przekazu. Potrafi wskazać różnice pomiędzy marketingiem tradycyjnym a medialnym, a także przedstawić systematykę MM. Student zna zasady kreowania produktu medialnego, prowadzenia dystrybucji medialnej, różnicowania ceny oraz promocji medialnej.

Umiejętności

Student umie zastosować teoretyczną wiedzę w aktywności praktycznej. Potrafi przełożyć systematykę MM na działania w codziennej pracy, odnoszącej się do szeroko rozumianych mediów (działy marketingu, PR czy promocji, zarówno mediów, jak i instytucji z nimi powiązanych).

Inne kompetencje

Student, łącząc wiedzę teoretyczną i nabyte umiejętności praktyczne, zyskuje szansę na znaczny rozwój zawodowy w branży medialnej, rozumianej szerzej niż wyłącznie dziennikarstwo (działy marketingu firm medialnych czy agencje zewnętrzne, zajmujące się elementami MM dla swoich klientów).

Metody i kryteria oceniania:

Test: 25 pytań, na który składają się pytania otwarte i zamknięte (pytania zamknięte są wielokrotnego wyboru). Pytania zamknięte punktowane w systemie 0 - 1 punt, pytania otwarte 0 - 2 punkty. Nie przewiduje się punktacji "połówkowej" (0,5 p.)

Test jest zaliczony, gdy student wskaże 50% + 1 p. poprawnych odpowiedzi.

Poprawka: egzamin ustny.

LUB: egzamin ustny (zdalny).

Każdy otrzymuje 3 pytania, które są oceniane w skali 2-5.

Ocena końcowa to średnia z ocen cząstkowych.

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Jupowicz-Ginalska
Prowadzący grup: Ksenia Wróblewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Omówienie problematyki marketingu medialnego poprzez: zdefiniowanie i uporządkowanie sposobów rozumienia zjawiska, systematyzację oraz klasyfikację MM, wykazanie nierozerwalnych związków między teorią a praktyką marketingu medialnego, charakterystykę oraz opis elementów składowych MM (produktu medialnego, dystrybucji medialnej, ceny mediów i promocji medialnej), umiejscowienie analizy MM w kontekście orientacji proklienckiej, wskazanie kolejnych, możliwych obszarów do analizy naukowej. Wśród przedmiotów powiązanych znajdują się: zarządzenie mediami, rynek mediów w Polsce, marketing, ekonomika mediów, PR i reklama.

Pełny opis:

Omówienie problematyki marketingu medialnego poprzez:

1. Omówienie podstawowych funkcji mediów/media jako IV władza.

2. Zdefiniowanie MM poprzez:

a) porównanie zakresu udziału mediów w marketingu tradycyjnym a marketingu medialnym;

b) wskazanie różnic między MM a marketingiem tradycyjnym;

c) przedstawienie oraz omówienie definicji MM;

d) omówienie znaczenia obszarów, wywierających wpływ na MM, czyli zagadnienia badań rynkowych oraz organizacji medialnych.

3. Omówienie elementów MM:

a) produktu medialnego – zdefiniowanie oraz prezentacja cech unikatowych, wraz z takimi zagadnieniami jak innowacje w mediach, ramówka, cykl życia, marka medialna;

b) dystrybucji medialnej – omówienie roli zjawiska, wykazanie wielu kategorii podziału oraz wskazanie technik rozpowszechniania treści medialnych, wraz z prezentacją metod tradycyjnych i związanych z nowymi mediami, multiplatforma medialna;

c) ceny medialnej – omówienie podziału ceny (osobista oraz instytucjonalna), wykazanie trendów panujących w reklamie medialnej, z podziałem na ogólnopolskie oraz regionalne środki przekazu;

d) promocji medialnej – prezentacja celów, klasyfikacji oraz tzw. „trójkąta promocyjnego”. Analiza zagadnienia autopromocji i autocross-promocji medialnej. Przedstawienie najpopularniejszych metod zewnętrznej promocji medialnej.

Literatura:

1. Jupowicz-Ginalska A., Marketing medialny, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2010

2. Jupowicz-Ginalska A., Promowanie mediów w mediach, w: Olędzki J. (red.) Public Relations. Społeczne wyzwania, ASPRA-JR, Warszawa 2008.

3. Jupowicz-Ginalska, A. (2018). Marka „Empire” jako przykład multiplatformy medialnej – studium przypadku. Zeszyty Prasoznawcze, 60 (4), pp. 845–865; DOI 10.4467/22996362PZ.17.048.8190

4. Jupowicz-Ginalska, A. (2017), Marka „Empire” jako przykład multiplatformy medialnej – studium przypadku, „Zeszyty Prasoznawcze”, t. 60, nr 4 (232), s. 845–865; DOI 10.4467/22996362PZ.17.048.8190.

5. Jupowicz-Ginalska, A. (2013), Promocja sprzedaży w mediach – próba zdefiniowania zjawiska, [w:] O własnej promocji środków przekazu w Polsce – między teorią a praktyką, red. A. Jupowicz-Ginalska, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, s. 33–57.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Jupowicz-Ginalska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Omówienie problematyki marketingu medialnego poprzez: zdefiniowanie i uporządkowanie sposobów rozumienia zjawiska, systematyzację oraz klasyfikację MM, wykazanie nierozerwalnych związków między teorią a praktyką marketingu medialnego, charakterystykę oraz opis elementów składowych MM (produktu medialnego, dystrybucji medialnej, ceny mediów i promocji medialnej), umiejscowienie analizy MM w kontekście orientacji proklienckiej, wskazanie kolejnych, możliwych obszarów do analizy naukowej. Wśród przedmiotów powiązanych znajdują się: zarządzenie mediami, rynek mediów w Polsce, marketing, ekonomika mediów, PR i reklama.

Pełny opis:

Omówienie problematyki marketingu medialnego poprzez:

1. Omówienie podstawowych funkcji mediów/media jako IV władza.

2. Zdefiniowanie MM poprzez:

a) porównanie zakresu udziału mediów w marketingu tradycyjnym a marketingu medialnym;

b) wskazanie różnic między MM a marketingiem tradycyjnym;

c) przedstawienie oraz omówienie definicji MM;

d) omówienie znaczenia obszarów, wywierających wpływ na MM, czyli zagadnienia badań rynkowych oraz organizacji medialnych.

3. Omówienie elementów MM:

a) produktu medialnego – zdefiniowanie oraz prezentacja cech unikatowych, wraz z takimi zagadnieniami jak innowacje w mediach, ramówka, cykl życia, marka medialna;

b) dystrybucji medialnej – omówienie roli zjawiska, wykazanie wielu kategorii podziału oraz wskazanie technik rozpowszechniania treści medialnych, wraz z prezentacją metod tradycyjnych i związanych z nowymi mediami, multiplatforma medialna;

c) ceny medialnej – omówienie podziału ceny (osobista oraz instytucjonalna), wykazanie trendów panujących w reklamie medialnej, z podziałem na ogólnopolskie oraz regionalne środki przekazu;

d) promocji medialnej – prezentacja celów, klasyfikacji oraz tzw. „trójkąta promocyjnego”. Analiza zagadnienia autopromocji i autocross-promocji medialnej. Przedstawienie najpopularniejszych metod zewnętrznej promocji medialnej.

Literatura:

1. Jupowicz-Ginalska A., Marketing medialny, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2010

2. Jupowicz-Ginalska A., Promowanie mediów w mediach, w: Olędzki J. (red.) Public Relations. Społeczne wyzwania, ASPRA-JR, Warszawa 2008.

3. Jupowicz-Ginalska, A. (2018). Marka „Empire” jako przykład multiplatformy medialnej – studium przypadku. Zeszyty Prasoznawcze, 60 (4), pp. 845–865; DOI 10.4467/22996362PZ.17.048.8190

4. Jupowicz-Ginalska, A. (2017), Marka „Empire” jako przykład multiplatformy medialnej – studium przypadku, „Zeszyty Prasoznawcze”, t. 60, nr 4 (232), s. 845–865; DOI 10.4467/22996362PZ.17.048.8190.

5. Jupowicz-Ginalska, A. (2013), Promocja sprzedaży w mediach – próba zdefiniowania zjawiska, [w:] O własnej promocji środków przekazu w Polsce – między teorią a praktyką, red. A. Jupowicz-Ginalska, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, s. 33–57.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)