Marketing w mediach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-LM-D5MAME-LMM |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Marketing w mediach |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
LM-DZIENNE I STOPNIA 5 semestr, 3 rok (Spec: Logistyka i marketing w mediach) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot ma na celu omówienie marketingu prowadzonego przez środki przekazu z uwzględnieniem kondycji (finansowej, etycznej) mediów oraz całej branży medialnej. Celem jest też wskazania podmiotowości mediów oraz tego, w jaki sposób zarządzają one swoim produktem, ceną, dystrybucją i promocją. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu omówienie marketingu prowadzonego przez środki przekazu z uwzględnieniem kondycji (finansowej) mediów oraz całej branży medialnej. Celem jest też wskazania podmiotowości mediów oraz tego, w jaki sposób zarządzają one swoim produktem, ceną, dystrybucją i promocją. |
Pełny opis: |
Omówienie problematyki marketingu medialnego poprzez: 1. Krótkie przypomnienie funkcji środków przekazu oraz zarysowanie kondycji współczesnych mediów. 2. Zdefiniowanie MM poprzez: a) porównanie zakresu udziału mediów w marketingu tradycyjnym a marketingu medialnym; b) wskazanie różnic między MM a marketingiem tradycyjnym; c) przedstawienie oraz omówienie definicji MM; 3. Omówienie systematyki MM: a) produktu medialnego – zdefiniowanie oraz prezentacja cech unikatowych, wraz z takimi zagadnieniami jak ramówka, cykl życia, marka medialna, innowacje w mediach; b) dystrybucji medialnej – omówienie roli zjawiska, wykazanie wielu kategorii podziału oraz wskazanie technik rozpowszechniania treści medialnych, wraz z prezentacją metod tradycyjnych i związanych z nowymi mediami, multiplatformy medialne; c) ceny medialnej – omówienie podziału ceny (osobista oraz instytucjonalna), wykazanie trendów panujących w reklamie medialnej, z podziałem na ogólnopolskie oraz regionalne środki przekazu; d) promocji medialnej – prezentacja celów, klasyfikacji oraz tzw. „trójkąta promocyjnego”. Analiza zagadnienia autopromocji i autocross-promocji medialnej. Przedstawienie najpopularniejszych metod promocji medialnej |
Literatura: |
1. Jupowicz-Ginalska A., Marketing medialny, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2010 2. Jupowicz-Ginalska A., Promowanie mediów w mediach, w: Olędzki J. (red.) Public Relations. Społeczne wyzwania, ASPRA-JR, Warszawa 2008. 3. Jupowicz-Ginalska, A. (2018). Marka „Empire” jako przykład multiplatformy medialnej – studium przypadku. Zeszyty Prasoznawcze, 60 (4), pp. 845–865; DOI 10.4467/22996362PZ.17.048.8190 4. Jupowicz-Ginalska, A. (2017), Marka „Empire” jako przykład multiplatformy medialnej – studium przypadku, „Zeszyty Prasoznawcze”, t. 60, nr 4 (232), s. 845–865; DOI 10.4467/22996362PZ.17.048.8190. 5. Jupowicz-Ginalska, A. (2013), Promocja sprzedaży w mediach – próba zdefiniowania zjawiska, [w:] O własnej promocji środków przekazu w Polsce – między teorią a praktyką, red. A. Jupowicz-Ginalska, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, s. 33–57. ---------------------------------------------------------------------------------------------------- 3. Adamowski J. (red.), Waniek D. (nad. nauk.), Media masowe w praktyce społecznej, ASPRA J-R, Warszawa 2007. 4. Kotler Ph., Keller. K.L, Marketing, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2005. 5. Kowalski T., Jung B., Ekonomika mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006. 6. Kowalski T., Jung B., Media na rynku, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006. 7. Pleszczyński J., Etyka dziennikarska, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2007. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: Wiedza Student dysponuje specjalistyczną wiedzą z zakresu marketingu, prowadzonego przez środki przekazu. Potrafi wskazać różnice pomiędzy marketingiem tradycyjnym a medialnym, a także przedstawić systematykę MM. Student zna zasady kreowania produktu medialnego, prowadzenia dystrybucji medialnej, różnicowania ceny oraz promocji medialnej. Umiejętności Student umie zastosować teoretyczną wiedzę w aktywności praktycznej. Potrafi przełożyć systematykę MM na działania w codziennej pracy, odnoszącej się do szeroko rozumianych mediów (działy marketingu, PR czy promocji, zarówno mediów, jak i instytucji z nimi powiązanych). Inne kompetencje Student, łącząc wiedzę teoretyczną i nabyte umiejętności praktyczne, zyskuje szansę na znaczny rozwój zawodowy w branży medialnej, rozumianej szerzej niż wyłącznie dziennikarstwo (działy marketingu firm medialnych czy agencje zewnętrzne, zajmujące się elementami MM dla swoich klientów). |
Metody i kryteria oceniania: |
Test: 25 pytań, na który składają się pytania otwarte i zamknięte (pytania zamknięte są wielokrotnego wyboru). Pytania zamknięte punktowane w systemie 0 - 1 punt, pytania otwarte 0 - 2 punkty. Nie przewiduje się punktacji "połówkowej" (0,5 p.) Test jest zaliczony, gdy student wskaże 50% + 1 p. poprawnych odpowiedzi. Poprawka: egzamin ustny. LUB: egzamin ustny (zdalny). Każdy otrzymuje 3 pytania, które są oceniane w skali 2-5. Ocena końcowa to średnia z ocen cząstkowych. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Jupowicz-Ginalska | |
Prowadzący grup: | Ksenia Wróblewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Omówienie problematyki marketingu medialnego poprzez: zdefiniowanie i uporządkowanie sposobów rozumienia zjawiska, systematyzację oraz klasyfikację MM, wykazanie nierozerwalnych związków między teorią a praktyką marketingu medialnego, charakterystykę oraz opis elementów składowych MM (produktu medialnego, dystrybucji medialnej, ceny mediów i promocji medialnej), umiejscowienie analizy MM w kontekście orientacji proklienckiej, wskazanie kolejnych, możliwych obszarów do analizy naukowej. Wśród przedmiotów powiązanych znajdują się: zarządzenie mediami, rynek mediów w Polsce, marketing, ekonomika mediów, PR i reklama. |
|
Pełny opis: |
Omówienie problematyki marketingu medialnego poprzez: 1. Omówienie podstawowych funkcji mediów/media jako IV władza. 2. Zdefiniowanie MM poprzez: a) porównanie zakresu udziału mediów w marketingu tradycyjnym a marketingu medialnym; b) wskazanie różnic między MM a marketingiem tradycyjnym; c) przedstawienie oraz omówienie definicji MM; d) omówienie znaczenia obszarów, wywierających wpływ na MM, czyli zagadnienia badań rynkowych oraz organizacji medialnych. 3. Omówienie elementów MM: a) produktu medialnego – zdefiniowanie oraz prezentacja cech unikatowych, wraz z takimi zagadnieniami jak innowacje w mediach, ramówka, cykl życia, marka medialna; b) dystrybucji medialnej – omówienie roli zjawiska, wykazanie wielu kategorii podziału oraz wskazanie technik rozpowszechniania treści medialnych, wraz z prezentacją metod tradycyjnych i związanych z nowymi mediami, multiplatforma medialna; c) ceny medialnej – omówienie podziału ceny (osobista oraz instytucjonalna), wykazanie trendów panujących w reklamie medialnej, z podziałem na ogólnopolskie oraz regionalne środki przekazu; d) promocji medialnej – prezentacja celów, klasyfikacji oraz tzw. „trójkąta promocyjnego”. Analiza zagadnienia autopromocji i autocross-promocji medialnej. Przedstawienie najpopularniejszych metod zewnętrznej promocji medialnej. |
|
Literatura: |
1. Jupowicz-Ginalska A., Marketing medialny, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2010 2. Jupowicz-Ginalska A., Promowanie mediów w mediach, w: Olędzki J. (red.) Public Relations. Społeczne wyzwania, ASPRA-JR, Warszawa 2008. 3. Jupowicz-Ginalska, A. (2018). Marka „Empire” jako przykład multiplatformy medialnej – studium przypadku. Zeszyty Prasoznawcze, 60 (4), pp. 845–865; DOI 10.4467/22996362PZ.17.048.8190 4. Jupowicz-Ginalska, A. (2017), Marka „Empire” jako przykład multiplatformy medialnej – studium przypadku, „Zeszyty Prasoznawcze”, t. 60, nr 4 (232), s. 845–865; DOI 10.4467/22996362PZ.17.048.8190. 5. Jupowicz-Ginalska, A. (2013), Promocja sprzedaży w mediach – próba zdefiniowania zjawiska, [w:] O własnej promocji środków przekazu w Polsce – między teorią a praktyką, red. A. Jupowicz-Ginalska, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, s. 33–57. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Jupowicz-Ginalska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Omówienie problematyki marketingu medialnego poprzez: zdefiniowanie i uporządkowanie sposobów rozumienia zjawiska, systematyzację oraz klasyfikację MM, wykazanie nierozerwalnych związków między teorią a praktyką marketingu medialnego, charakterystykę oraz opis elementów składowych MM (produktu medialnego, dystrybucji medialnej, ceny mediów i promocji medialnej), umiejscowienie analizy MM w kontekście orientacji proklienckiej, wskazanie kolejnych, możliwych obszarów do analizy naukowej. Wśród przedmiotów powiązanych znajdują się: zarządzenie mediami, rynek mediów w Polsce, marketing, ekonomika mediów, PR i reklama. |
|
Pełny opis: |
Omówienie problematyki marketingu medialnego poprzez: 1. Omówienie podstawowych funkcji mediów/media jako IV władza. 2. Zdefiniowanie MM poprzez: a) porównanie zakresu udziału mediów w marketingu tradycyjnym a marketingu medialnym; b) wskazanie różnic między MM a marketingiem tradycyjnym; c) przedstawienie oraz omówienie definicji MM; d) omówienie znaczenia obszarów, wywierających wpływ na MM, czyli zagadnienia badań rynkowych oraz organizacji medialnych. 3. Omówienie elementów MM: a) produktu medialnego – zdefiniowanie oraz prezentacja cech unikatowych, wraz z takimi zagadnieniami jak innowacje w mediach, ramówka, cykl życia, marka medialna; b) dystrybucji medialnej – omówienie roli zjawiska, wykazanie wielu kategorii podziału oraz wskazanie technik rozpowszechniania treści medialnych, wraz z prezentacją metod tradycyjnych i związanych z nowymi mediami, multiplatforma medialna; c) ceny medialnej – omówienie podziału ceny (osobista oraz instytucjonalna), wykazanie trendów panujących w reklamie medialnej, z podziałem na ogólnopolskie oraz regionalne środki przekazu; d) promocji medialnej – prezentacja celów, klasyfikacji oraz tzw. „trójkąta promocyjnego”. Analiza zagadnienia autopromocji i autocross-promocji medialnej. Przedstawienie najpopularniejszych metod zewnętrznej promocji medialnej. |
|
Literatura: |
1. Jupowicz-Ginalska A., Marketing medialny, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2010 2. Jupowicz-Ginalska A., Promowanie mediów w mediach, w: Olędzki J. (red.) Public Relations. Społeczne wyzwania, ASPRA-JR, Warszawa 2008. 3. Jupowicz-Ginalska, A. (2018). Marka „Empire” jako przykład multiplatformy medialnej – studium przypadku. Zeszyty Prasoznawcze, 60 (4), pp. 845–865; DOI 10.4467/22996362PZ.17.048.8190 4. Jupowicz-Ginalska, A. (2017), Marka „Empire” jako przykład multiplatformy medialnej – studium przypadku, „Zeszyty Prasoznawcze”, t. 60, nr 4 (232), s. 845–865; DOI 10.4467/22996362PZ.17.048.8190. 5. Jupowicz-Ginalska, A. (2013), Promocja sprzedaży w mediach – próba zdefiniowania zjawiska, [w:] O własnej promocji środków przekazu w Polsce – między teorią a praktyką, red. A. Jupowicz-Ginalska, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, s. 33–57. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.