Główne nurty kultury światowej i polskiej XX i XXI wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-M-DM-D1GNKS |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Główne nurty kultury światowej i polskiej XX i XXI wieku |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
DM-DZIENNE II STOPNIA 1 semestr, 1 rok |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przegląd głównych nurtów kultury od przełomu XIX/XX wieku do dziś uwzględnia zarówno elementarne uporządkowanie diachroniczne (ze szczególnym uwzględnieniem kategorii zmiany kulturowej), jak też analizy szczegółowe wybranych zjawisk kultury. Omówione zostaną również cechy podstawowych procesów kulturowych, wyodrębnianych i opisywanych w porządku myśli filozoficznej oraz wybranych paradygmatów estetycznych. Zajęcia ćwiczeniowe umożliwią studentowi samodzielną interpretację zjawisk kultury światowej i polskiej oraz pozwolą na rozumienie miejsca i perspektyw rozwoju tejże kultury we współczesnym świecie. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu, na który składa się cykl 30 godz. wykładów oraz 30 godz. zajęć ćwiczeniowych, jest zaprezentowanie panoramy kultury ludzkiej od przełomu XIX/XX stulecia do czasów najnowszych. Rozległość problematyki wymaga doboru tematów szczegółowych oraz ich omówienia według dwóch ogólnych porządków. Jednym z nich jest prezentacja dziejów kultury w ujęciu diachronicznym z uwzględnieniem chronologii zmian kulturowych oraz prezentacją pogłębionej analizy tychże węzłowych momentów (uwarunkowanych historycznie, społecznie i estetycznie), realizowanych w poszczególnych nurtach kultury, mających swoje typowe realizacje na gruncie zasadniczych dyscyplin sztuki (literatury, plastyki, teatru, filmu, architektury, muzyki). Drugi porządek omawiania nurtów kultury, wyodrębnianych we wskazanym okresie, wyznaczony jest myśleniem o długim trwaniu tendencji modernistycznych, jak również o możliwości i potrzebie synchronicznego rozpoznawania kategorii, motywów, tendencji i różnorodnie dookreślanych paradygmatów kulturowych, realizowanych w praktyce twórczej oraz rozpoznawalnych w poszczególnych artefaktach. Obie, komplementarne względem siebie, metody analizy, składające się na prezentację cech specyficznych kultury oraz dostępnych perspektyw jej rozumienia, tworzyć mają podstawy do samodzielnej interpretacji zjawisk kultury współczesnej i wyposażyć studenta w narzędzia umożliwiające mu własną ocenę jakości i wartości dostępnych tekstów kultury. Celem implikowanym przedmiotu jest zatem stworzenie płaszczyzny do wymiany myśli na temat kultury oraz – jeszcze bardziej personalistycznie – do świadomego określania własnego miejsca w kulturze oraz kształtowania postaw wobec jej dziedzictwa. Wszystkie te umiejętności są niepomijalną składową procesu komunikacji zarówno w aspekcie społecznym, jak też medialnym, co wpływa bezpośrednio na skuteczność tegoż procesu. Wiedza i umiejętności zdobyte podczas opisywanych tu zajęć powinny zatem dodatkowo sprzyjać usprawnieniu i poszerzeniu kompetencji komunikacyjnych studentów. Nakład pracy studenta: Forma zajęć wykład = 30 godzin + konwersatorium = 30 godzin. Razem: 60 godzin Samodzielne przygotowanie do każdych zajęć 2 godz. tyg. = 30 godz. Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu = 30 godzin Razem = 120 godzin |
Literatura: |
M. Porębski, Granica współczesności 1909-1925, WAiF, Warszawa 1989. M. Porębski, Kubizm. Wprowadzenie do sztuki XX wieku, WAiF, Warszawa 1986. A. Turowski, Budowniczowie świata. Z dziejów radykalnego modernizmu w sztuce polskiej, Universitas, Kraków 2000. Postmodernizm. Antologia przekładów, wybrał R. Nycz, Wyd. Baran i Suszczyński, Kraków 1997. Ch. Barker, Studia kulturowe. Teoria i praktyka, przeł. A. Sadza, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005. A. Benoit-Dusausoy (pod red.), Literatura Europy. Historia literatury europejskiej, Gdańsk 2011. K. Braun, Wielka Reforma Teatru w Europie. Ludzie-idee-zdarzenia, Wrocław 1984. J. Clair, La responsabilite de l’artiste. Les avant-gardes entre terreur et raison, Paris 1997. A. Gehlen, Sociologia ed estetica della pittura moderna, Napoli 2011. E. Gombrich, O sztuce, Warszawa 1997. E. Gombrich, Pisma o sztuce i kulturze, Kraków 2011. P. Gossel, G. Leuthauser, Architektura XX wieku, 2010. A. Mencel i inni, Jerzy Giedroyc: kultura, polityka, wiek XX, Warszawa 2006. M. De Micheli, Le avanguardie artistiche del Novecento, Milano 2012. W. Muschg, Tragiczne dzieje literatury, Warszawa 2010. L. Shiner, The Invention of Art. A Cultural History, Chicago 2001. |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu zajęć student: Wiedza 1/ ma uporządkowaną wiedzę o zmianach kulturowych w XX i XXI wieku oraz ich relacji wobec różnorodnych aspektów procesu historycznego, 2/ posiada pogłębioną wiedzę na temat źródeł filozoficznych i estetycznych kultury współczesnej, 3/ zna podstawową terminologię z zakresu kulturoznawstwa oraz elementarne pojęcia z dziedziny historii sztuki, 4/ zna cechy charakterystyczne głównych nurtów kultury XX i XXI wieku. Umiejętności 1/ rozpoznaje i wyodrębnia cechy głównych nurtów kultury minionego i obecnego stulecia, 2/ określa i uzasadnia znaczenie kultury wizualnej i audialnej dla człowieka współczesnego, 3/ wskazuje i wyjaśnia rolę mediów w kulturze i wpływ kultury na procesy mediatyzacji (na sposoby opisania i rozumienia świata), 4/ stosuje zdobytą wiedzę do samodzielnej analizy zjawisk kultury współczesnej, a także do interpretacji tych zjawisk oraz interpretacji wybranych artefaktów. Kompetencje społeczne 1/ jest świadomym uczestnikiem kultury, co oznacza, że samodzielnie i w sposób racjonalny kształtuje własny profil uczestnictwa w kulturze i potrafi ten wybór uzasadnić, 2/ dostrzega i rozumie znaczenie dziedzictwa kulturowego dla rozwoju społeczeństwa demokratycznego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie w formie pisemnej i/lub ustnej (ostateczna decyzja o formie zaliczenia podjęta zostanie w uzgodnieniu ze studentami do połowy grudnia). Ocena końcowa (zaliczenie z oceną z wykładu) stanowi średnią z: 1) oceny z testu terminologicznego (pytania otwarte), 2) oceny z testu wizualnego 3) oceny efektów uczenia się osiągniętych w ramach zajęć ćwiczeniowych (tzw. "ocena wewnętrzna") Zaliczenie zajęć ćwiczeniowych (zal.) - na podstawie bieżącej oceny przygotowania do zajęć oraz aktywności podczas nich (udział w dyskusji), a także zaliczenia śródsemestralnych prac, zadań ćwiczeniowych i testów kontrolnych. Zajęcia, testy, prace oraz rozmowy końcowe realizowane będą w trybie zdalnym. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Cieślak | |
Prowadzący grup: | Robert Cieślak, Anna Jawor | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Cieślak | |
Prowadzący grup: | Robert Cieślak, Paulina Orłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.