Teksty literatury współczesnej - analiza kontekstowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3001-11B1TW |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Teksty literatury współczesnej - analiza kontekstowa |
Jednostka: | Instytut Literatury Polskiej |
Grupy: |
Harmonogram zajęć - filologia polska, st. stacjonarne, drugiego stopnia Harmonogram zajęć - filologia polska, st. stacjonarne, drugiego stopnia, I rok Moduł "Komparatystyka" - filologia polska od cyklu 2019 - stacjonarne 2-go stopnia Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Do efektywnego opanowania materiału zaplanowanego do omówienia podczas zajęć Teksty literatury współczesnej - analiza kontekstowa potrzebne są: 1) podstawowa wiedza o współczesnej i najnowszej literaturze oraz kulturze polskiej w ujęciu historycznym, 2) znajomość pojęć, terminów i narzędzi literaturoznawstwa oraz sprawne posługiwanie się nimi, 3) wiedza na temat prądów, konwencji literackich, gatunków, stylów i tematów charakterystycznych dla literatury polskiej okresu 1918-1989, polskiej literatury najnowszej, a także kontekstowa wiedza związana z wcześniejszymi okresami literackimi 4) bierna znajomość przynajmniej jednego języka obcego umożliwiająca sprawne czytanie tekstów w tym języku, 5) znajomość wybranych tekstów literackich z literatury światowej, 6) podstawowe wiadomości z historii filozofii. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z możliwościami zastosowania analizy kontekstowej jako metody przydatnej do rozpoznania i opisu związków literatury współczesnej i najnowszej z wybranymi tekstami z literatur innych kręgów językowych oraz relacji tejże literatury z innymi dyskursami (w szczególności zaś z dyskursem filozoficznym). |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zaprezentowanie słuchaczom możliwości związanych z zastosowaniem analizy kontekstowej jako metody umożliwiającej rozpoznanie i opis historycznie weryfikowalnych relacji literatury współczesnej i najnowszej z wybranymi tekstami z literatur innych kręgów językowych oraz związków tejże literatury z innymi dyskursami (w szczególności zaś z dyskursem filozoficznym). Zajęcia ułatwiać mają studentom rozumienie literatury polskiej wskazanego okresu w sposób pogłębiony i ukazywać ją nie tylko jako formującą się w procesie międzynarodowej transmisji tematów, form i estetyk, lecz także jako wchodzącą w zróżnicowane pod względem funkcjonalnym relacje z innymi dyskursami. Studenci zapoznają się z propozycjami typologii kontekstów. Dyskutowane będą również problemy doboru i ekwiwalencji kontekstów oraz kształcona umiejętność identyfikacji wyznaczników kontekstu w tekstach literatury współczesnej i najnowszej. Zajęcia służyć będą także wskazaniu (związanych z potrzebą ukontekstowienia rodzimych zjawisk literackich) obszarów problemowych, które domagają się nowych rozstrzygnięć oraz przygotowaniu studentów do samodzielnego pogłębiania wiedzy w tym zakresie. |
Literatura: |
Literatura teoretyczna, wprowadzająca w problematykę zajęć: 1) Badania porównawcze. Dyskusja o metodzie. Radziejowice 6–8 lutego 1997 r., pod red. A. Nowickiej-Jeżowej, Izabelin 1998. 2) S. Balbus, Między stylami, Kraków 1993. 3) J. Bartmiński, Kontekst założony, historyczny czy kreowany [w:] Polska genologia lingwistyczna, pod. red. D. Ostaszewskiej i R. Cudaka, Warszawa 2008. 4) J.B. Corsitius, Literatura jako kontekst [w:] Antologia zagranicznej komparatystyki literackiej, pod red. H. Janaszek-Ivanićkovej, Warszawa 1997. 5) T. Dobrzyńska, Międzystylowe pożyczki gatunkowe jako źródło odnowy poetyki w czasach przełomów [w:] Polska genologia lingwistyczna, pod. red. D. Ostaszewskiej i R. Cudaka, Warszawa 2008. 6) G. Genette, Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia [w:] Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia. Literatura jako produkcja i ideologia: poststrukturalizm, badania intertekstualne, problemy syntezy historycznoliterackiej, oprac. H. Markiewicz, Kraków 1996, t. IV, cz. 2, s. 363. 7) E. Kasperski, Kategorie komparatystyki, Warszawa 2010. 8) H. Markiewicz, Zakres i podział literaturoznawstwa porównawczego, [w:] Nowe przekroje i zbliżenia. Rozprawy i szkice z wiedzy o literaturze, Warszawa 1976, s. 5-19. 9) Ż. Nalewajk, Problematyka kontekstów i metod badań w komparatystyce, "Tekstualia" 2012, nr 4 (31), s. 51-65. 10) R. Nycz, Intertekstualność i jej zakresy: teksty, gatunki, światy [w:] idem, Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze, Warszawa 1995. 11) J. Puzynina, Kontekst a rozumienie tekstu [w:] Polska genologia lingwistyczna, pod. red. D. Ostaszewskiej i R. Cudaka, Warszawa 2008. 12) E. Szczęsna, Komparatystyka semiosfer, mediów, dyskursów. Perspektywy rozwoju [w:] "Tekstualia" 2012, nr 4 (31), s. 37-49. 13) E. Szczęsna, Ontologia i epistemologia porównania, [w:] Komparatystyka dzisiaj, t. 1, Problemy teoretyczne, Kraków 2010. Teksty do analizy (do wyboru przez prowadzącego zajęcia). |
Efekty uczenia się: |
Podczas zajęć student ugruntowuje umiejętność refleksji historycznej nad tekstami literackimi oraz nabywa kompetencję związaną z analizowaniem literatury polskiej w kontekście szerszym niż narodowy. Systematycznie doskonali zdolność posługiwania się analizą kontekstową jako metodą badań porównawczych. Zapoznaje się z ważnymi tekstami (zaczerpniętymi z literatury polskiej i z literatur innych kręgów językowych). Uczy się odróżniać metody i problemy właściwe historii literatury XX i XXI wieku od metod i problemów charakterystycznych dla komparatystyki. Zaznajamia się z wybranymi, wartościowymi merytorycznie pracami z tej dziedziny. Utrwala sobie terminologię ugruntowaną w badaniach komparatystycznych oraz terminologię stosowaną w badaniach historycznoliterackich, pogłębia kompetencję posługiwania się tymi pojęciami ze zrozumieniem. Zyskuje umiejętność napisania pracy zaliczeniowej, której celem jest przebadanie metodą analizy kontekstowej wybranego tekstu literackiego napisanego w XX lub XXI wieku. Uczy się dostrzegania i wskazywania problemów wspólnych dla tekstów przynależnych do różnych literatur narodowych omawianego okresu, potrafi także wskazać istotne różnice pomiędzy nimi oraz opisać ich specyfikę, a także zidentyfikować teksty otwierające się na dialog z innymi dyskursami (w szczególności zaś z dyskursem filozoficznym). Student nabywa umiejętność formułowania dostrzeżonych problemów w postaci tematu badawczego. Rozumie potrzebę rozwijania badań prowadzonych metodą analizy kontekstowej dla rozumienia literatury i kultury współczesnej oraz docenia znaczenie rezultatów poznawczych wynikających z dążenia do integracji wiedzy. |
Metody i kryteria oceniania: |
- ocena ciągła (na podstawie obecności i aktywności na zajęciach); - ocena na podstawie referatu wygłoszonego na zadany temat; - ocena na podstawie pracy pisemnej; - egzamin ustny. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 45 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Karol Hryniewicz, Jagoda Wierzejska | |
Prowadzący grup: | Jagoda Wierzejska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 45 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Karol Hryniewicz, Jagoda Wierzejska | |
Prowadzący grup: | Jagoda Wierzejska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.