Czytelnia prasy (1859-1918)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3001-C3N-LP6 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Czytelnia prasy (1859-1918) |
Jednostka: | Instytut Literatury Polskiej |
Grupy: |
Konwersatoria do wyboru dla filologii polskiej - stacjonarne 2go stopnia 2023/2024 Konwersatoria do wyboru dla FP - stacjonarne 2. stopnia 2023/2024 - moduł nowoczesność Moduł "Nowoczesność" - filologia polska od cyklu 2019 - stacjonarne 2-go stopnia Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Ukończone studia w zakresie filologii polskiej na poziomie licencjackim. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Konwersatorium skierowane jest do osób zainteresowanych związkami między rozwojem prasy a przemianami polskiego piśmiennictwa w drugiej połowie XIX wieku oraz wieloaspektowym spojrzeniem na kulturę dziewiętnastowieczną jako początek wielu ważnych współcześnie zjawisk literackich i komunikacyjnych. Zajęcia będą skłaniać do zadawania pytań o odmienność sytuacji odbioru tekstów opublikowanych w ówczesnej książce lub prasie. |
Pełny opis: |
Konwersatorium skierowane jest do osób zainteresowanych związkami między rozwojem prasy a przemianami polskiego piśmiennictwa w drugiej połowie XIX wieku oraz wieloaspektowym spojrzeniem na kulturę dziewiętnastowieczną jako początek wielu ważnych współcześnie zjawisk literackich i komunikacyjnych. Zajęcia będą skłaniać do zadawania pytań o odmienność sytuacji odbioru tekstów opublikowanych w ówczesnej książce lub prasie. Ramy czasowe wskazane w tytule zajęć to rok 1859, w którym zaczęło się ukazywać jedno z najpoczytniejszych i najdłużej wychodzących pism ilustrowanych drugiej połowy XIX i początku wieku XX, „Tygodnik Ilustrowany”, oraz 1918 – symbolicznie oznaczający koniec długiego trwania polskiej dziewiętnastowieczności. W tym zakresie chronologicznym mieści imponujący rozwój prasy o rozmaitym profilu. Podczas zajęć poznamy wybrane tytuły prasowe i najważniejsze problemy związane z udostępnianiem tekstów literackich, publicystycznych i artystycznych za pomocą tego medium, a także rozmaite strategie redaktorskie i możliwości ich badania. Przede wszystkim zaś będziemy regularnie czytać dziewiętnastowieczną prasę, doskonale dziś dostępną w formie elektronicznej, a imponującą wielością tematów, tekstów czy praktyk wydawniczych. |
Literatura: |
Literatura Szczegóły związane z przygotowaniem na poszczególne zajęcia zostaną ustalone wspólnie z osobami w nich uczestniczącymi. G. Bąbiak, Metropolia i zaścianek. W kręgu „Chimery” Zenona Przesmyckiego, Warszawa 2002; T. Budrewicz, Pytam, więc jestem… (jaki?). Odpowiedzi redakcji w „Przeglądzie Tygodniowym”, w: Pozytywiści warszawscy. „Przegląd Tygodniowy” 1866–1876, seria II: Świat, Europa, Polska, red. nauk. i wstęp A. Janicka, Białystok 2020; D. Domarańczyk-Cieślak, Regionalista z pasją dalekich podróży, czyli Filip Sulimierski i jego „Wędrowiec”, „Acta Universitatis Lodziensic. Folia Litteraria Polonica” 2015, nr 3; J. Franke, Polska prasa kobieca w latach 1820–1918. W kręgu ofiary i poświęcenia, Warszawa 1999, wybrane fragmenty; E. Ihnatowicz, Koncepcja prasy w „Tygodniku Ilustrowanym” za redakcji Ludwika Jenikego (1859–1886), „Rocznik Towarzystwa Literackiego im. A. Mickiewicza” 1982–1983, R. XVII/XVIII. M. Kabata, Warszawska batalia o „nową sztukę” („Wędrowiec” 1884–1887), Warszawa 1978; Z. Kmiecik i inni, Prasa polska w latach 1864–1918, Warszawa 1976, wybrane fragmenty; M. Kot, Satyra jako remedium na porozbiorową rzeczywistość dawnej Galicji na przykładzie „Szczutka” i „Chochlika”, „Rocznik Przemyski” 2013, t. 49, z. 3; G. Markiewicz, Adam Wiślicki i Aleksander Świętochowski – dwie narracje pozytywistów warszawskich, w: Pozytywiści warszawscy. „Przegląd Tygodniowy” 1866–1876, seria II: Świat, Europa, Polska, red. nauk. i wstęp A. Janicka, Białystok 2020; A. Paja, 1884. Rok z biografii lekturowej czytelniczek „Bluszczu”, „Świtu” oraz „Tygodnika Mód i Powieści”, „Bibliotekarz Podlaski” 2014, nr 1; P. Pietrzak, Powieść w świecie prasy. Prus i inni, Warszawa 2017, wybrane fragmenty; „Przegląd Tygodniowy” 1866–1876. Teksty, analizy, komentarze, red. naukowa A. Janicka, współpr.. A. Kowalczykowa, Ł. Zabielski, t. 1–4, Białystok 2019 i n., wybrane fragmenty; K. Stępnik, Henryk Sienkiewicz. Studia z mikrobiografiki prasowej, Lublin 2016, wybrane fragmenty; A. Szczepańska, „Chimera”. Tekstowa kolekcja Zenona Przesmyckiego, Gdańsk 2008, wybrane fragmenty; M. Zawialska, „Świt” Marii Konopnickiej. Zarys monograficzny tygodnika dla kobiet, Wrocław 1978, wybrane fragmenty; |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: - aktywne uczestnictwo w zajęciach - przygotowanie pracy zaliczeniowej, której forma zostanie ustalona wspólnie z osobami uczestniczącymi w zajęciach Metody: -stała kontrola zaangażowania intelektualnego - ocena końcowa - praca zaliczeniowa |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Kowalczuk, Magdalena Krzyżanowska, Łukasz Książyk, Damian Makuch | |
Prowadzący grup: | Urszula Kowalczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.