Literatury europejskie w ujęciu porównawczym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3001-P1A3LE |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Literatury europejskie w ujęciu porównawczym |
Jednostka: | Instytut Literatury Polskiej |
Grupy: |
Harmonogram zajęć - filologia polska, st. stacjonarne, pierwszego stopnia Harmonogram zajęć - filologia polska, st. stacjonarne, pierwszego stopnia, III rok Minimum programowe specjalności: Literatura i kultura polska w perspektywie europejskiej i światowej Przedmioty obowiązkowe dla III roku specjalności LiKPwPEiŚ - stacjonarne 1-go stopnia Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | 1) znajomość pojęć, terminów i narzędzi literaturoznawstwa, 2) zaawansowana wiedza o polskiej literaturze i kulturze XIX i XX-XXI w., 3) ogólna wiedza o wybranych literaturach narodowych, 4) ogólna wiedza o różnych dziedzinach sztuki, dyskursach i mediach. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przybliżenie zjawisk literackich, szerokoartystycznych i cywilizacyjnych w Europie w okresie romantyzmu, modernizmu i postmodernizmu na podstawie wybranych tekstów z różnych narodowych literatur europejskich |
Pełny opis: |
Wykład powiązany jest z ćwiczeniami, które odbywają się w sem. letnim; ich zadaniem jest praktyczna analiza wybranych tekstów z literatur europejskich. Cykl wykładów natomiast ma za zadanie przygotować filozoficzny i estetyczny grunt dla tych ćwiczeń, a przede wszystkim dać możliwie pełną wiedzę na temat głównych zjawisk artystycznych dokonujących się w literaturach europejskich od końca XIX wieku do ostatnich dni. Semestr I cz. 1 (prowadzący prof. UW Michał Kuziak) 1. Romantyzm - modernizm, dynamika i dialektyka nowoczesności, 2. Szkoła jenajska i niemiecki romantyzm, 3. Byron/byronizm - poetyka, problematyka i zjawisko, 4. 5. Literatura zwrotu ekspresywistycznego, 6.-7. Nowe mitologie XIX wieku, 8.-9.-10. Powieść: summa XIX wieku, 11. Tendencje nihilistyczne w filozofii i literaturze XIX wieku, 12. Religijność postsekularna w literaturze XIX wieku, 13. Literatura kolonialna (i antykolonialna) w XIX wieku, 14. Konstruowanie narodowości w literaturze XIX wieku, 15. Dekadenci. Semestr ! cz. 2 prowadząca: dr hab. Żaneta Nalewajk-Turecka) Druga część cyklu wykładów w I semestrze będzie wskazywać problemy empiryczne, teoretyczne i metodologiczne związane z badaniem literatur europejskich XX wieku. Przede wszystkim zaś ma dać studentom wszechstroną wiedzę na temat prądów literackich oraz charakterystycznych dla nich gatunków, stylów, tematów i problematyk. Przedstawiać będzie także główne techniki narracyjne oraz ich przemiany w literaturach europejskich, wreszcie podejmować zagadnienie arcydzieł literatur europejskich oraz zagadnienie konstruowania kanonu. 1. Literatury europejskie XX wieku w ujęciu porównawczym – problemy empiryczne, teoretyczne i metodologiczne oraz płaszczyzny porównania (prądy oraz charakterystyczne dla nich gatunki, style, tematy i problematyki) 2. Główne prądy w literaturach europejskich – symbolizm 3. Główne prądy w literaturach europejskich – ekspresjonizm 4. Główne prądy w literaturach europejskich – futuryzm 5. Główne prądy w literaturach europejskich – dadaizm 6. Główne prądy w literaturach europejskich – surrealizm 7. Główne prądy w literaturach europejskich – kubizm 8. Główne prądy w literaturach europejskich – egzystencjalizm 9. Główne prądy w literaturach europejskich – neoawangarda 10. Główne prądy w literaturach europejskich – postmodernizm 11. Przemiany wybranych technik narracyjnych w literaturach europejskich – autotematyzm 12. Przemiany wybranych technik narracyjnych w literaturach europejskich – strumień świadomości 13. Przemiany wybranych technik narracyjnych w literaturach europejskich – monolog wypowiedziany 14. Przemiany wybranych technik narracyjnych w literaturach europejskich – technika punktów widzenia 15. Arcydzieła literatur europejskich. Pytanie o kanon literatur europejskich |
Literatura: |
Semestr I cz. 1 (prof. UW M. Kuziak) 1. H. R. Jauss, Tradycja literacka a dzisiejsza świadomość nowoczesności, w: Historia literatury jako prowokacja, Warszawa 1999; 2. H. R. Jauss, Proces literacki modernizmu od Rousseau do Adorna, w: Odkrywanie modernizmu. Antologia. Pod red. R. Nycza, Kraków 2004; 3. R. Sheppard, Problematyka modernizmu europejskiego, w: ibidem; 4. W. Szturc, Ironia romantyczna, Warszawa 1992; 5. B. Andrzejewski, Przyroda i język. Filozofia wczesnego romantyzmu w Niemczech, Warszawa-Poznań 1989; 3. I. Dobrzycka, Kształtowanie się twórczości Byrona. Bohater bajroniczny a zagadnienia narodowe, Warszawa 1963; 4. Ch. Taylor, Źródła podmiotowości. Narodzimy tożsamości nowoczesnej, Warszawa 2001 (rozdz. Głos natury, Subtelniejsze języki) 5. E. Auerbach, Mimesis. Rzeczywistość przedstawiona Zachodu (wydanie dowolne), rozdziały: W Hotel de La Mole, Herminia Lacerteux); 6. J. Wasiewicz, Oblicza nicości. Z dziejów nihilizmu europejskiego XIX wieku, Wrocałw 2010. 7. R. Okulicz-Kozaryn, Mała historia dandyzmu, Poznań 1995; 8. E. Said, Kultura i imperializm, Kraków 2009 (rozdz. Dwie wizje w Jądrze ciemności; Jane Austen a imperium); 9. H. Friedrich, Struktura nowoczesnej liryki, Warszawa 1978; B. Anderson, Wspólnoty wyobrażone, Kraków 1997; 10. Literatura Europy. Historia literatury europejskiej, red. Annick, Benoit-Dusausoy i Guy Fontaine. Sem. 1 cz. 2 Prowadząca dr hab. Żaneta Nalewajk-Turecka Ades D., Overy P., Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, Warszawa 1980, rozdz. Dadaizm i surrealizm Antologia polskiego futuryzmu i nowej sztuki, oprac. Z. Jarosiński, wybór tekstów H. Zaworska, Wrocław 1978. Bakuła B., Historia i komparatystyka. Szkice o literaturze i kulturze Europy Środkowo-Wschodniej XX wieku, Poznań 2000. Curtius E.R., Literatura europejska, [w:] idem, Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, przeł. Andrzej Borowski, Kraków 2005. Czaplejewicz E., Czym jest literatura europejska?, [w:] Komparatystyka dzisiaj, t. 1, Problemy teoretyczne, pod red. E. Szczęsnej i E. Kasperskiego, Kraków 2010. Gazda G., Słownik europejskich kierunków i grup artystycznych XX wieku, Warszawa 2009. Krzyk i ekstaza. Antologia polskiego ekspresjonizmu, oprac. J. Ratajczak, Poznań 1987. Lipski J.J., Ekspresjonizm polski i niemiecki, [w:] Porównania. Studia o kulturze modernizmu, pod red. Romana Zimanda, Warszawa 1983. Literatura polska w świecie, t. 1: Zagadnienia recepcji i odbioru, pod red. R. Cudaka, Katowice 2006. Pietrkiewicz J., Literatura polska w perspektywie europejskiej, Warszawa 1986. Richter H., Dadaizm. Sztuka i antysztuka, Warszawa 1983. Strożek P., Marinetti i futuryzm w Polsce 1909-1939 Obecność – kontakty – wydarzenia, Warszawa 2012. Wolski P., Ideologia jako literatura. Polska literatura w europejskim podręczniku (na przykładzie „Literatury Europy. Historia literatury europejskiej"), „Porównania” 2010, nr 7; zob. też: http://porownania.amu.edu.pl/attachments/article/149/Wolski.pdf Żurowski M., Między renesansem a awangardą. O literaturze europejskiej z perspektywy komparatysty, Warszawa 2007 . |
Efekty uczenia się: |
Student - potrafi scharakteryzować twórczość wybitnych pisarzy XIX- i XX-wiecznej literatury europejskiej; -rozpoznać istotne relacje między XX-wieczną literaturą polską a nowoczesną literaturą europejską; - zostaje wyposażony w umiejętność poruszania się wśród znaków kultury zachodnioeuropejskiej, - zostaje uwrażliwiony na problem miejsca kultury polskiej wśród kultur europejskich, - doskonali umiejętność praktycznego stosowania różnych metod analizy i interpretacji komparatystycznej, - rozwija zmysł dialogu i tolerancji. - przyswaja terminologię z zakresu komparatystyki, zyskuje umiejętność myślenia w kategoriach komparatystycznych; - nabywa umiejętności postrzegania, rozumienia i objaśniania zjawisk literatury oraz kultury w kategoriach ich wzajemnych relacji i oddziaływań; Uzyskaną wiedzę wykorzystuje w samodzielnym obcowaniu z różnymi formami literatury, sztuki oraz kultury. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład przewiduje także metodę konwersatoryjną, efekty całościowe zostaną sprawdzone w toku egzaminu ustnego na końcu roku. Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin, 38 miejsc
Wykład, 30 godzin, 38 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Kuziak, Marcin Leszczyński, Żaneta Nalewajk-Turecka, Anna Tenczyńska | |
Prowadzący grup: | Michał Kuziak, Żaneta Nalewajk-Turecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
jak w formularzu ogólnym. |
|
Pełny opis: |
Semestr I cz. 1 (prowadzący Michał Kuziak) 1. Romantyzm - modernizm, dynamika i dialektyka nowoczesności, 2. Szkoła jenajska i niemiecki romantyzm, 3. Byron/byronizm - poetyka, problematyka i zjawisko, 4. 5. Literatura zwrotu ekspresywistycznego, 6.-7. Nowe mitologie XIX wieku, 8.-9.-10. Powieść: summa XIX wieku, 11. Tendencje nihilistyczne w filozofii i literaturze XIX wieku, 12. Religijność postsekularna w literaturze XIX wieku, 13. Literatura kolonialna (i antykolonialna) w XIX wieku, 14. Konstruowanie narodowości w literaturze XIX wieku, 15. Dekadenci. Semestr I cz. 2 (prowadząca dr hab. Żaneta Nalewajk-Turecka) 1. Literatury europejskie XX i XXI wieku w ujęciu porównawczym – problemy empiryczne, teoretyczne i metodologiczne oraz płaszczyzny porównania (prądy oraz charakterystyczne dla nich gatunki, style, tematy i problematyki) 2. Główne prądy w literaturach europejskich – symbolizm 3. Główne prądy w literaturach europejskich – ekspresjonizm 4. Główne prądy w literaturach europejskich – futuryzm 5. Główne prądy w literaturach europejskich – dadaizm 6. Główne prądy w literaturach europejskich – surrealizm 7. Główne prądy w literaturach europejskich – kubizm 8. Główne prądy w literaturach europejskich – egzystencjalizm 9. Główne prądy w literaturach europejskich – neoawangarda 10. Główne prądy w literaturach europejskich – postmodernizm 11. Przemiany wybranych technik narracyjnych w literaturach europejskich – autotematyzm 12. Przemiany wybranych technik narracyjnych w literaturach europejskich – strumień świadomości 13. Przemiany wybranych technik narracyjnych w literaturach europejskich – monolog wypowiedziany 14. Przemiany wybranych technik narracyjnych w literaturach europejskich – technika punktów widzenia 15. Arcydzieła literatur europejskich. Pytanie o kanon literatur europejskich. |
|
Uwagi: |
Wykład jednosemestralny (w semestrze zimowym), ćwiczenia w semestrze letnim. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin, 38 miejsc
Wykład, 30 godzin, 38 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Kuziak, Marcin Leszczyński, Żaneta Nalewajk-Turecka, Anna Tenczyńska | |
Prowadzący grup: | Żaneta Nalewajk-Turecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
jak w formularzu ogólnym. |
|
Pełny opis: |
Semestr I cz. 1 (prowadzący Michał Kuziak) 1. Romantyzm - modernizm, dynamika i dialektyka nowoczesności, 2. Szkoła jenajska i niemiecki romantyzm, 3. Byron/byronizm - poetyka, problematyka i zjawisko, 4. 5. Literatura zwrotu ekspresywistycznego, 6.-7. Nowe mitologie XIX wieku, 8.-9.-10. Powieść: summa XIX wieku, 11. Tendencje nihilistyczne w filozofii i literaturze XIX wieku, 12. Religijność postsekularna w literaturze XIX wieku, 13. Literatura kolonialna (i antykolonialna) w XIX wieku, 14. Konstruowanie narodowości w literaturze XIX wieku, 15. Dekadenci. Semestr I cz. 2 (prowadząca dr hab. Żaneta Nalewajk-Turecka) 1. Literatury europejskie XX i XXI wieku w ujęciu porównawczym – problemy empiryczne, teoretyczne i metodologiczne oraz płaszczyzny porównania (prądy oraz charakterystyczne dla nich gatunki, style, tematy i problematyki) 2. Główne prądy w literaturach europejskich – symbolizm 3. Główne prądy w literaturach europejskich – ekspresjonizm 4. Główne prądy w literaturach europejskich – futuryzm 5. Główne prądy w literaturach europejskich – dadaizm 6. Główne prądy w literaturach europejskich – surrealizm 7. Główne prądy w literaturach europejskich – kubizm 8. Główne prądy w literaturach europejskich – egzystencjalizm 9. Główne prądy w literaturach europejskich – neoawangarda 10. Główne prądy w literaturach europejskich – postmodernizm 11. Przemiany wybranych technik narracyjnych w literaturach europejskich – autotematyzm 12. Przemiany wybranych technik narracyjnych w literaturach europejskich – strumień świadomości 13. Przemiany wybranych technik narracyjnych w literaturach europejskich – monolog wypowiedziany 14. Przemiany wybranych technik narracyjnych w literaturach europejskich – technika punktów widzenia 15. Arcydzieła literatur europejskich. Pytanie o kanon literatur europejskich. |
|
Uwagi: |
Wykład jednosemestralny (w semestrze zimowym), ćwiczenia w semestrze letnim. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.