Klasyczne teorie antropologiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-1LKTA1W |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Klasyczne teorie antropologiczne |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla studentów I roku studiów I stopnia (licencjackich) IKP |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przedstawienie najważniejszych koncepcji rozumienia kultury jako swoistego porządku rzeczywistości, ze szczególnym uwzględnieniem ujęć antropologicznych i kulturalistycznych. Zaprezentowani zostaną prekursorzy refleksji nad kulturą w tym rozumieniu, choć głównym tematem zajęć będzie myśl antropologiczna w XX wieku. Zajęcia przygotowują uczestników do pracy naukowej. |
Pełny opis: |
Omawiane zagadnienia: • Obcość i swojskość • Odkrycia geograficzne – odkrycie Dzikusa • Folklorystyka i odkrycie chłopa • Ewolucjonizm • Socjologiczna szkoła francuska • Dyfuzjonizm, antropogeografia, szkoła historyczno-kulturowa • Funkcjonalizm – etnograf schodzi z werandy • Przełom antypozytywistyczny • Freud, kultura i osobowość, psychokulturalizm • Strukturalizm i myśl nieoswojona • Semiotyka, semiologia • Fenomenologia i religia • Hermeneutyka • Materializm i symbolizm • Inspiracje marksistowskie, kultura masowa, miasto • Komunikacja i media • Ponowoczesność, emocje i doświadczenie (na poszczególnych zajęciach będzie omawiane więcej niż jedno zagadnienie) |
Literatura: |
Literatura pomocnicza i uzupełniająca: • F. Barth i inni, Antropologia: jedna dyscyplina, cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska i amerykańska, przeł. J. Tegnerowicz, Kraków 2007 • Z. Benedyktowicz i inni, Antropologia kultury w Polsce – dziedzictwo, pojęcia, inspiracje (materiały do słownika), „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty” 1980, t. 34 • Z. Benedyktowicz, Portrety Obcego. Od stereotypu do symbolu, Kraków 2000 • J. St. Bystroń, Megalomania narodowa, Warszawa 1995 • G. Cocchiara, Dzieje folklorystyki w Europie, Warszawa 1971 • R. Deliege, Historia antropologii, przeł. K. Marczewska, Warszawa 2011 • J. Lechte, Panorama współczesnej myśli humanistycznej. Od strukturalizmu do postmodernizmu, przeł. T. Baszniak, Warszawa 1999 • E. Millerowa, A. Skrukwa, Oskar Kolberg (1819-1890), w: Dzieje folklorystyki polskiej 1864-1918, Warszawa 1982 • B. Olszewska-Dyoniziak, Człowiek – kultura – osobowość. Wstęp do klasycznej antropologii kulturowej, Wrocław 2001 • A. K. Paluch, Mistrzowie antropologii społecznej, Warszawa 1990 • Słownik etnologiczny. Terminy ogólne, red. Zofia Staszczak, Warszawa – Poznań 1987 • L. Stomma, Czarna legenda, w: Historie niedocenione, Warszawa 2011 • J. Szacki, Historia myśli socjologicznej, Warszawa 2003 • J. Tokarska-Bakir, Hermeneutyka gadamerowska w etnograficznym badaniu obcości, „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty” 1992, t. 46, z. 1 • J. Tokarska-Bakir, Dalsze losy syna marnotrawnego. Projekt etnografii nieprzezroczystej, „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty” 1995,t. 49, z. 1 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu wykładu student: zna i rozumie (wiedza) - swoistość nauk o kulturze oraz ich związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi; - w zaawansowanym stopniu wybrane metodologie nauk o kulturze, strategie poznawcze i stosowane metody badawcze; - podstawową terminologię nauk o kulturze; potrafi (umiejętności) - wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych; - interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny; - pisać rozprawy, samodzielnie dobierając literaturę oraz zaprezentować ustnie wyniki swych dociekań badawczych, a także wygłosić referat będący rezultatem samodzielnej analizy literatury przedmiotu; w swych wypowiedziach pisemnych i ustnych stosuje w sposób poprawny terminologię z zakresu nauk o kulturze; - stale dokształcać się i rozwijać intelektualnie oraz zawodowo; jest gotów do (kompetencje społeczne): - krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści; - przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów; - dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju. Zajęcia przygotowują uczestników do pracy naukowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach - dopuszczalne 2 nieobecności - i test. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zuzanna Grębecka | |
Prowadzący grup: | Zuzanna Grębecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.