Refleksja o kulturze w perspektywie teatrologicznej i performatywnej: wyzwania i szanse metodologiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-2PROS23O5 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Refleksja o kulturze w perspektywie teatrologicznej i performatywnej: wyzwania i szanse metodologiczne |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla studentów I roku studiów II stopnia (mgr) IKP |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem proseminarium jest wprowadzenie w obszar namysłu nad kulturą przez pryzmat badań nad teatrem, performansem i widowiskami kulturowymi ze szczególnym uwzględnieniem refleksji metodologicznej. |
Pełny opis: |
Celem proseminarium jest wprowadzenie w obszar namysłu nad kulturą przez pryzmat badań nad teatrem, performansem i widowiskami kulturowymi ze szczególnym uwzględnieniem refleksji metodologicznej. Taka perspektywa badawcza oznacza przede wszystkim dynamiczne i relacyjne ujęcie podmiotów i społeczeństwa jako formacji niestabilnych, podatnych na zmianę, nieustanie przeobrażających się. Sztuki teatralne i i performatywne stanowią punkt wyjścia do szerzej zakrojonej analizy kultur – zarówno historycznych, jak i współczesnych. W zależności od zainteresowań badawczych grupy na zajęciach omówimy teksty uruchamiające w ramie teatralno-performatywnej kategorie takie, jak emocje, emancypacja, pamięć, podmiot, przemoc, władza i in., zwłaszcza z pola studiów postkolonialnych i genderowych. |
Literatura: |
Dokładny układ zajęć/tematów, wraz z lekturami, zostanie podany na początku semestru po konsultacji z uczestnikami i uczestniczkami proseminarium. Lektury prowadząca udostępnia w formie elektronicznej. Wybrane propozycje lektur: Sara Ahmed, Performatywność obrzydzenia, tłum. Anna Bardz, Teksty Drugie 2014, nr 1, s. 169–191. Judith Butler, Zapiski o performatywnej teorii zgromadzeń, tłum. Joanna Bednarek, Warszawa 2016. Franz Fanon, "Czarna skóra, białe maski", tłum. U. Kropiwiec, Warszawa 2020. Erika Fischer-Lichte, Estetyka performatywności, przeł. M. Sugiera, M. Borowski, Kraków 2008 Joseph Roach, Wprowadzenie: historia, pamięć i performans, tłum. M. Borowski, M. Sugiera, Didaskalia 2014, nr 121-122, s. 22-36. Dorota Sajewska, Nekroperformans. Kulturowa rekonstrukcja teatru Wielkiej Wojny, Warszawa 2016. Rebecca Schneider, Pozostaje performans, tłum. M. Borowski, M. Sugiera, Kraków 2020. |
Efekty uczenia się: |
Student a) zna i rozumie: - w stopniu pogłębionym współczesne teorie kultury oraz jej mediów (kultura wizualna, teatr i performans, słowo) i związanych z nimi praktyk kulturowych - swoistość nauk o kulturze, subdyscypliny tych nauk i ich rozległe związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi także w perspektywie historycznej b) potrafi: - wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i twórczo prezentować ich wyniki - interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny - określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji - wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane; dostosować istniejący lub stworzyć nowe narzędzia badawcze dla celów własnych badań - wykorzystywać posiadaną wiedzę by formułować i testować hipotezy z zakresu nauk o kulturze c) jest gotów do: - krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści - przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów - dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach (osoba studiująca ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze, ponad pięć nieobecności uniemożliwia zaliczenie), aktywność, lektura tekstów oraz przygotowanie jednego wprowadzenia problemowego do wybranych zajęć po konsultacji z prowadzącą. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT PSEM
|
Typ zajęć: |
Proseminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Łuksza | |
Prowadzący grup: | Agata Łuksza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.