Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teatr, widowiska, performanse

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3002-2SEM2022F2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teatr, widowiska, performanse
Jednostka: Instytut Kultury Polskiej
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla studentów II roku studiów II stopnia (mgr) IKP
Strona przedmiotu: https://classroom.google.com/u/0/c/NDMwODM5NDA3Nzgx
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
seminaria magisterskie

Założenia (opisowo):

Pożądane wcześniejsze zaliczenie ćwiczeń Antropologia kultury i ćwiczeń Antropologia widowisk, to znaczy znajomość podstaw kulturoznawstwa o nachyleniu antropologicznym, w szczególności antropologicznej analizy świata widowisk kulturowych i performansów społecznych.

Skrócony opis:

Seminarium ma na celu doprowadzenie do napisania przez uczestników prac magisterskich z dziedziny antropologii widowisk, performatyki albo badań teatralnych.

Jako materiał do badań przyjmuje się widowiska kulturowe, performanse społeczne, rytuały religijne i wszelkiego rodzaju przedstawienia.

Pełny opis:

Seminarium ma na celu doprowadzenie do napisania przez uczestników prac magisterskich z dziedziny antropologii widowisk, performatyki albo badań teatralnych.

Jako materiał do badań przyjmuje się widowiska kulturowe, performanse społeczne, rytuały religijne i wszelkiego rodzaju przedstawienia.

Literatura:

(literatura dobierana indywidualne, jako punkt wyjścia proponuję następujące pozycje)

Monika Kwaśniewska, "Między hierarchia a anarchią. Teatr – instytucja – krytyka", Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019.

Agata Adamiecka-Sitek, Keil Marta, Igor Stokfiszewski, "Feminizacja – demokracja – praca. W stronę uspołecznionej instytucji kultury”. „Didaskalia”, nr 153, 2019.

"Struktura teatru a struktura spektaklu", red. Anna Galas-Kosil, Piotr Olkusz, Instytut Teatralny, Warszawa 2016.

"Odzyskiwanie tego, co oczywiste. O instytucji festiwalu" / "Reclaiming the Obvious. On the Institution of the Festival", red. Marta Keil, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Konfrontacje Teatralne/Centrum Kultury w Lublinie, Warszawa-Lublin 2017.

"Kolektywy teatralne, artystyczne i badawcze. Materiały z konferencji zorganizowanej w (...) UAM we współpracy z Malta Festival Poznań", red. Stanisław Godlewski, Ewa Guderian-Czaplińska, Warszawa 2018.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

– student zna współczesne metodologie w obszarze badań teatralnych i antropologicznych;

– student posiada pogłębioną i szczegółową wiedzę w zakresie historii kultury i historii teatru od początku XX w. do dziś.

Umiejętności:

– student w sposób pogłębiony interpretuje zjawiska kultury, uwzględniając ich kontekst społeczno-historyczny;

– potrafi biegle wykorzystywać metodologię antropologicznokulturową i performatyczną;

– potrafi skonstruować rozbudowaną wypowiedź pisemną spełniającą standardy pracy naukowej;

– potrafi biegle korzystać z literatury przedmiotu.

Kompetencje społeczne:

– kierując się stworzoną na podstawie swej wiedzy wizją świata społecznego, student potrafi planować i uzasadniać swe działania badawcze i społeczne;

– prezentuje postawę szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia końcowego (po trzech semestrach zajęć) jest złożenie pracy dyplomowej.

Zaliczenie semestru pierwszego i drugiego na podstawie aktywnego udziału w zajęciach.

Nieobecność na więcej niż 1/3 zajęć w semestrze uniemożliwia uzyskanie zaliczenia, a w trzecim semestrze zajęć przystąpienie do egzaminu magisterskiego.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)