Teatr, widowiska, performanse
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-2SEM2022F2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teatr, widowiska, performanse |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla studentów II roku studiów II stopnia (mgr) IKP |
Strona przedmiotu: | https://classroom.google.com/u/0/c/NDMwODM5NDA3Nzgx |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Pożądane wcześniejsze zaliczenie ćwiczeń Antropologia kultury i ćwiczeń Antropologia widowisk, to znaczy znajomość podstaw kulturoznawstwa o nachyleniu antropologicznym, w szczególności antropologicznej analizy świata widowisk kulturowych i performansów społecznych. |
Skrócony opis: |
Seminarium ma na celu doprowadzenie do napisania przez uczestników prac magisterskich z dziedziny antropologii widowisk, performatyki albo badań teatralnych. Jako materiał do badań przyjmuje się widowiska kulturowe, performanse społeczne, rytuały religijne i wszelkiego rodzaju przedstawienia. |
Pełny opis: |
Seminarium ma na celu doprowadzenie do napisania przez uczestników prac magisterskich z dziedziny antropologii widowisk, performatyki albo badań teatralnych. Jako materiał do badań przyjmuje się widowiska kulturowe, performanse społeczne, rytuały religijne i wszelkiego rodzaju przedstawienia. |
Literatura: |
(literatura dobierana indywidualne, jako punkt wyjścia proponuję następujące pozycje) Monika Kwaśniewska, "Między hierarchia a anarchią. Teatr – instytucja – krytyka", Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019. Agata Adamiecka-Sitek, Keil Marta, Igor Stokfiszewski, "Feminizacja – demokracja – praca. W stronę uspołecznionej instytucji kultury”. „Didaskalia”, nr 153, 2019. "Struktura teatru a struktura spektaklu", red. Anna Galas-Kosil, Piotr Olkusz, Instytut Teatralny, Warszawa 2016. "Odzyskiwanie tego, co oczywiste. O instytucji festiwalu" / "Reclaiming the Obvious. On the Institution of the Festival", red. Marta Keil, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Konfrontacje Teatralne/Centrum Kultury w Lublinie, Warszawa-Lublin 2017. "Kolektywy teatralne, artystyczne i badawcze. Materiały z konferencji zorganizowanej w (...) UAM we współpracy z Malta Festival Poznań", red. Stanisław Godlewski, Ewa Guderian-Czaplińska, Warszawa 2018. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: – student zna współczesne metodologie w obszarze badań teatralnych i antropologicznych; – student posiada pogłębioną i szczegółową wiedzę w zakresie historii kultury i historii teatru od początku XX w. do dziś. Umiejętności: – student w sposób pogłębiony interpretuje zjawiska kultury, uwzględniając ich kontekst społeczno-historyczny; – potrafi biegle wykorzystywać metodologię antropologicznokulturową i performatyczną; – potrafi skonstruować rozbudowaną wypowiedź pisemną spełniającą standardy pracy naukowej; – potrafi biegle korzystać z literatury przedmiotu. Kompetencje społeczne: – kierując się stworzoną na podstawie swej wiedzy wizją świata społecznego, student potrafi planować i uzasadniać swe działania badawcze i społeczne; – prezentuje postawę szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia końcowego (po trzech semestrach zajęć) jest złożenie pracy dyplomowej. Zaliczenie semestru pierwszego i drugiego na podstawie aktywnego udziału w zajęciach. Nieobecność na więcej niż 1/3 zajęć w semestrze uniemożliwia uzyskanie zaliczenia, a w trzecim semestrze zajęć przystąpienie do egzaminu magisterskiego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.