Dwie tajemnice Haiti: vodou i zonbi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-KON2023K16 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Dwie tajemnice Haiti: vodou i zonbi |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Konwersatoria fakultatywne IKP |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Pożądane wcześniejsze zaliczenie ćwiczeń Antropologia kultury i ćwiczeń Antropologia widowisk, to znaczy znajomość podstaw kulturoznawstwa o nachyleniu antropologicznym, w szczególności antropologicznej analizy świata widowisk kulturowych i performansów społecznych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone afrohaitańskiemu kultowi posesywnemu vodou oraz wyobrażeniom zbiorowym na temat zonbi, rozpatrywanym z jednej strony w kontekście kultury haitańskiej, a z drugiej - kultury popularnej (voodoo i zombie). Dwa centralne tematy to: po pierwsze - fenomen transu rytualnego i owładnięcia przez duchy zwane lwa, po drugie - praktyki tajnych stowarzyszeń. Celem zajęć jest relatywizacja treści kultury ze względu na ich kontekst społeczno-kulturowy. Uczestnicy uchwycą różnicę między kulturą popularną a tradycyjnymi praktykami performatywnymi, a przy tym opanują umiejętność analizy semiologicznej i analizy performatycznej. Nauczą się odróżniać widowisko od performansu. |
Pełny opis: |
zym są kulty posesywne? afrohaitański kult vodou a czarna magia voodoo; vodou w historii Haiti – voodoo w kulturze popularnej; muzyka – taniec – trans – owładnięcie przez ducha; trans rytualny a ekstaza mistyczna; film Mai Deren "Divine Horsemen: The Living Gods of Haiti"; klasyczne monografie vodou: Mai Deren (tancerki, awangardystki) i Alfreda Métraux (etnologa); obrzędy vodou: widowiska czy performanse? zombie czy zonbi: demoniczne wampiry czy zniewoleni nieumarli? haitańskie tajne stowarzyszenia - społeczeństwo alternatywne książka Wade'a Davisa i film Wesa Cravena |
Literatura: |
Vincent Crapanzano, Mary L. Keller: Spirit possession, w: Encyclopedia of Religion, 2nd ed., ed. in chief: Lindsay Jones, vol. 13, Detroit: Macmillan Reference USA, 2005, s. 8687-8699. Wade Davis: Wąż i tęcza. Voodoo, zombie i tajne stowarzyszenia na Haiti, przeł. Jan Dzierzgowski, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2022. Maya Deren: Divine Horsemen: The Living Gods of Haiti, London – New York: Thames & Hudson [1953]. Maya Deren: Taniec nieba i ziemi. Bogowie haitańskiego wudu, przeł. Małgorzata Wiśniewska, Zbigniew Zagajewski Kraków: Wydawnictwo A, 2000. Maya Deren: Jak opętała mnie Ezyli, przeł. Leszek Kolankiewicz, Maciej Tański, „Dialog” 1989, nr 9, s. 115-125. Laënnec Hurbon: Les mystères du vaudou, Paris: Gallimard, 1993. Leszek Kolankiewicz: Zombie czy zonbi? Fantazmat kina popularnego a haitańskie wyobrażenie zbiorowe, w: Nekroprzemoc. Polityka, kultura i umarli, red. Jakub Orzeszek, Stanisław Rosiek, Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, 2022, s. 150-230. Louis Mars: Atak opętania przez loa, przeł. Maria Zofia Berwid, „Dialog” 1989, nr 9, s. 106-114. Karen McCarthy Brown: Vodou, w: Encyclopedia of Religion, 2nd ed., ed. in chief: Lindsay Jones, vol. 14, Detroit: Macmillan Reference USA, 2005, s. 9634-9639. Alfred Métraux: Le Vaudou haïtien [1958], préface de Michel Leiris, Paris: Éditions Gallimard, 2003. Alfred Métraux: Opętanie w wodu, przeł. Katarzyna Ławniczak [Leżeńska], „Dialog” 1987, nr 9, s. 125-137. Ksenia Olkusz: Narracje zombiecentryczne. Literatura - teoria - antropologia, Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, 2019. Adam Węgłowski: Żywe trupy. Prawdziwa historia zombie, Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, 2016. Filmografia: Divine Horsemen: The Living Gods of Haiti [1947-1954], realizacja Maya Deren, montaż Teiji Itō, Cherel Itō, prod. USA, 1977, 52 min. Noc żywych trupów, reż. George A. Romero, prod. USA, 1968, 96 min. Wąż i tęcza, reż. Wes Craven, prod. USA, 1988, 98 min. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - student zna podstawowe pojęcia z zakresu antropologii kulturowej, religioznawstwa i performatyki; - student zna wybrane metodologie w obszarze kulturoznawstwa; - student ma pogłębioną wiedzę na temat kultury afrohaitańskiej; - student ma pogłębioną wiedzę na temat wybranego widowiska/performansu. Umiejętności - student potrafi w krytyczny sposób analizować zjawiska z obszaru kultury widowiskowej i performatywnej; - w analizie zjawisk i tekstów kultury wykorzystuje teorie semiologiczne i performatyczne; - samodzielnie interpretuje zjawiska kultury, uwzględniając ich kontekst społeczny i medialny; - potrafi zabrać głos w dyskusji; - potrafi korzystać z literatury przedmiotu. Kompetencje społeczne - dostrzega wagę refleksji z zakresu kulturoznawstwa dla myślenia o problemach społecznych; - wykazuje troskę o dziedzictwo kulturowe, rozumiejąc istotę i znaczenie dziedzictwa niematerialnego; - prezentuje postawę szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury; - wykazuje i stara się upowszechnić postawę tolerancji wobec kulturowej odmienności; - potrafi ze zrozumieniem i empatią angażować się w dialog społeczny i międzykulturowy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia jest aktywny udział w zajęciach. Zaliczenie na stopień na podstawie pisemnej pracy semestralnej albo przygotowanego referatu ustnego – w jednym i drugim wypadku na temat uzgodniony z prowadzącym. Nieobecność na więcej niż 1/3 zajęć w semestrze uniemożliwia uzyskanie zaliczenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Leszek Kolankiewicz | |
Prowadzący grup: | Leszek Kolankiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.