Gramatyka opisowa języka polskiego II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3003-11A2GR |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.302
|
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka opisowa języka polskiego II |
Jednostka: | Instytut Języka Polskiego |
Grupy: |
Polonistyczne minimum programowe Przedmioty obowiązkowe dla II roku filologii polskiej - stacjonarne 1-go stopnia Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia składają się z dwóch obowiązkowych części: 1) wykładu dla całego roku, 2) ćwiczeń realizowanych w grupach. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
WYKŁAD, wspólny dla wszystkich, wprowadza w zagadnienia semantyki i pragmatyki językoznawczej, dziedziny językoznawstwa bardziej skomplikowane niż opis kategorii gramatycznych i reguł składniowych. Język jest traktowany jako budulec myśli i interakcji w analizie kognitywnej i kulturowej. Omawiane są też najnowsze tendencje w interpretacjach społecznych języka i zmianach inkluzywnych. Podstawą analizy będą współczesne zasoby korpusowe polszczyzny i narzędzia technologii językowej. Tematyka ĆWICZEŃ jest zróżnicowana, zależnie od prowadzącego zajęcia. Omawiane na nich są wybrane zagadnienia z zakresu gramatyki, pragmatyki i semantyki leksykalnej współczesnej polszczyzny (częściowo jako rozwinięcie wątków omawianych w ramach przedmiotu GOJP). Opisy ćwiczeń znajdują się w sylabusach dla poszczególnych grup na dany rok akademicki. |
Pełny opis: |
ZAGADNIENIA OMAWIANE NA WYKŁADZIE: I-II. Język jako system dwustopniowy - powtórzenie. Podstawowe operacje myślowe w języku. Znaczenie i odniesienie (statusy referencjalne). III. Granice gramatyki, semantyki i pragmatyki. Podstawy gramatyki kognitywnej. IV-V. Lingwistyka kulturowa i językowy obraz świata. Kulturemy. VI. Lingwistyka tekstu. Spójność tekstu. Analiza dyskursu. VII. Funkcje języka i wypowiedzi. Akty mowy. VIII. Akty illokucyjne i gatunki mowy. Implikatury konwersacyjne. Grzeczność językowa. IX-X. Język inkluzywny a lingwistyka kulturowa i kognitywna. Najnowsze tendencje: feminatywy, osobatywy, nazwy przynależności etnicznej i grupowej. Feminatywy i lingwistyka genderowa. XI. Lingwistyka korpusowa i technologia językowa. Konkordancje, kolokacje, listy frekwencyjne, słowa klucze i inne narzędzia korpusowe. XII. Korpus Współczesnego Języka Polskiego (kwjp.ipipan.waw.pl). XIII-XV. Zasoby i narzędzia technologii językowej Clarin. |
Literatura: |
LITERATURA DO WYKŁADU Dobrzyńska T., 2001, Tekst, w: Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Warszawa, 293-316. Grzegorczykowa R., 2010, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej. Warszawa. Grzegorczykowa R., 2021, Język w służbie myśli. Warszawa. Langacker R., 2009, Gramatyka kognitywna. Wprowadzenie. Kraków. Od Gutenberga do Zuckerberga. Wstęp do Humanistyki cyfrowej, red. A. Pawłowski, Wrocław 2024. Wierzbicka A., 1999, Język – umysł – kultura. W-wa, s. 5-10. Lakoff G., Johnson M., 1988, Metafory w naszym życiu, Warszawa. Linde-Usiekniewicz J., Łaziński M., 2022, Język niedyskryminujący, w: Polszczyna na co dzień, Warszawa 2022, 789-816. Łaziński M., 2021, Feminatywy oraz inne spory o słowa, Socjolingwistyka XXXVII, 2023 345-368 Małocha-Krupa, A.,2018, Feminatywum w uwikłaniach językowo-kulturowych. Wrocław. Tokarski R., 2001, Słownictwo jako interpretacja świata, w: Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Warszawa, 343-370. Zdunkiewicz-Jedynak D., 2001, Akty mowy, w: Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Warszawa, 269-280. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu części wykładowej przedmiotu student: - odróżnia zagadnienia z zakresu semantyki i pragmatyki, dostrzega relacje między nimi; - zna najważniejsze pojęcia dotyczące teorii aktów mowy, funkcji języka i językowego obrazu świata; - zna podstawowe założenia i narzędzia lingwistyki korpusowej; - dostrzega we współczesnej polszczyźnie problemy badawcze z zakresu gramatyki, pragmatyki i semantyki. Efekty uczenia się dotyczące ćwiczeń zależą od ich tematyki (por. sylabusy grup ćwiczeniowych). |
Metody i kryteria oceniania: |
• Ocena końcowa z przedmiotu wystawiana jest na podstawie łącznej liczby punktów uzyskanych z wykładu (maks. 40 punktów) i ćwiczeń (maks. 60 punktów). • Aby zaliczyć przedmiot (jako całość złożoną z ćwiczeń i wykładu), student musi otrzymać w sumie co najmniej 60 punktów. • Końcowy test z wykładu dotyczy zagadnień omawianych na wykładzie. • Zasady zaliczenia ćwiczeń ustalają prowadzący (por. sylabusy grup ćwiczeniowych). Zarówno na wykładzie, jak i na ćwiczeniach dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności (maksymalnie 2 ponadwymiarowe nieobecności można odpracować po uzgodnieniu z prowadzącym zajęcia; opuszczenie zajęć 5 lub więcej razy jest podstawą niezaliczenia zajęć). Szacowany nakład pracy studentów: 120 godz. (4 ECTS), w tym: - udział w ćwiczeniach: 30 godz. (1 ECTS) - udział w wykładzie: 30 godz. (1 ECTS) - bieżące przygotowanie do ćwiczeń i zaliczenia wykładu: 30 godz. (1 ECTS) - przygotowanie pracy zaliczeniowej na ćwiczeniach: 30 godz. (1 ECTS) Wykorzystanie przez studentów narzędzi sztucznej inteligencji wymaga uzgodnienia z osobą prowadzącą zajęcia (zgodnie z uchwałą nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CW
CW
WYK
CZ CW
CW
PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 160 miejsc
Wykład, 30 godzin, 160 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marta Chojnacka-Kuraś, Jarosław Łachnik | |
Prowadzący grup: | Dagmara Banasiak, Justyna Garczyńska, Monika Jabłońska, Marek Łaziński, Magdalena Zawisławska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.