Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dociekania semantyczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3003-C2N-GO1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dociekania semantyczne
Jednostka: Instytut Języka Polskiego
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Konwersatorium zasadniczo jest przeznaczone dla studentów i doktorantów Wydziału Polonistyki – uczestników seminariów i proseminariów językoznawczych. Mile widziani są goście: studenci i doktoranci z innych filologii, zainteresowani językoznawstwem, zwłaszcza semantyką.

Wstępne wymagania: podstawowe wiadomości z zakresu wstępu do językoznawstwa i gramatyki opisowej.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Założenia i cele:

Na zajęciach tych są referowane i dyskutowane tematy z zakresu szeroko rozumianej semantyki.

W roku akademickim 2021/2022 zamierzamy omawiać wybrane zagadnienia z obszernych tematów badawczych, zwłaszcza rozwijanych w ramach językoznawstwa kognitywnego i funkcjonalnego.

Poruszana problematyka wiąże się z badaniami autorskimi referentów, wykorzystujących dorobek lingwistyki polskiej i światowej.

W zależności od tematu badania te - podstawowo jezykoznawcze - nawiązują do wybranych nurtów filozoficznych, a także wskazują na związki z wybranymi obszarami kultury.

Tytuły poszczególnych wystąpień wraz ze streszczeniem i literaturą do danego tematu będą zamieszczane na stronie Zakładu Gramatyki, Semantyki i Pragmatyki Współczesnego Języka Polskiego (w zakładce „Konwersatoria").

Pełny opis:

Omawiane zagadnienia zwykle są związane z badaniami własnymi uczestników konwersatorium. Dotyczą one m.in.

- metonimii i metafory w interpretacji kognitywnej (jako narzędzi konceptualizacji) i mechanizmów w działaniach komunikatywnych;

- różnorodnych sposobów nazywania elementów rzeczywistości społecznej w dyskursie publicznym (w zdarzeniach mownych) oraz multimodalności w sposobie ich ujmowania w konkretnych użyciach;

- semantyki empatii, śmiechu (a także uśmiechu i humoru) w polszczyźnie ogólnej;

- kwestii teoretycznych, m.in. porządkowania terminologii z zakresu językoznawstwa kognitywnego, w tym interpretacji mechanizmów związanych z procesami konceptualizacji, statusu pojęcia w semantyce R. Langackera;

- wybranych problemów dyskursu i multimodalności.

Zakres literatury przedmiotu dotyczącej danego zagadnienia będzie podawany przez referentów i zamieszczany na stronie Zakładu Gramatyki, Semantyki i Pragmatyki Współczesnego Języka Polskiego.

Literatura:

Polecamy samodzielną lekturę następujących podręczników akademickich:

Evans V., Green M., 2006, Cognitive Linguistics: An Introduction, Edinburgh University Press.

Geeraerts D., 2010, Theories of Lexical Semantics, Oxford. University Press; (r. 5: Cognitive Semantics, s. 182-287).

Gibbs R. W. (red.), 2008, The Cambridge handbook of metaphor and thought. Cambridge.

Grzegorczykowa R., 2010 i n., Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa.

Kövecses Z., 2011, Język, umysł, kultura. Praktyczne wprowadzenie. Kraków.

Kubriakowa E.S. i in., 1996, Kratkij slowar’ kognitiwnych terminow. Red. Je. Kubriakowa, Moskwa.

Langacker, R.,1995, Wykłady z gramatyki kognitywnej, pod red. H. Kardeli, Lublin.

Langacker R., 2005, Wykłady z gramatyki kognitywnej, pod red. H. Kardeli i P. Łozowskiego, Lublin (wybór).

Langacker, R., 2009, Gramatyka kognitywna. Wprowadzenie, Kraków.

Niebrzegowska-Bartmińska,2020, Definiowanie w i profilowanie pojęć w (etno)lingwistyce, Lublin 2020, Wydawnictwo UMCS

Tabakowska E., red., 2001, Kognitwne podstawy języka i językoznawstwa, Kraków, Universitas.

Taylor J.R., 2007, Gramatyka kognitywna. Red. nauk. E. Tabakowska, Kraków.

Tokarski R., 2013, Światy za słowami. Wykłady z semantyki leksykalnej. Lublin.

Ungerer F., Schmid H-J., 1996, An Introduction to Cognitive Linguistics, Longman.

Wierzbicka A., 1999, Język – umysł – kultura. Wybór prac pod red.J. Bartmińskiego, Warszawa.

Wierzbicka A., 2007, Słowa klucze. Różne języki – różne kultury. Warszawa.

Zainteresowanym zagadnieniami komunikacji (dyskursu) poleca się następujące lektury:

- Duszak A., 1998, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa. Warszawa.

- Wojtak M., 2019, Wprowadzenie do genologii, Lublin.

- Czachur W., 2020, Lingwistyka dyskursu jako integrujący program badawczy, Wrocław.

- Witosz B., Sujkowska-Sobisz K., Ficek I. (red.), Dyskurs i jego odmiany,

Katowice 2016.

Większość prac jest dostępna w wersji on line w BUWie; wszystkie są w zbiorach Biblioteki Jana Baudouina de Courtenay.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu przedmiotu student:

– powinien mieć większą świadomość złożoności opisu semantycznego zjawisk językowych,

– powinien znać wybrane problemy z bogatej literatury przedmiotu,

– powinien umieć wykorzystać do własnych badań wybrane narzędzia i metody opisu semantyki,

- powinien lepiej orientować się w literaturze przedmiotu.

Metody i kryteria oceniania:

Student oceniany jest:

a) na podstawie obecności na zajęciach (w sali lub zdalnych, zależnie od decyzji dziekana ); dopuszczalne są dwie nieobecności.

b) końcowego zaliczenia, którego przedmiot stanowią wybrane fragmenty (lub jeden fragment) podręcznika akademickiego (jednego lub dwóch), umieszczonego na liście podanej w niniejszym sylabusie. Zaproponowaną przez Osoby chcące zaliczać obecny przedmiot lekturę powinna zaakceptować prowadząca, przed umówieniem się na termin zaliczenia ustnego, które powinno odbyć się w sesji zimowej, tj. w czasie: od zakończenia konwersatorium do przerwy międzysemestralnej.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)